SELAMAT DATANG KE BLOG CATATAN ANKEL JONNI BLOG YANG RILEK DAN SANTAI JANGAN LUPA FOLLOW BLOG INI. LIKE KAMI DI MEDIA SOSIAL. SELAMAT MEMBACA, MOGA ANDA AKAN TERHIBUR

Kepulangan yang di nanti.



Abang Jonni : Wak Odin... Mak ai... hensem-hensem ni dari mana? Dangdut eh?

Wak Odin : Engko ni... Wak pergi beli barang sikit la tadi....

Abang Jonni : Banyak barang ni wak? Nak buat kenduri apa?

Wak Odin : Tak lah... nak masak rendang ayam pencen nanti. Hari ini si Atan balik dari KL.... Dia kan suka makan rendang ayam pencen....

Abang Jonni : Atan balik? Ish... Lama dia tak balik kan wak? Dia kerja apa ye wak?

Wak Odin : Entahlah... dekat 5 6 tahun jugaklah tak balik... Dulu dia cakap dia kerja kilang. Tapi tiap-tiap bulan dia ada hantar duit balik...

Abang Jonni : 6 tahun lama tu wak....

Wak Odin : Takpelah... janji dia nak balik.... dah lah... wak nak balik masak... Ko pulak nak pegi mana ni?

Abang Jonni : Dangdut lah wak.... orang muda la katakan....

Wak Odin : Ye lah tu... Dah lah.. wak nak balik...




SILALAH DENGARKAN MUZIK RUNUT INI..
















Bergema suara takbir di angkasa
Selembut bayu meresap ke dalam jiwa
Betapa hatimu terharu
Menyambut anakmu kembali

Terbayang senyuman di wajah nan sepi
Pulangnya anakmu di pagi yang murni
Kasihmu seharum kasturi
Melambai anakmu kembali

Dalam dakapan keheningan maya
Pertemuan yang menyentuh di jiwa
Sekian lamanya terpisah
Harapan kini menjadi nyata

Kiranya perpisahan terjadi lagi
Anakmu pergi mencurahkan bakti
Doamu teriring selalu
Semoga bertemu kembali








Bergema suara takbir di angkasa
Selembut bayu meresap ke dalam jiwa
Betapa hatimu terharu
Menyambut anakmu kembali

Terbayang senyuman di wajah nan sepi
Pulangnya anakmu di pagi yang murni
Kasihmu seharum kasturi
Melambai anakmu kembali

Dalam dakapan keheningan maya
Pertemuan yang menyentuh di jiwa
Sekian lamanya terpisah
Harapan kini menjadi nyata

Kiranya perpisahan terjadi lagi
Anakmu pergi mencurahkan bakti
Doamu teriring selalu
Semoga bertemu kembali







Pulanglah di hari raya
Begitulah harapan ayahanda






Tiba-tiba...






" Assalamualaikum... ayah... ayah... Atan balik ni.. ayah... "


Wak Odin : Eh? Atan ke tu? Anak ayah ke tu?













Wak Odin : Anak ayah dah balik...
 
 
Lalu Wak Odin bergegas ke pintu hadapan, tak sabar untuk mendakap anak tunggal kesayangan beliau...
 
 
 
 
 
Tiba-tiba.... untuk kali yang kedua.....
 
 
 
 
 
 
Atan : Ayah... ayah apa khabar? Ayah sihat?
 
Wak Odin : Aiyarkkkkkkkkkk!!!!!!.....
 
 
 
 
 
Peringatan dari Abang Jonni:
 
Cerita diatas adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan dengan sesiapun. Malahan Abang Jonni tidak mengenali sesiapa yang bernama Wak Odin mahupun Atan. Harap maklum.
 
Saja je nak buat drama dekat-dekat nak raya ni. Selamat balik kampung pada kawan-kawan semua dengan ucapan... berhati-hati di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang.


Abang Jonni : Wak Odin... Mak ai... hensem-hensem ni dari mana? Dangdut eh?

Wak Odin : Engko ni... Wak pergi beli barang sikit la tadi....

Abang Jonni : Banyak barang ni wak? Nak buat kenduri apa?

Wak Odin : Tak lah... nak masak rendang ayam pencen nanti. Hari ini si Atan balik dari KL.... Dia kan suka makan rendang ayam pencen....

Abang Jonni : Atan balik? Ish... Lama dia tak balik kan wak? Dia kerja apa ye wak?

Wak Odin : Entahlah... dekat 5 6 tahun jugaklah tak balik... Dulu dia cakap dia kerja kilang. Tapi tiap-tiap bulan dia ada hantar duit balik...

Abang Jonni : 6 tahun lama tu wak....

Wak Odin : Takpelah... janji dia nak balik.... dah lah... wak nak balik masak... Ko pulak nak pegi mana ni?

Abang Jonni : Dangdut lah wak.... orang muda la katakan....

Wak Odin : Ye lah tu... Dah lah.. wak nak balik...




SILALAH DENGARKAN MUZIK RUNUT INI..
















Bergema suara takbir di angkasa
Selembut bayu meresap ke dalam jiwa
Betapa hatimu terharu
Menyambut anakmu kembali

Terbayang senyuman di wajah nan sepi
Pulangnya anakmu di pagi yang murni
Kasihmu seharum kasturi
Melambai anakmu kembali

Dalam dakapan keheningan maya
Pertemuan yang menyentuh di jiwa
Sekian lamanya terpisah
Harapan kini menjadi nyata

Kiranya perpisahan terjadi lagi
Anakmu pergi mencurahkan bakti
Doamu teriring selalu
Semoga bertemu kembali








Bergema suara takbir di angkasa
Selembut bayu meresap ke dalam jiwa
Betapa hatimu terharu
Menyambut anakmu kembali

Terbayang senyuman di wajah nan sepi
Pulangnya anakmu di pagi yang murni
Kasihmu seharum kasturi
Melambai anakmu kembali

Dalam dakapan keheningan maya
Pertemuan yang menyentuh di jiwa
Sekian lamanya terpisah
Harapan kini menjadi nyata

Kiranya perpisahan terjadi lagi
Anakmu pergi mencurahkan bakti
Doamu teriring selalu
Semoga bertemu kembali







Pulanglah di hari raya
Begitulah harapan ayahanda






Tiba-tiba...






" Assalamualaikum... ayah... ayah... Atan balik ni.. ayah... "


Wak Odin : Eh? Atan ke tu? Anak ayah ke tu?













Wak Odin : Anak ayah dah balik...
 
 
Lalu Wak Odin bergegas ke pintu hadapan, tak sabar untuk mendakap anak tunggal kesayangan beliau...
 
 
 
 
 
Tiba-tiba.... untuk kali yang kedua.....
 
 
 
 
 
 
Atan : Ayah... ayah apa khabar? Ayah sihat?
 
Wak Odin : Aiyarkkkkkkkkkk!!!!!!.....
 
 
 
 
 
Peringatan dari Abang Jonni:
 
Cerita diatas adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan dengan sesiapun. Malahan Abang Jonni tidak mengenali sesiapa yang bernama Wak Odin mahupun Atan. Harap maklum.
 
Saja je nak buat drama dekat-dekat nak raya ni. Selamat balik kampung pada kawan-kawan semua dengan ucapan... berhati-hati di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang.
BACA

Sesi karaoke bersama Abang Jonni




             Sekarang ni asal buka radio je mesti ada lagu raya. huhuhu. Memang best dan syahdu gitu. Tapi lagu-lagu yang lama-lama gak best, lagu yang baru ni kureng sikit syahdunya.


        Disebabkan aku pun takde benda nak tulis kali nih, layan karaoke je la jawabnya. Jom menyanyi sama-sama. Barulah keghairahan balik kampung bertambah meluap-luap. huhuhu.


Lagu : Seloka Hari Raya.
Nyanyian : Hail Amir & Uji Rashid.
Komposser : Ahmad Nawab.
Penulis Lirik : Erna.
Album : Bergembira Di Hari Raya (1977)
















Indahnya sungguh di hari raya
Ramainya orang bersuka ria
( 2 X )

Adikku manis cantik bergaya
Bolehkah abang ikut bersama
( 2 X )










Usahlah abang membuang waktu
Mari menuju ke rumah bonda
( 2 X )

Sanak saudara sedang menunggu
Di hari mulia bertemu mesra
( 2 X )











Katamu itu abang mengerti
Kusanjung budi puteri ibunda
( 2 X )

Pada yang tua kita hormati
Barulah hidup saling bahagia
( 2 X )










Miskin dan kaya sama sahaja
Hulurkan tangan berjabat mesra
( 2 X )

Saling bermaaf kita bersama
Lupakan saja sengketa lama
( 2 X )



 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dah Habis..... Byeeeeeeeeee......



             Sekarang ni asal buka radio je mesti ada lagu raya. huhuhu. Memang best dan syahdu gitu. Tapi lagu-lagu yang lama-lama gak best, lagu yang baru ni kureng sikit syahdunya.


        Disebabkan aku pun takde benda nak tulis kali nih, layan karaoke je la jawabnya. Jom menyanyi sama-sama. Barulah keghairahan balik kampung bertambah meluap-luap. huhuhu.


Lagu : Seloka Hari Raya.
Nyanyian : Hail Amir & Uji Rashid.
Komposser : Ahmad Nawab.
Penulis Lirik : Erna.
Album : Bergembira Di Hari Raya (1977)
















Indahnya sungguh di hari raya
Ramainya orang bersuka ria
( 2 X )

Adikku manis cantik bergaya
Bolehkah abang ikut bersama
( 2 X )










Usahlah abang membuang waktu
Mari menuju ke rumah bonda
( 2 X )

Sanak saudara sedang menunggu
Di hari mulia bertemu mesra
( 2 X )











Katamu itu abang mengerti
Kusanjung budi puteri ibunda
( 2 X )

Pada yang tua kita hormati
Barulah hidup saling bahagia
( 2 X )










Miskin dan kaya sama sahaja
Hulurkan tangan berjabat mesra
( 2 X )

Saling bermaaf kita bersama
Lupakan saja sengketa lama
( 2 X )



 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dah Habis..... Byeeeeeeeeee......
BACA

terkenang semasa dulu.




             Sedang aku asyik mengelamun memandang jutaan bintang di angkasa, tiba-tiba kedengaran dentuman kuat tak berapa jauh dari rumahku. mmmm... ini mesti kerja bebudak lepak kat simpang empat tu.... hmmmm... meriam buluh....


         Meriam buluh kot... takkanlah plak? Mana nak cari buluh sekarang ni? Mungkin bunyi mercun "thunder king" kot... huhuhuhu.. Entahlah.. Tapi keadaan sekarang tak semeriah dulu, dahulu kala ramadhan dan syawal amatlah dinantikan. Awal-awal lagi dah buat rancangan dan persediaan nak memeriahkan suasana malam. Sanggup meredah semak samun tepi sungai nak cari buluh... harharhar... gila.. gila...






           Lepas sahaja waktu berbuka, akan kedengaran beberapa das dentuman meriam. Kemudian sepi kembali sehinggalah habis solat terawikh, memang akan ada seumpama pertandingan bunyi meriam siapa paling kuat. Harharharhar. Selalunya main agak-agak sahaja kalau bunyi dari belah sana mesti sipolan-sipolan.... kalau belah sinun plak... sipolan-sipolan....


       Dan bagi aku pulak.....






            Layan meriam tanah je la.... Ada yang panggil meriam tin susu tak pun tin milo. Harharhar. memang BEST!!! kalau letak air terlebih... bukan meletup tapi terus menyala macam pelita. huhuhu.. Tapi itu meriam di waktu siang la.... sekadar suka-suka.


        Meriam sebenar akan hanya muncul di sebelah malam, meriam tersebut disorokkan dengan penuh misteri agar tidak dijumpai oleh mak aku yang cukup pantang dalam bab meriam buluh ini. Tapi dalam kumpulan kami orang yang bertanggungjawab menyimpan meriam tersebut, pendek kata ketua operasi dalam pembinaan dan perlaksanaan projek meriam ini adalah abang long aku......










          Abang long aku adalah perancang segalanya. Dialah yang bertanggungjawab melakukan research and design meriam tersebut. Kalau dia tak puas hati maka ke semak belukar lagilah jawabnya... mencari buluh terhebat.


      Abang long aku memang agak otai masa muda dulu... dengan rambut yang benar-benar panjang, pernah membela rambut hingga mencecah pinggang. Harharhar... Kalau dia datang naik motor ambik aku kat sekolah rendah, memang semua orang tengok dia dengan muka kehairanan... Malahan dengan situasi rambut beliau telah membuatkan beliau di pulau di rumah oleh adik beradik dan ahli keluarga termasuklah aku sendiri. Maklumlah.... gila banyak kutu....



        Namun itu dahulu... kini setelah berkahwin, beranak pinak dan umur yang telah lanjut... beliau menjadi steady je. Dah tak main meriam dah. Namun pernah juga aku melihat beliau meredah semak belukar mencari buluh.....






















untuk buat lemang jerrrrrrr........



moral of the story: Janganlah main meriam... berbahaya....



             Sedang aku asyik mengelamun memandang jutaan bintang di angkasa, tiba-tiba kedengaran dentuman kuat tak berapa jauh dari rumahku. mmmm... ini mesti kerja bebudak lepak kat simpang empat tu.... hmmmm... meriam buluh....


         Meriam buluh kot... takkanlah plak? Mana nak cari buluh sekarang ni? Mungkin bunyi mercun "thunder king" kot... huhuhuhu.. Entahlah.. Tapi keadaan sekarang tak semeriah dulu, dahulu kala ramadhan dan syawal amatlah dinantikan. Awal-awal lagi dah buat rancangan dan persediaan nak memeriahkan suasana malam. Sanggup meredah semak samun tepi sungai nak cari buluh... harharhar... gila.. gila...






           Lepas sahaja waktu berbuka, akan kedengaran beberapa das dentuman meriam. Kemudian sepi kembali sehinggalah habis solat terawikh, memang akan ada seumpama pertandingan bunyi meriam siapa paling kuat. Harharharhar. Selalunya main agak-agak sahaja kalau bunyi dari belah sana mesti sipolan-sipolan.... kalau belah sinun plak... sipolan-sipolan....


       Dan bagi aku pulak.....






            Layan meriam tanah je la.... Ada yang panggil meriam tin susu tak pun tin milo. Harharhar. memang BEST!!! kalau letak air terlebih... bukan meletup tapi terus menyala macam pelita. huhuhu.. Tapi itu meriam di waktu siang la.... sekadar suka-suka.


        Meriam sebenar akan hanya muncul di sebelah malam, meriam tersebut disorokkan dengan penuh misteri agar tidak dijumpai oleh mak aku yang cukup pantang dalam bab meriam buluh ini. Tapi dalam kumpulan kami orang yang bertanggungjawab menyimpan meriam tersebut, pendek kata ketua operasi dalam pembinaan dan perlaksanaan projek meriam ini adalah abang long aku......










          Abang long aku adalah perancang segalanya. Dialah yang bertanggungjawab melakukan research and design meriam tersebut. Kalau dia tak puas hati maka ke semak belukar lagilah jawabnya... mencari buluh terhebat.


      Abang long aku memang agak otai masa muda dulu... dengan rambut yang benar-benar panjang, pernah membela rambut hingga mencecah pinggang. Harharhar... Kalau dia datang naik motor ambik aku kat sekolah rendah, memang semua orang tengok dia dengan muka kehairanan... Malahan dengan situasi rambut beliau telah membuatkan beliau di pulau di rumah oleh adik beradik dan ahli keluarga termasuklah aku sendiri. Maklumlah.... gila banyak kutu....



        Namun itu dahulu... kini setelah berkahwin, beranak pinak dan umur yang telah lanjut... beliau menjadi steady je. Dah tak main meriam dah. Namun pernah juga aku melihat beliau meredah semak belukar mencari buluh.....






















untuk buat lemang jerrrrrrr........



moral of the story: Janganlah main meriam... berbahaya....
BACA

kemarau berlalu, musim bunga pun menjelma.




        Dah pukul berapa nih? Nampak gaya tak datang budak ni... Hmmm... Takpelah, takkanlah dia nak datang plak kan? Takkan dia nak jalan naik motor ngan aku... Apa barang naik motor.

            Takpelah tunggu kejap lagi, lagi setengah jam kalau dia tak ada, aku balik je lah. huhuhuhuhu... Ah! penat je aku datang sini.









         Eh! dia datanglah... huhuhuhu.... dia datang......













Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Bersyukur kini padaMu Ilahi
Teman yang dicari selama ini
Telah kutemui







Dengannya disisi
Perjuangan ini
Senang di harungi
Bertambah murni kasih Ilahi

Kepada Mu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan kasih sayang kita

Kepadamu teman
Kupohon sokongan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telahku ungkapkan segala-galanya















 
Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Dengannya disisi
Perjuangan ini
Senang di harungi
Bertambah murni kasih Ilahi













 

Kepada Mu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu

Kepadamu teman
Kupohon sokongan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telahku ungkapkan segala-galanya


 







Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Kumencari-cari teman yang sejati
Buat menemani perjuangan suci
Kumencari-cari teman yang sejati
Buat menemani perjuangan suci

 
 


.... TaMaT ....




        Dah pukul berapa nih? Nampak gaya tak datang budak ni... Hmmm... Takpelah, takkanlah dia nak datang plak kan? Takkan dia nak jalan naik motor ngan aku... Apa barang naik motor.

            Takpelah tunggu kejap lagi, lagi setengah jam kalau dia tak ada, aku balik je lah. huhuhuhuhu... Ah! penat je aku datang sini.









         Eh! dia datanglah... huhuhuhu.... dia datang......













Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Bersyukur kini padaMu Ilahi
Teman yang dicari selama ini
Telah kutemui







Dengannya disisi
Perjuangan ini
Senang di harungi
Bertambah murni kasih Ilahi

Kepada Mu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan kasih sayang kita

Kepadamu teman
Kupohon sokongan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telahku ungkapkan segala-galanya















 
Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Dengannya disisi
Perjuangan ini
Senang di harungi
Bertambah murni kasih Ilahi













 

Kepada Mu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu

Kepadamu teman
Kupohon sokongan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telahku ungkapkan segala-galanya


 







Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Kumencari-cari teman yang sejati
Buat menemani perjuangan suci
Kumencari-cari teman yang sejati
Buat menemani perjuangan suci

 
 


.... TaMaT ....

BACA
 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger