SELAMAT DATANG KE BLOG CATATAN ANKEL JONNI BLOG YANG RILEK DAN SANTAI JANGAN LUPA FOLLOW BLOG INI. LIKE KAMI DI MEDIA SOSIAL. SELAMAT MEMBACA, MOGA ANDA AKAN TERHIBUR

JANGAN MAIN MERCUN































Jangan main mercun... yoppppp....




































Jangan main mercun... yoppppp....






BACA

BAJU RAYA part 2


Ankel percaya dalam hidup kita, kita perlu berusaha. Jika gagal sekali jangan terus pula berputus asa. Kita harus tabah dan cuba melakukannya kembali. Dan untuk kali yang keduanya, kita mestilah lebih bersedia dengan mengaplikasikan taktik yang lain. Masa dan situasi yang sesuai juga memainkan peranan yang amat penting.
















Tapi kita juga harus belajar untuk menerima kegalalan. Kadang-kadang memang kita dah tadak can. terima je lah hakikat tersebut.




Ankel percaya dalam hidup kita, kita perlu berusaha. Jika gagal sekali jangan terus pula berputus asa. Kita harus tabah dan cuba melakukannya kembali. Dan untuk kali yang keduanya, kita mestilah lebih bersedia dengan mengaplikasikan taktik yang lain. Masa dan situasi yang sesuai juga memainkan peranan yang amat penting.
















Tapi kita juga harus belajar untuk menerima kegalalan. Kadang-kadang memang kita dah tadak can. terima je lah hakikat tersebut.



BACA

BAJU RAYA























BACA

APA ITU BAMBUNG?





Ya anak-anak, hari ini kita akan belajar tentang bambung. Apakah dia bambung? Adakah ia sejenis sukan? Atau adakah ianya sejenis peralatan bertani di zaman Mesopotamia? Segala-galanya akan kita rungkaikan dalam episod kali ini.

Owh, idea ini datangnya dari soalan yang diajukan oleh akak aleasara pada entri yang sebelum ini.






Ok, mari kita lihat jawapan sebenarnya. Sebenarnya bambung adalah perkataan jawa yang membawa maksud kumbang. Ya, kumbang. Dan kumbang yang dimaksudkan, yang selalu ada kat rumah ankel adalah kumbang yang ini...







Ada yang memanggilnya kumbang badak, kumbang tanduk dan ada juga yang memanggilnya sebagai kumbang kelapa.











Apapun anak buah ankel suka dok main kumbang ni. Dia pegang pastu takut-takutkan adik dia. Pernah sekali anak buah ankel berjalan pastu tetiba kumbang ni melekat kat kaki dia, dia punya menjerit, mak oiii... satu rumah dengar.







Bukan setakat yang budak-budak takut kumbang ni, yang dah dewasa pun takut. Senang cerita semua akak-akak ipar ankel fobia ngan kumbang ini. Kalau kak long ankel nampak ja kumbang ni, terus dia suruh anak dia buang. Tapi tu lah, anak dia tu sebelum dia buang kumbang tu, dia buat...














Ya anak-anak, hari ini kita akan belajar tentang bambung. Apakah dia bambung? Adakah ia sejenis sukan? Atau adakah ianya sejenis peralatan bertani di zaman Mesopotamia? Segala-galanya akan kita rungkaikan dalam episod kali ini.

Owh, idea ini datangnya dari soalan yang diajukan oleh akak aleasara pada entri yang sebelum ini.






Ok, mari kita lihat jawapan sebenarnya. Sebenarnya bambung adalah perkataan jawa yang membawa maksud kumbang. Ya, kumbang. Dan kumbang yang dimaksudkan, yang selalu ada kat rumah ankel adalah kumbang yang ini...







Ada yang memanggilnya kumbang badak, kumbang tanduk dan ada juga yang memanggilnya sebagai kumbang kelapa.











Apapun anak buah ankel suka dok main kumbang ni. Dia pegang pastu takut-takutkan adik dia. Pernah sekali anak buah ankel berjalan pastu tetiba kumbang ni melekat kat kaki dia, dia punya menjerit, mak oiii... satu rumah dengar.







Bukan setakat yang budak-budak takut kumbang ni, yang dah dewasa pun takut. Senang cerita semua akak-akak ipar ankel fobia ngan kumbang ini. Kalau kak long ankel nampak ja kumbang ni, terus dia suruh anak dia buang. Tapi tu lah, anak dia tu sebelum dia buang kumbang tu, dia buat...










BACA

TAJUK TAK WUJUD


Dekat 2 minggu anak buah yang paling manja tak datang rumah. Rindu pulak nak layan telatahnya.







Bila budak tu dah mula balik, hampir tiap-tiap hari ada kat sini..








Asyik gaduh je ngan abang dia. Kejap-kejap dengar suara budak menjerit. Stress aku....


Dekat 2 minggu anak buah yang paling manja tak datang rumah. Rindu pulak nak layan telatahnya.







Bila budak tu dah mula balik, hampir tiap-tiap hari ada kat sini..








Asyik gaduh je ngan abang dia. Kejap-kejap dengar suara budak menjerit. Stress aku....

BACA

AKU, DIA DAN TROLI


Sambungan cerita masa kat pasaraya. Macam biasalah kalu dah nama pasaraya orang yang membeli belah mesti akan menyorong troli. Dan bagi yang membeli barang tak banyak, bakul adalah pilihan utama. Dan ankel jenis yang suka menggunakan bakul.








Dan pasaraya yang ankel pegi tu bukanlah pasaraya besar pun, kecil sahaja. Tapi jumlah pengunjungnya memang sentiasa ramai, terutama di tempat bahan-bahan basah. Dan bila dah ramai yang dok menyorong troli memang agak susah nak jalan-jalan. Kena cilok-cilok kiri kanan. Dan ankel benar-benar berbulu bila beratur nak bayar kat kaunter tengok-tengok ada yang menyorong troli, tapi barang yang dia beli sikit sangat.








Takkanlah bila beli satu pek vitagen dengan telur sedozen pun nak pakai troli. Kamonlah. Kalau barang sikit ja, pakai bakul udah ler. Aiyoooo... Nasib baiklah pasaraya tu bukan ankel yang punya, kalau tak....








Sambungan cerita masa kat pasaraya. Macam biasalah kalu dah nama pasaraya orang yang membeli belah mesti akan menyorong troli. Dan bagi yang membeli barang tak banyak, bakul adalah pilihan utama. Dan ankel jenis yang suka menggunakan bakul.








Dan pasaraya yang ankel pegi tu bukanlah pasaraya besar pun, kecil sahaja. Tapi jumlah pengunjungnya memang sentiasa ramai, terutama di tempat bahan-bahan basah. Dan bila dah ramai yang dok menyorong troli memang agak susah nak jalan-jalan. Kena cilok-cilok kiri kanan. Dan ankel benar-benar berbulu bila beratur nak bayar kat kaunter tengok-tengok ada yang menyorong troli, tapi barang yang dia beli sikit sangat.








Takkanlah bila beli satu pek vitagen dengan telur sedozen pun nak pakai troli. Kamonlah. Kalau barang sikit ja, pakai bakul udah ler. Aiyoooo... Nasib baiklah pasaraya tu bukan ankel yang punya, kalau tak....







BACA

Give Away | Bagi Belah Kartunster #2


Hari ini ankel nak join Give Away oleh saudara kartunster yang sentiasa rajin datang jenguk blog ankel dan tinggal komen. Dan ankel pulak nak kata jenguk blog beliau sekali sebulan pun tadak kot. Maklumlah ankel ni memang dalam kategori blogger yang tak larat nak blogwalking. Mungkin disebabkan oleh faktor usia kot. Apapun pada sesiapa yang ingin join silalah klik banner kat bawah nih.








Zaman aku berpuasa dan beraya masa kecik-kecik dulu best gila. Aku ingat lagi, masa tu ankel masih kecik lagi, mestilah best. Tak lah, pada ankel kalu citer bab ramadhan atau raya, memang menggamit memori. Maksudnya apa saja benda yang berlaku kat kita sama ada ianya perkara yang baik maupun kurang menyenangkan ia akan menjadi memori yang signifikan. Setiap kali datang raya kita akan terkenang kembali peristiwa itu.

Dan hari ini ankel nak cerita pasal main meriam dan mercun. Ye lah anda boleh kata apa barang bab main mercun ni peristiwa yang best. Tapi pada ankel ianya memang best. Sebab ianya agak eksklusif di bulan Ramadhan dan juga Syawal. Kan? Ada korang main mercun masa sambutan hari guru? Ada korang sibuk-sibuk pasang pelita masa pilihanraya? Ada korang main meriam masa sambutan hari kanak-kanak sedunia? Tadak kan? Raya je kan? Haaaa...

Dulu ankel masa kecik-kecik dok main meriam tanah je. Meriam kecil-kecilan yang dibuat dari tin milo. Yang penting kadar air yang kita letak tu bersesuaian, kalu terlebih air memang tak meletup, tapi menyala macam pelita.







Belah malamnya barulah main meriam buluh. Itupun abang long ankel yang dok buatkan. Dia yang dok jadi kepala geng-geng kami untuk main meriam nih. 






Lepas tu ada gak main mercun buatan sendiri, benda yang kita buat pakai palam pencucuh motorsikal. Gila best benda tu, bila kita campak jatuh je kat jalan langsung tebaboooo... padahal boh belerang bunga api je. Tak pun belerang mancis kayu je. Memang kuat bunyinya, tapi tu lah lepas tu dah tak main benda-benda tu. Abang long ankel jugak yang dok marah tak bagi main meriam tu semua. Ye lah masa tu beliau dah masuk ke alam dewasa, dah tak bagi bebudak main benda-benda tu semua, bahaya.

Lepas tu kami mula main mercun secara lebih berkhemah, maklumlah sudah sedikit sedar tentang bahaya main mercun buatan sendiri nih. Kami lebih suka main perang-perang guna senapang buatan sendiri.






Sebenarnya tak susah pun buat senapang nih, cuma perlu kayu atau papan, besi yang orang buat penghalang kat tingkap cermin tu, ini kita jadikan laras senapang, paku dan sedikit kepingan zink untuk mengikat. Serius memang senang nak buat. Ankel yang masih budak-budak pun buat senapang sendiri.

Peluru yang diguna kat senapang ni adalah mercun yang warna merah tu, yang orang cina selalu pasang kalau nak rasmikan bangunan baru tu. mercun tu kita ceraikan satu-satu masuk kat pangkal besi senapang, pastu tutup balik biar sumbu je yang nampak pastu depan senapang kita boh biji kopi. Bila kita letupkan mercun tu biji kopi tu tercampak. Walau cuma biji kopi, tapi kalu kena kepala kelekuk jugak bunyinya. Gosok-gosok la jugak kepala 2 3 minit.






Lagi satu kita boleh pakai gak mercun lidi atau mercun roket. Bila habis hidupkan sumbu dia terus masukkan dalam besi senapang tu. Serius bila mercun tu terbang kita rasa macam rambo tengah pakai roket loncer. Gila best..







Haaa..  senapang ni lah yang kitorang rajin main tiap-tiap tahun. Kalu siang saja-saja tembak ayam ke, apa-apa sajalah berangan jadik pemburu. Belah malamnya kitorang main perang-perang sesama kitorang je lah. Kadang-kadang tu kitorang serang hendap budak-budak bujang yang dok lepak kat simpang 4 yang lebih kurang 100 meter dari rumah ankel tu. Kitorang jalan senyap-senyap dalam parit, bila dah agak dekat, kitorang pasang mercun roket pastu tembak budak-budak bujang kat situ, pastu lari laju-laju. Gila seronok tengok bebudak bujang tu bertempiaran lari.






Tapi sebenarnya kitorang kenal sangatlah bebudak bujang tu, jiran-jiran gak, sedara sepupu sepapat pun ada. Dah tentu abang long ankel pun ada. kuikuikui

Macam-macam lagilah mercun yang kitorang main, tapi ada gak mercun yang sangat kecil dan tak merbahaya langsung yang menjadi peberet kitorang. Itulah walaupun mercun tu kecil dan terlampau biasa tak boleh membawa keseronokan, anda silap. Kadang-kadang yang kecil tu lah lagi best. Contoh mercun yang ada tali tu, bila kita tarik dia meletup.






Haaa.. mercun ni kitorang selalu bawak pi sekolah. Dok ikat kat almari, pintu atau kerusi kawan. Bila kawan tarik kerusi tu je langsung meletup. Bila balik sekolah ikat kat jejari basikal sapa-sapa je. Kalau budak tu tak perasan dia sorong je basikal tu, terus meletup. huhuhuhu.

Yang last sekali mercun pop pop. Mercun yang anda boleh beli sepanjang tahun sekarang. Ada je jual kat kedai tiap-tiap hari. Disebabkan ankel dah malas nak lukis mercun pop pop, ankel ganti je dengan video kpop. Layan je lah.














Hari ini ankel nak join Give Away oleh saudara kartunster yang sentiasa rajin datang jenguk blog ankel dan tinggal komen. Dan ankel pulak nak kata jenguk blog beliau sekali sebulan pun tadak kot. Maklumlah ankel ni memang dalam kategori blogger yang tak larat nak blogwalking. Mungkin disebabkan oleh faktor usia kot. Apapun pada sesiapa yang ingin join silalah klik banner kat bawah nih.








Zaman aku berpuasa dan beraya masa kecik-kecik dulu best gila. Aku ingat lagi, masa tu ankel masih kecik lagi, mestilah best. Tak lah, pada ankel kalu citer bab ramadhan atau raya, memang menggamit memori. Maksudnya apa saja benda yang berlaku kat kita sama ada ianya perkara yang baik maupun kurang menyenangkan ia akan menjadi memori yang signifikan. Setiap kali datang raya kita akan terkenang kembali peristiwa itu.

Dan hari ini ankel nak cerita pasal main meriam dan mercun. Ye lah anda boleh kata apa barang bab main mercun ni peristiwa yang best. Tapi pada ankel ianya memang best. Sebab ianya agak eksklusif di bulan Ramadhan dan juga Syawal. Kan? Ada korang main mercun masa sambutan hari guru? Ada korang sibuk-sibuk pasang pelita masa pilihanraya? Ada korang main meriam masa sambutan hari kanak-kanak sedunia? Tadak kan? Raya je kan? Haaaa...

Dulu ankel masa kecik-kecik dok main meriam tanah je. Meriam kecil-kecilan yang dibuat dari tin milo. Yang penting kadar air yang kita letak tu bersesuaian, kalu terlebih air memang tak meletup, tapi menyala macam pelita.







Belah malamnya barulah main meriam buluh. Itupun abang long ankel yang dok buatkan. Dia yang dok jadi kepala geng-geng kami untuk main meriam nih. 






Lepas tu ada gak main mercun buatan sendiri, benda yang kita buat pakai palam pencucuh motorsikal. Gila best benda tu, bila kita campak jatuh je kat jalan langsung tebaboooo... padahal boh belerang bunga api je. Tak pun belerang mancis kayu je. Memang kuat bunyinya, tapi tu lah lepas tu dah tak main benda-benda tu. Abang long ankel jugak yang dok marah tak bagi main meriam tu semua. Ye lah masa tu beliau dah masuk ke alam dewasa, dah tak bagi bebudak main benda-benda tu semua, bahaya.

Lepas tu kami mula main mercun secara lebih berkhemah, maklumlah sudah sedikit sedar tentang bahaya main mercun buatan sendiri nih. Kami lebih suka main perang-perang guna senapang buatan sendiri.






Sebenarnya tak susah pun buat senapang nih, cuma perlu kayu atau papan, besi yang orang buat penghalang kat tingkap cermin tu, ini kita jadikan laras senapang, paku dan sedikit kepingan zink untuk mengikat. Serius memang senang nak buat. Ankel yang masih budak-budak pun buat senapang sendiri.

Peluru yang diguna kat senapang ni adalah mercun yang warna merah tu, yang orang cina selalu pasang kalau nak rasmikan bangunan baru tu. mercun tu kita ceraikan satu-satu masuk kat pangkal besi senapang, pastu tutup balik biar sumbu je yang nampak pastu depan senapang kita boh biji kopi. Bila kita letupkan mercun tu biji kopi tu tercampak. Walau cuma biji kopi, tapi kalu kena kepala kelekuk jugak bunyinya. Gosok-gosok la jugak kepala 2 3 minit.






Lagi satu kita boleh pakai gak mercun lidi atau mercun roket. Bila habis hidupkan sumbu dia terus masukkan dalam besi senapang tu. Serius bila mercun tu terbang kita rasa macam rambo tengah pakai roket loncer. Gila best..







Haaa..  senapang ni lah yang kitorang rajin main tiap-tiap tahun. Kalu siang saja-saja tembak ayam ke, apa-apa sajalah berangan jadik pemburu. Belah malamnya kitorang main perang-perang sesama kitorang je lah. Kadang-kadang tu kitorang serang hendap budak-budak bujang yang dok lepak kat simpang 4 yang lebih kurang 100 meter dari rumah ankel tu. Kitorang jalan senyap-senyap dalam parit, bila dah agak dekat, kitorang pasang mercun roket pastu tembak budak-budak bujang kat situ, pastu lari laju-laju. Gila seronok tengok bebudak bujang tu bertempiaran lari.






Tapi sebenarnya kitorang kenal sangatlah bebudak bujang tu, jiran-jiran gak, sedara sepupu sepapat pun ada. Dah tentu abang long ankel pun ada. kuikuikui

Macam-macam lagilah mercun yang kitorang main, tapi ada gak mercun yang sangat kecil dan tak merbahaya langsung yang menjadi peberet kitorang. Itulah walaupun mercun tu kecil dan terlampau biasa tak boleh membawa keseronokan, anda silap. Kadang-kadang yang kecil tu lah lagi best. Contoh mercun yang ada tali tu, bila kita tarik dia meletup.






Haaa.. mercun ni kitorang selalu bawak pi sekolah. Dok ikat kat almari, pintu atau kerusi kawan. Bila kawan tarik kerusi tu je langsung meletup. Bila balik sekolah ikat kat jejari basikal sapa-sapa je. Kalau budak tu tak perasan dia sorong je basikal tu, terus meletup. huhuhuhu.

Yang last sekali mercun pop pop. Mercun yang anda boleh beli sepanjang tahun sekarang. Ada je jual kat kedai tiap-tiap hari. Disebabkan ankel dah malas nak lukis mercun pop pop, ankel ganti je dengan video kpop. Layan je lah.













BACA

AKU, MEREKA DAN TOMATO


Beberapa hari lepas ankel ada pergi ke sebuah pasaraya kat tempat ankel. Ada nak beli barang dapur sikit. Tapi disebabkan ada beberapa benda yang tak dijual kat kedai runcit, maka terpaksalah ankel merelakan diri berbelanja di pasaraya tersebut yang memang akan ada ramai orang setiap masa.







Masa dekat kawasan bahan-bahan basah, memang agak ramailah orang kat situ, itu biasalah. Jadi ankel pun berjalanlah untuk mencari sedikit barang dapur. Ada kelihatan makcik sedang memilih peria, ada yang sedang memilih ikan dan ada juga yang sedang memilih kobis.

Tapi pandangan ankel tertumpu pada satu pasangan muda ini, mereka sedang memilih buah tomato dengan riang gembira. Si gadis galak bersembang dengan si teruna sambil tangan memilih tomato. Si teruna pula petah melayan si gadis sambil memegang kamera mahal yang tahap ribu riban yang tergantung di leher. Tiba-tiba...








Si teruna terus menangkap gambar si gadis, dan si gadis pula terus berposing penuh fotogenik disamping buah tomato tersebut. Dan kelihatan makcik bersebelahan terpinga-pinga melihat gelagat mereka. Terbantut sejenak makcik tu dalam memilih sayur petola.

Pada ankel itu situasi yang dah berkali-kali ankel lihat, orang berposing ketika membeli barang atau di pasaraya. Tapi mungkin keadaan tempat itu yang agak sesak dengan makcik-makcik sedang memilih ikan membuatkan mereka sedikit kebingungan.

Ankel dapat rasakan ini mesti mereka nak update gambar tersebut di fesbuk dengan meletakkan sedikit ayat seperti..

" kami beli tomato hari ini"

atau mungkin...

"Tomato kat sini segar-segar.. jeles tak? jeles tak?"



Hmmm.. ini yang ankel kurang faham dengan bebudak sekarang nih, semua benda waima membeli tomato pun kena snap gambar dan masuk fesbuk. Pendek kata apa saja benda kena upload kat fesbuk. Itulah bebudak sekarang nih. Serius ankel cakap, nasib baik ankel tak kenal diorang tu. Kalau ankel kenal, memang.....







Ankel join sekali ler.. kuikuikui







***** the end*****

Beberapa hari lepas ankel ada pergi ke sebuah pasaraya kat tempat ankel. Ada nak beli barang dapur sikit. Tapi disebabkan ada beberapa benda yang tak dijual kat kedai runcit, maka terpaksalah ankel merelakan diri berbelanja di pasaraya tersebut yang memang akan ada ramai orang setiap masa.







Masa dekat kawasan bahan-bahan basah, memang agak ramailah orang kat situ, itu biasalah. Jadi ankel pun berjalanlah untuk mencari sedikit barang dapur. Ada kelihatan makcik sedang memilih peria, ada yang sedang memilih ikan dan ada juga yang sedang memilih kobis.

Tapi pandangan ankel tertumpu pada satu pasangan muda ini, mereka sedang memilih buah tomato dengan riang gembira. Si gadis galak bersembang dengan si teruna sambil tangan memilih tomato. Si teruna pula petah melayan si gadis sambil memegang kamera mahal yang tahap ribu riban yang tergantung di leher. Tiba-tiba...








Si teruna terus menangkap gambar si gadis, dan si gadis pula terus berposing penuh fotogenik disamping buah tomato tersebut. Dan kelihatan makcik bersebelahan terpinga-pinga melihat gelagat mereka. Terbantut sejenak makcik tu dalam memilih sayur petola.

Pada ankel itu situasi yang dah berkali-kali ankel lihat, orang berposing ketika membeli barang atau di pasaraya. Tapi mungkin keadaan tempat itu yang agak sesak dengan makcik-makcik sedang memilih ikan membuatkan mereka sedikit kebingungan.

Ankel dapat rasakan ini mesti mereka nak update gambar tersebut di fesbuk dengan meletakkan sedikit ayat seperti..

" kami beli tomato hari ini"

atau mungkin...

"Tomato kat sini segar-segar.. jeles tak? jeles tak?"



Hmmm.. ini yang ankel kurang faham dengan bebudak sekarang nih, semua benda waima membeli tomato pun kena snap gambar dan masuk fesbuk. Pendek kata apa saja benda kena upload kat fesbuk. Itulah bebudak sekarang nih. Serius ankel cakap, nasib baik ankel tak kenal diorang tu. Kalau ankel kenal, memang.....







Ankel join sekali ler.. kuikuikui







***** the end*****
BACA

PUASA KETIKA ZAMAN KANAK-KANAK DAHULU



Sekarang ankel dok tengok anak buah ankel kecik-kecik lagi dah puasa penuh.Tak pernah miss walau sehari.  Ye lah diorang dok dapat insentif berbentuk duit raya yang lebih jika puasa penuh oleh ibu bapa mereka, pengasuh dan jugak sedara mara terdekat. Ankel jangan haraplah, kalau ada mood ankel bagi, kalau takde mood tahun depan ankel bagi.

Lain macam ankel masa kecik-kecik dahulu. Takde nak dapat duit-duit raya kalau puasa penuh. Tapi ankel memang ingat masa kecik-kecik dulu masa ankel mula belajar puasa ankel puasa setengah hari je. Pagi-pagi ikut sahur, pastu puasalah, sampai tengahari makan...







Kalau ikut logik sama je la kan macam hari-hari biasa. Macam kita bangun pagi tak sarapan pastu pegi main. Bila tengahari balik rumah .. makan. 

Pastu bila dah kena paksa puasa sehari mulalah wujud puasa setengah hari tersembunyi. Ye lah nampak je macam puasa padahal dok bedal minum air paip. Kalau masuk dapur tengok line clear je, tadak orang mulalah teguk air sorok-sorok..








Ye lah masa budak-budak, puasa ke tak puasa dok main ja, mana tak penat. Yang lagi best bila bab petang, lepas mak ankel siap masak juadah berbuka puasa, haaaa... mulalah dok senyap-senyap kidnap kuih 2 3 ketul. Pastu lari nyorok kat mana-mana langsung makan.









Tapi tu lah, mak ankel mesti tau punya. Malam tu memang la kena bebel. Ankel rasa mak ankel dok kira berapa ketul kuih ada kat bawah tudung saji tu. Maklumlah selalu terjadi kes kehilangan kuih secara misteri. Apapun...


Selamat menjalankan ibadah puasa buat semua...






***** the end *****


Sekarang ankel dok tengok anak buah ankel kecik-kecik lagi dah puasa penuh.Tak pernah miss walau sehari.  Ye lah diorang dok dapat insentif berbentuk duit raya yang lebih jika puasa penuh oleh ibu bapa mereka, pengasuh dan jugak sedara mara terdekat. Ankel jangan haraplah, kalau ada mood ankel bagi, kalau takde mood tahun depan ankel bagi.

Lain macam ankel masa kecik-kecik dahulu. Takde nak dapat duit-duit raya kalau puasa penuh. Tapi ankel memang ingat masa kecik-kecik dulu masa ankel mula belajar puasa ankel puasa setengah hari je. Pagi-pagi ikut sahur, pastu puasalah, sampai tengahari makan...







Kalau ikut logik sama je la kan macam hari-hari biasa. Macam kita bangun pagi tak sarapan pastu pegi main. Bila tengahari balik rumah .. makan. 

Pastu bila dah kena paksa puasa sehari mulalah wujud puasa setengah hari tersembunyi. Ye lah nampak je macam puasa padahal dok bedal minum air paip. Kalau masuk dapur tengok line clear je, tadak orang mulalah teguk air sorok-sorok..








Ye lah masa budak-budak, puasa ke tak puasa dok main ja, mana tak penat. Yang lagi best bila bab petang, lepas mak ankel siap masak juadah berbuka puasa, haaaa... mulalah dok senyap-senyap kidnap kuih 2 3 ketul. Pastu lari nyorok kat mana-mana langsung makan.









Tapi tu lah, mak ankel mesti tau punya. Malam tu memang la kena bebel. Ankel rasa mak ankel dok kira berapa ketul kuih ada kat bawah tudung saji tu. Maklumlah selalu terjadi kes kehilangan kuih secara misteri. Apapun...


Selamat menjalankan ibadah puasa buat semua...






***** the end *****
BACA

HARI PERTAMA RAMADHAN


Memang dah jadi kebiasaan, senang cerita memang tiap-tiap tahun kak ngah ankel akan balik untuk berbuka puasa bersama pada hari pertama berpuasa. Memang ankel dah tau sangat perangai beliau. Jadi petang semalam ankel memang dah tunggu dengan penuh konfiden beliau sekeluarga akan balik.








Jangkaan ankel tepat, mereka memang balik. Dicampur dengan keluarga abang long lagi memang meriah ler. Dan apa yang pasti memang banyak juadah yang ada petang semalam. Memang meriah dah macam majlis harijadi.

Dan apa yang pasti....









Ankel kekenyangan...





***** the end *****

Memang dah jadi kebiasaan, senang cerita memang tiap-tiap tahun kak ngah ankel akan balik untuk berbuka puasa bersama pada hari pertama berpuasa. Memang ankel dah tau sangat perangai beliau. Jadi petang semalam ankel memang dah tunggu dengan penuh konfiden beliau sekeluarga akan balik.








Jangkaan ankel tepat, mereka memang balik. Dicampur dengan keluarga abang long lagi memang meriah ler. Dan apa yang pasti memang banyak juadah yang ada petang semalam. Memang meriah dah macam majlis harijadi.

Dan apa yang pasti....









Ankel kekenyangan...





***** the end *****
BACA

SEBENARNYA SAYA ISTERI DIA


Minggu lepas ankel perasan ramai yang apdet pasal drama "sebenarnya saya isteri dia". Bagi orang seperti ankel memang ah tak tahu menahu tentang fenomena ini. Maklumlah jangankan baca novel, tengok tv pun jarang. Menyedihkan bukan?

Tapi walaupun ankel tidak tahu menahu, ankel dapat rasakan ceritanya seperti ini...








Adakah ceritanya sebegitu? bukan? owh maknanya ankel tiada berbakat dalam bidang teka meneka. 

Hmmm.. kita cerita benda lain pulak lah. Pernah tak anda terserempak dengan pasangan yang jauh beza umur pasangannya. Maksud ankel seorang gadis berjalan bersama seorang lelaki yang lebih tua. Dan pada pandangan pertama kita lihat mereka seperti pasangan ayah bersama anak gadisnya ataupun cucu.







Sekali pandang kita lihat macam pasangan anak beranak, tapi sebenarnya mereka adalah...








Ya, begitulah. Dan sebenarnya ankel ada kenal pasangan yang sebegini. Dan apa yang menjadi perbualan orang disekeliling mereka adalah, si gadis hanya mahukan harta lelaki tersebut. Mata duitan lah nak hidup senanglah. Itu persepsi masyarakat yang biasa. Itu lumrah. Dan bagi si gadis pula, beliau mengambil pendekatan buat pekak je, malas nak layan semua itu. huhuhuhu.

Pada ankel itu semua sudah jodoh. Tak perlulah kita herankan semua itu. Tapi ankel akan teramat amat hairan jika...
















***** the end *****

Minggu lepas ankel perasan ramai yang apdet pasal drama "sebenarnya saya isteri dia". Bagi orang seperti ankel memang ah tak tahu menahu tentang fenomena ini. Maklumlah jangankan baca novel, tengok tv pun jarang. Menyedihkan bukan?

Tapi walaupun ankel tidak tahu menahu, ankel dapat rasakan ceritanya seperti ini...








Adakah ceritanya sebegitu? bukan? owh maknanya ankel tiada berbakat dalam bidang teka meneka. 

Hmmm.. kita cerita benda lain pulak lah. Pernah tak anda terserempak dengan pasangan yang jauh beza umur pasangannya. Maksud ankel seorang gadis berjalan bersama seorang lelaki yang lebih tua. Dan pada pandangan pertama kita lihat mereka seperti pasangan ayah bersama anak gadisnya ataupun cucu.







Sekali pandang kita lihat macam pasangan anak beranak, tapi sebenarnya mereka adalah...








Ya, begitulah. Dan sebenarnya ankel ada kenal pasangan yang sebegini. Dan apa yang menjadi perbualan orang disekeliling mereka adalah, si gadis hanya mahukan harta lelaki tersebut. Mata duitan lah nak hidup senanglah. Itu persepsi masyarakat yang biasa. Itu lumrah. Dan bagi si gadis pula, beliau mengambil pendekatan buat pekak je, malas nak layan semua itu. huhuhuhu.

Pada ankel itu semua sudah jodoh. Tak perlulah kita herankan semua itu. Tapi ankel akan teramat amat hairan jika...
















***** the end *****
BACA

KISAH SI COMEL


Hari ni ankel nak citer pasal anak buah ankel. Saja je lah apdet sekejap pada pukul 5 pagi nih. kuikuikui. Citer ni berlaku 2 atau 3 bulan lepas lah, dah lama gak nih.

Anak buah ankel yang paling kecil nih, umur 4 tahun lebih dah. Comel dan berambut panjang. Dan ayah dia memang tak benarkan mak dia potong atau buat pesen hapa2 kat budak tu. Biar je rambut panjang.












Haaa.. yang ni gambo dulu masa budak-budak, gigi pun masih cantik lagi. Sekarang dah rongak-rongak dah. 

Pada satu hari tu, kak long aku tu tengah dok masak ketung ketang ketung ketang kat dapur. Yang anak dia ni pulak dok baring tengok kartun. Tapi walau dok ketang ketung tu ada gak kak long aku intai-intai budak tu, tengok dia buat hapa.







Tapi tiba-tiba masa akak aku tu intai budak tu tengok-tengok dah takde. Terus dipanggilnya, tapi tak menyahut. Akak aku pun apa lagi ah terus cari budak tu. Sekali akak aku masuk bilik. tu diaaaa.. terkejut beliau...








Sekali tengok anak buah aku tu tengah dok pegang gunting. Berterabur rambut kat lantai. Akak aku tu adalah menjahit sikit, lupa pulak nak disimpannya, langsung diambiknya gunting tu diguntingnya rambut dia sendiri. Habis lobang sana lobang sini rambut dia.

Petang tu jugak akak aku bawak budak tu pi salun rambut. Nak repair la kunun, tapi amoi kat situ cakap da tak boleh repair dah. Kasi potong pendek ja. Jadi dipotonglah rambut budak tu.








Haaa.. camtu ah rambut dia sekarang. Masa mula-mula ankel tengok, tak tahan dok gelak, dah macam budak laki dah. Akak aku pulak dok merungut raya dah dekat rambut anak dia macam laki. kekekekeke. 

Sekarang budak tu dah tak sibuk-sibuk dok pakai aksesori rambut macam sepit rambut kesayangan dia tu. Ada satu skaf warna merah dia bagi kat ankel, siap pakaikan lagi kat kepala ankel. Dan ankel redha je memakainya walaupun teramatlah sempit.







Moral of the story : Jaga budak kecik ni kita kena tengok-tengok selalu kan? Tak boleh lalai sikit, tah hapa-hapa nanti dibuatnya.






***** the end *****



Hari ni ankel nak citer pasal anak buah ankel. Saja je lah apdet sekejap pada pukul 5 pagi nih. kuikuikui. Citer ni berlaku 2 atau 3 bulan lepas lah, dah lama gak nih.

Anak buah ankel yang paling kecil nih, umur 4 tahun lebih dah. Comel dan berambut panjang. Dan ayah dia memang tak benarkan mak dia potong atau buat pesen hapa2 kat budak tu. Biar je rambut panjang.












Haaa.. yang ni gambo dulu masa budak-budak, gigi pun masih cantik lagi. Sekarang dah rongak-rongak dah. 

Pada satu hari tu, kak long aku tu tengah dok masak ketung ketang ketung ketang kat dapur. Yang anak dia ni pulak dok baring tengok kartun. Tapi walau dok ketang ketung tu ada gak kak long aku intai-intai budak tu, tengok dia buat hapa.







Tapi tiba-tiba masa akak aku tu intai budak tu tengok-tengok dah takde. Terus dipanggilnya, tapi tak menyahut. Akak aku pun apa lagi ah terus cari budak tu. Sekali akak aku masuk bilik. tu diaaaa.. terkejut beliau...








Sekali tengok anak buah aku tu tengah dok pegang gunting. Berterabur rambut kat lantai. Akak aku tu adalah menjahit sikit, lupa pulak nak disimpannya, langsung diambiknya gunting tu diguntingnya rambut dia sendiri. Habis lobang sana lobang sini rambut dia.

Petang tu jugak akak aku bawak budak tu pi salun rambut. Nak repair la kunun, tapi amoi kat situ cakap da tak boleh repair dah. Kasi potong pendek ja. Jadi dipotonglah rambut budak tu.








Haaa.. camtu ah rambut dia sekarang. Masa mula-mula ankel tengok, tak tahan dok gelak, dah macam budak laki dah. Akak aku pulak dok merungut raya dah dekat rambut anak dia macam laki. kekekekeke. 

Sekarang budak tu dah tak sibuk-sibuk dok pakai aksesori rambut macam sepit rambut kesayangan dia tu. Ada satu skaf warna merah dia bagi kat ankel, siap pakaikan lagi kat kepala ankel. Dan ankel redha je memakainya walaupun teramatlah sempit.







Moral of the story : Jaga budak kecik ni kita kena tengok-tengok selalu kan? Tak boleh lalai sikit, tah hapa-hapa nanti dibuatnya.






***** the end *****


BACA
 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger