SELAMAT DATANG KE BLOG CATATAN ANKEL JONNI BLOG YANG RILEK DAN SANTAI JANGAN LUPA FOLLOW BLOG INI. LIKE KAMI DI MEDIA SOSIAL. SELAMAT MEMBACA, MOGA ANDA AKAN TERHIBUR

APA ANDA BOLEH BUAT BILA BOSAN DI TEMPAT KERJA




























Beberapa minit kemudian......



















Beberapa minit kemudian.....










Selamat mencuba.....






***** the end *****



























Beberapa minit kemudian......



















Beberapa minit kemudian.....










Selamat mencuba.....






***** the end *****
BACA

MENGAPA AKU SUKA NAJWA LATIF


































Aku tidaklah tergila-gilakan Najwa Latip tu, tapi aku memang suka menonton video beliau. Aku suka melihat cara beliau menyanyi, sentiasa tersenyum. Ya. Senyuman beliau menawan.

Apapun, marilah kita serikan hari-hari kita dengan senyuman. 
























***** the end *****



































Aku tidaklah tergila-gilakan Najwa Latip tu, tapi aku memang suka menonton video beliau. Aku suka melihat cara beliau menyanyi, sentiasa tersenyum. Ya. Senyuman beliau menawan.

Apapun, marilah kita serikan hari-hari kita dengan senyuman. 
























***** the end *****


BACA

BILA KESEORANGAN DI RUMAH






Pada hujung minggu lepas, aku keseorangan di rumah. Tiada seorang pun adik-beradik aku yang balik. Mereka semua melepak di rumah Kak Lang aku. Termasuklah ibu aku yang menginap disana beberapa hari.

Kak Lang aku tak berapa sihat, dan aku syak beliau sedang mabuk-mabuk sebab mengandung. Itu telahan aku sahaja. Tapi harap-harapnya telahan aku betul. Dan yang bagusnya, suami Kak Lang aku, merangkap abang kandung aku yang nombor 3 itu, demam sekali. Itu sebab ibu ku menginap di sana untuk menjaga mereka.







Hmmm... tiba-tiba perutku berbunyi-bunyi. Aku lapar gamaknya. Lalu aku pun berjalan dengan lemah-lembut menuju ke dapur. Ya. Aku mahu makan...

Setibanya di dapur, aku terus membuka tudung saji plastik diatas meja makan....







Ya. Kosong... Tiada apa pun di atas meja tersebut melainkan kosong. Tiba-tiba aku teringatkan Najwa Latif dengan lagunya... kosong.. Owh.. dah lama aku tidak menonton video Najwa di youtube.

Kemudian aku pun berjalan menuju ke peti sejuk, mungkin ada sesuatu yang boleh ku jamah di situ. Lalu aku pun membuka pintu peti sejuk tersebut...





Ya. Aku agak terkejut melihat dalam peti sejuk tersebut. Penuh dengan sayur-sayuran dan bermacam-macam jenis bahan masakan. Aku rasa ibu ku sempat membeli barang-barang dapur dahulu sebelum pergi ke rumah Kak Lang aku tu.

Hmmm.. disebabkan aku teramatlah malas nak keluar untuk membeli makanan malam-malam begini, aku pun mengambil keputusan untuk memasak sendiri. Dan aku pun mula menggeledah peti sejuk tersebut untuk mencari bahan mentah yang boleh aku eksploitasi.

Setelah mengambil semua bahan-bahan yang diperlukan, aku pun mula membuat segala persediaan seperti memotong bawang dan sayur-sayuran. Setelah siap segalanya, aku pun terus memasak. Ya. Dah lama aku tak memasak sendiri. Terasa begitu teruja dan eksaited sekali.







Aku pun memanaskan kuali dengan sedikit minyak, setelah aku pasti ianya panas, aku pun terus memasukkan hirisan-hirisan bawang yang telah aku potong tadi. Bawang-bawang itu melompat-lompat seakan menari-nari bila bersentuhan dengan minyak panas tersebut. Dan tidak lama kemudian, bangkitlah bau harum bawang yang di goreng.

Di pendekkan cerita, setelah berhempas pulas memasak di dapur aku pun mengambil pinggan dan terus menghidang masakan aku tadi dengan profesional.







Setelah ku hidang di atas pinggan, aku pun mengangkat pinggan tersebut dan aku dekatkan ke hidung aku. Dan terhidulah bau masakan yang bolehlah di anggap mampu membuka selera aku.

Kemudian aku mencapai secawan kopi susu yang aku buat sebelumnya dan terus melangkah ke meja komputerku. Aku pun duduk dan mula menjamah masakan aku tadi sambil menonton video klip Najwa Latif di Youtube.

Owh... sebelum aku terlupa, inilah masakan terhebat aku tadi...





megi goreng....


Ya. Megi goreng. Aku manalah tau masak, megi jelah aku balun. huhuhuhu.

Dan keesokan malamnya pula, aku memasak lagi. Ye lah dah dok sorang-sorang. Cuma kali ini tak lah aku masak megi goreng lagi. Aku masak menu lain. Aku masak kari... Ya anak-anak. Aku masak kari... inilah kari tersebut.





megi kari..


hmmm... megi lagi. Kalau beginilah gamaknya, memang akan jadi padang jarak padang tekukur lah rambut aku nanti. Asyik-asyik megi.. megi... megi... huhuhuhu









***** the end *****





Pada hujung minggu lepas, aku keseorangan di rumah. Tiada seorang pun adik-beradik aku yang balik. Mereka semua melepak di rumah Kak Lang aku. Termasuklah ibu aku yang menginap disana beberapa hari.

Kak Lang aku tak berapa sihat, dan aku syak beliau sedang mabuk-mabuk sebab mengandung. Itu telahan aku sahaja. Tapi harap-harapnya telahan aku betul. Dan yang bagusnya, suami Kak Lang aku, merangkap abang kandung aku yang nombor 3 itu, demam sekali. Itu sebab ibu ku menginap di sana untuk menjaga mereka.







Hmmm... tiba-tiba perutku berbunyi-bunyi. Aku lapar gamaknya. Lalu aku pun berjalan dengan lemah-lembut menuju ke dapur. Ya. Aku mahu makan...

Setibanya di dapur, aku terus membuka tudung saji plastik diatas meja makan....







Ya. Kosong... Tiada apa pun di atas meja tersebut melainkan kosong. Tiba-tiba aku teringatkan Najwa Latif dengan lagunya... kosong.. Owh.. dah lama aku tidak menonton video Najwa di youtube.

Kemudian aku pun berjalan menuju ke peti sejuk, mungkin ada sesuatu yang boleh ku jamah di situ. Lalu aku pun membuka pintu peti sejuk tersebut...





Ya. Aku agak terkejut melihat dalam peti sejuk tersebut. Penuh dengan sayur-sayuran dan bermacam-macam jenis bahan masakan. Aku rasa ibu ku sempat membeli barang-barang dapur dahulu sebelum pergi ke rumah Kak Lang aku tu.

Hmmm.. disebabkan aku teramatlah malas nak keluar untuk membeli makanan malam-malam begini, aku pun mengambil keputusan untuk memasak sendiri. Dan aku pun mula menggeledah peti sejuk tersebut untuk mencari bahan mentah yang boleh aku eksploitasi.

Setelah mengambil semua bahan-bahan yang diperlukan, aku pun mula membuat segala persediaan seperti memotong bawang dan sayur-sayuran. Setelah siap segalanya, aku pun terus memasak. Ya. Dah lama aku tak memasak sendiri. Terasa begitu teruja dan eksaited sekali.







Aku pun memanaskan kuali dengan sedikit minyak, setelah aku pasti ianya panas, aku pun terus memasukkan hirisan-hirisan bawang yang telah aku potong tadi. Bawang-bawang itu melompat-lompat seakan menari-nari bila bersentuhan dengan minyak panas tersebut. Dan tidak lama kemudian, bangkitlah bau harum bawang yang di goreng.

Di pendekkan cerita, setelah berhempas pulas memasak di dapur aku pun mengambil pinggan dan terus menghidang masakan aku tadi dengan profesional.







Setelah ku hidang di atas pinggan, aku pun mengangkat pinggan tersebut dan aku dekatkan ke hidung aku. Dan terhidulah bau masakan yang bolehlah di anggap mampu membuka selera aku.

Kemudian aku mencapai secawan kopi susu yang aku buat sebelumnya dan terus melangkah ke meja komputerku. Aku pun duduk dan mula menjamah masakan aku tadi sambil menonton video klip Najwa Latif di Youtube.

Owh... sebelum aku terlupa, inilah masakan terhebat aku tadi...





megi goreng....


Ya. Megi goreng. Aku manalah tau masak, megi jelah aku balun. huhuhuhu.

Dan keesokan malamnya pula, aku memasak lagi. Ye lah dah dok sorang-sorang. Cuma kali ini tak lah aku masak megi goreng lagi. Aku masak menu lain. Aku masak kari... Ya anak-anak. Aku masak kari... inilah kari tersebut.





megi kari..


hmmm... megi lagi. Kalau beginilah gamaknya, memang akan jadi padang jarak padang tekukur lah rambut aku nanti. Asyik-asyik megi.. megi... megi... huhuhuhu









***** the end *****
BACA

SENYUMLAH... SENYUMLAH... AH HAIII...






























Kisah di sebalik cerita:  Sebenarnya beliau pun gelak sama. Beliau kata beliau rasa amat pelik sekali semenjak tiada gigi. Terasa janggal dan tak selesa.

Sebagai seorang perokok tegar, gigi depan beliau rosak dan berlubang. Beliau ke klinik untuk menampal lubang tersebut, namun rupanya kena cabut terus.

Fakta of the month : Takpelah. Sebulan dua lagi, bila gusi beliau sudah surut dan baik, beliau akan bertandang kembali ke klinik itu. Beliau akan membuat gigi palsu. Dan senyuman manis akan kembali terukir di bibirnya seperti dahulu...




:)




***** the end *****






























Kisah di sebalik cerita:  Sebenarnya beliau pun gelak sama. Beliau kata beliau rasa amat pelik sekali semenjak tiada gigi. Terasa janggal dan tak selesa.

Sebagai seorang perokok tegar, gigi depan beliau rosak dan berlubang. Beliau ke klinik untuk menampal lubang tersebut, namun rupanya kena cabut terus.

Fakta of the month : Takpelah. Sebulan dua lagi, bila gusi beliau sudah surut dan baik, beliau akan bertandang kembali ke klinik itu. Beliau akan membuat gigi palsu. Dan senyuman manis akan kembali terukir di bibirnya seperti dahulu...




:)




***** the end *****

BACA

ENTRI PENUH MANFAAT DAN TELADAN




Ya. Buat masa ini, tiada apa yang mampu aku nukilkan di blog ini. Tidak banyak benda yang menarik berlaku dalam hidup aku kebelakangan ini. Justeru tiada apa yang mampu di perah otak aku ketika ini, sudah kering dan kontang.

Namun ianya tidak bermakna aku tidak mempunyai cara lain untuk mendapatkan cerita. Satu cara kegemaran aku adalah dengan melihat keywords-keywords pengunjung yang melawat blog aku. Ya. Dengan keywords itulah aku akan jadikan cerita.

Selalunya apa yang aku buat adalah dengan meneliti keywords yang berbentuk soalan atau mencari jawapan. Dengan kata lain pengunjung tersebut ada masalah dan mencari jawapannya dengan menggugel di internet. Dan aku akan menjawab keywords itu seikhlas mungkin bagi membantu pengunjung tersebut.








Pada aku, sebagai blogger kita ada tanggungjawab pada masyarakat. Kita perlu mengenengahkan sesuatu yang bermanfaat dan bervisi buat pembaca. Sesuatu yang baik dan mampu dijadikan teladan buat semua. Namun aku lalai. Aku seringkali tidak menulis sesuatu yang baik buat tatapan umum.

Tapi tidak pada kali ini. Kali ini aku akan menulis sesuatu yang boleh dikatakan boleh membantu orang lain. Dan aku akan memilih dari keywords-keywords nuffnang yang ada. Dan keywords yang bertuah adalah.....










Baiklah. Mari kita mulakan. Pada aku, dalam hal-hal sebegini memang agak rumit. Sebab ianya sesuatu yang sukar nak di fahami sebenarnya. Biasalah kita ni manusia, punya hati dan perasaan yang tidak sama. Apa yang ok bagi anda tidak bermakna ianya ok bagi rakan anda. Bak kata kawan aku "rambut sama hitam, ketiak lain-lain".

Jadi cara yang terbaik bagi kes ini adalah dengan bersemuka dan berterus-teranglah dengan adik ipar anda. Gunakan cara yang paling mudah untuk dia faham. Cakap direct je tak perlu cakap berlapik-lapik atau kona sana kona sini....








Namun cara ini tidak berkesan buat semua orang. Maklumlah sikap manusia. Ada yang degil dan ada yang jenis memang tak reti nak paham bahasa. Jadi langkah lebih drastik perlu diambil. Anda boleh menggunakan cara yang telah lama diguna pakai sejak dari tahun 60 an lagi....







Ya. Anda boleh ikat beliau di pokok. Pastikan pokok itu banyak semut. Lagi bagus kalau kerengga.

Namun jika adik ipar anda seorang perempuan, janganlah gunakan kedua cara diatas. Tidak patut. Gunakan cara yang lebih lembut. Kerana seorang perempuan mestilah di layan dengan kelembutan dan kasih sayang. Bukan kekerasan.

Jika setakat guna wifi tu, aku rasa baik bagi je dia pakai terus. Takpelah redha je lah. Tak perlulah gaduh-gaduh pasal wifi. Apa dia nak guna, bagi je guna. Takpe...








Senang cerita la kan, jangan kedekut-kedekut. Apa yang anda ada, bagi je terus kat adik ipar anda. Relakan je...








Ok. Rasanya sampai di sini sahaja untuk kali ini. Diharapkan entri ini dapat membantu beliau dan semoga beliau tidak gaduh-gaduh dengan adik ipar beliau kerana wifi. Sekian terima kasih.


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*







***** the end *****



Ya. Buat masa ini, tiada apa yang mampu aku nukilkan di blog ini. Tidak banyak benda yang menarik berlaku dalam hidup aku kebelakangan ini. Justeru tiada apa yang mampu di perah otak aku ketika ini, sudah kering dan kontang.

Namun ianya tidak bermakna aku tidak mempunyai cara lain untuk mendapatkan cerita. Satu cara kegemaran aku adalah dengan melihat keywords-keywords pengunjung yang melawat blog aku. Ya. Dengan keywords itulah aku akan jadikan cerita.

Selalunya apa yang aku buat adalah dengan meneliti keywords yang berbentuk soalan atau mencari jawapan. Dengan kata lain pengunjung tersebut ada masalah dan mencari jawapannya dengan menggugel di internet. Dan aku akan menjawab keywords itu seikhlas mungkin bagi membantu pengunjung tersebut.








Pada aku, sebagai blogger kita ada tanggungjawab pada masyarakat. Kita perlu mengenengahkan sesuatu yang bermanfaat dan bervisi buat pembaca. Sesuatu yang baik dan mampu dijadikan teladan buat semua. Namun aku lalai. Aku seringkali tidak menulis sesuatu yang baik buat tatapan umum.

Tapi tidak pada kali ini. Kali ini aku akan menulis sesuatu yang boleh dikatakan boleh membantu orang lain. Dan aku akan memilih dari keywords-keywords nuffnang yang ada. Dan keywords yang bertuah adalah.....










Baiklah. Mari kita mulakan. Pada aku, dalam hal-hal sebegini memang agak rumit. Sebab ianya sesuatu yang sukar nak di fahami sebenarnya. Biasalah kita ni manusia, punya hati dan perasaan yang tidak sama. Apa yang ok bagi anda tidak bermakna ianya ok bagi rakan anda. Bak kata kawan aku "rambut sama hitam, ketiak lain-lain".

Jadi cara yang terbaik bagi kes ini adalah dengan bersemuka dan berterus-teranglah dengan adik ipar anda. Gunakan cara yang paling mudah untuk dia faham. Cakap direct je tak perlu cakap berlapik-lapik atau kona sana kona sini....








Namun cara ini tidak berkesan buat semua orang. Maklumlah sikap manusia. Ada yang degil dan ada yang jenis memang tak reti nak paham bahasa. Jadi langkah lebih drastik perlu diambil. Anda boleh menggunakan cara yang telah lama diguna pakai sejak dari tahun 60 an lagi....







Ya. Anda boleh ikat beliau di pokok. Pastikan pokok itu banyak semut. Lagi bagus kalau kerengga.

Namun jika adik ipar anda seorang perempuan, janganlah gunakan kedua cara diatas. Tidak patut. Gunakan cara yang lebih lembut. Kerana seorang perempuan mestilah di layan dengan kelembutan dan kasih sayang. Bukan kekerasan.

Jika setakat guna wifi tu, aku rasa baik bagi je dia pakai terus. Takpelah redha je lah. Tak perlulah gaduh-gaduh pasal wifi. Apa dia nak guna, bagi je guna. Takpe...








Senang cerita la kan, jangan kedekut-kedekut. Apa yang anda ada, bagi je terus kat adik ipar anda. Relakan je...








Ok. Rasanya sampai di sini sahaja untuk kali ini. Diharapkan entri ini dapat membantu beliau dan semoga beliau tidak gaduh-gaduh dengan adik ipar beliau kerana wifi. Sekian terima kasih.


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*







***** the end *****
BACA

LELAKI ITU BANYAK BULU




























Moral of the story : hmmm... ( sambil garu-garu kepala )





***** the end *****




























Moral of the story : hmmm... ( sambil garu-garu kepala )





***** the end *****

BACA
 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger