SELAMAT DATANG KE BLOG CATATAN ANKEL JONNI BLOG YANG RILEK DAN SANTAI JANGAN LUPA FOLLOW BLOG INI. LIKE KAMI DI MEDIA SOSIAL. SELAMAT MEMBACA, MOGA ANDA AKAN TERHIBUR

BUAH TANGAN DARI KAMPUNG



Ni cerita masa Hari Raya AidilAdha, biasalah semua adik beradik balik. Masa diorang nak gerak balik ke rumah diorang masing-masing, bermulalah sesi membungkus buah tangan secara berkelompok kelolaan dan dibawah pengawasan mak ankel...










Serius pokok tu tinggi, dah lah aku ni gayat..
Serius ketaq pala lutut dowh...



Petik jambu..






Cabut ubi...







Begitulah ceritanya, memang biasalah kalau tanaman-tanaman kat belakang rumah berbuah, memang semua di bungkuskan untuk anak menantu beliau. Dari rambutan, ubi, pisang, jambu. Nasib baik keladi belum tua lagi, kalau tak aku gak yang kena pegi cabut. Tu tak termasuk lauk-pauk dan hidangan raya lagi tu. Penuh bonet kereta kakak ipar ankel... kuikuikui











Ni cerita masa Hari Raya AidilAdha, biasalah semua adik beradik balik. Masa diorang nak gerak balik ke rumah diorang masing-masing, bermulalah sesi membungkus buah tangan secara berkelompok kelolaan dan dibawah pengawasan mak ankel...










Serius pokok tu tinggi, dah lah aku ni gayat..
Serius ketaq pala lutut dowh...



Petik jambu..






Cabut ubi...







Begitulah ceritanya, memang biasalah kalau tanaman-tanaman kat belakang rumah berbuah, memang semua di bungkuskan untuk anak menantu beliau. Dari rambutan, ubi, pisang, jambu. Nasib baik keladi belum tua lagi, kalau tak aku gak yang kena pegi cabut. Tu tak termasuk lauk-pauk dan hidangan raya lagi tu. Penuh bonet kereta kakak ipar ankel... kuikuikui









BACA

KAKAK IPAR VS ADIK IPAR



















2 kakak ipar ankel iaitu kak ngah dan kak lang sebenarnya berkerja di tempat yang sama. Walaupun department mereka tak sama, tapi mesti hari-hari jumpa ye dak? Tapi kalau kat kampung bila nak balik tu mesti peluk-peluk laga-laga pipi. Macamlah jarang sangat jumpa. Ngengade tul... akekekeke..

Owh, keputusan pertandingan kakak ipar vs adik ipar adalah... kakak ipar menang dengan agregate ... 2 - 1
Sekian terima kasih.






















2 kakak ipar ankel iaitu kak ngah dan kak lang sebenarnya berkerja di tempat yang sama. Walaupun department mereka tak sama, tapi mesti hari-hari jumpa ye dak? Tapi kalau kat kampung bila nak balik tu mesti peluk-peluk laga-laga pipi. Macamlah jarang sangat jumpa. Ngengade tul... akekekeke..

Owh, keputusan pertandingan kakak ipar vs adik ipar adalah... kakak ipar menang dengan agregate ... 2 - 1
Sekian terima kasih.




BACA

MASAKAN NENEK VS MASAKAN KAKAK IPAR


Ketika itu sudah petang, dalam pukul 4 gitu, ankel duduk tengok tv. Tiba-tiba anak buah ankel datang duduk tengok tv sekali sambil makan nasi. Padahal tengahari tu dia dah makan dah...















Tau je kakak ipar a.k.a mak si Adib tu ada duduk kat belakang tengok tv, saja je cakap kuat-kuat. Saja cari pasal la katakan.....




Ketika itu sudah petang, dalam pukul 4 gitu, ankel duduk tengok tv. Tiba-tiba anak buah ankel datang duduk tengok tv sekali sambil makan nasi. Padahal tengahari tu dia dah makan dah...















Tau je kakak ipar a.k.a mak si Adib tu ada duduk kat belakang tengok tv, saja je cakap kuat-kuat. Saja cari pasal la katakan.....



BACA

GAYA TUDUNG TERBARU





































BACA

NASI GORENG SEPIT BIRU


Pada suatu malam, dalam lingkungan pukul 1 pagi, ada seorang teruna sedang berjalan ke dapur. Tujuan beliau ke dapur adalah untuk makan. Ya, beliau kelaparan...







Tatkala beliau membuka tudung saji, beliau dapati langsung tiada lauk yang tinggal. Dan pada pemikiran beliau situasi ini adalah normal. Maklumlah semua anak-anak buah ada kat rumah, memang sahlah lauk habis. Itu biasa...

Tanpa berfikir panjang beliau pun mengambil keputusan untuk memasak. Ya... memasak...




















Ya, dan inilah yang ankel masak, nasi goreng udang galah. Abang long ankel ada pi menjala udang galah, dia bagi sikit udang yang dia dapat tu.








Tak sampai 10 menit.....








Ini je yang tinggal....








Moral of the story : Cantik kan pinggan tu? Sejak ankel lahir sampailah sekarang, masih pakai pinggan-pinggan tu jugak. Tah bila mak aku beli pinggan-pinggan tu... akekekkekeke





Pada suatu malam, dalam lingkungan pukul 1 pagi, ada seorang teruna sedang berjalan ke dapur. Tujuan beliau ke dapur adalah untuk makan. Ya, beliau kelaparan...







Tatkala beliau membuka tudung saji, beliau dapati langsung tiada lauk yang tinggal. Dan pada pemikiran beliau situasi ini adalah normal. Maklumlah semua anak-anak buah ada kat rumah, memang sahlah lauk habis. Itu biasa...

Tanpa berfikir panjang beliau pun mengambil keputusan untuk memasak. Ya... memasak...




















Ya, dan inilah yang ankel masak, nasi goreng udang galah. Abang long ankel ada pi menjala udang galah, dia bagi sikit udang yang dia dapat tu.








Tak sampai 10 menit.....








Ini je yang tinggal....








Moral of the story : Cantik kan pinggan tu? Sejak ankel lahir sampailah sekarang, masih pakai pinggan-pinggan tu jugak. Tah bila mak aku beli pinggan-pinggan tu... akekekkekeke




BACA

BREAKFAST DI CHERAS


Minggu lepas ankel ada bersarapan pagi dengan kawan lama di Cheras, lebih tepat lagi di Bandar Tun Hussein Onn. Lama gila tak jumpa beliau sebenarnya, dan sebab utama ankel bertandang kesana adalah untuk menyampaikan majalah Kembara Ustaz. Beliau ada mencari majalah tersebut tapi tidak jumpa, lalu dia mintak ankel belikan untuk dia. Dekat 2 bulan dia kirim baru minggu lepas ankel hantar. akekekekeke.

Owh, ankel paksa beliau belanja ankel. akekekekeke.







Ya, beliau order teh tarik dan roti canai dan ankel pula kopi dan roti telur. Sedang kami makan tetiba hujan lebat, di sebabkan tempat kami makan adalah di warung bawah pokok jadi memang kena tempias la gamaknya. Jadi kami pun bertukar ke meja lain.








Jadi kami pun pindah meja bantai duduk di meja belah dalam sikit. Tetapi walau dah kat dalam ankel perasan sesuatu....







Duduk kat meja tu pun kena tempias gak. Jadi kami pun pindah meja lagi, dok meja belakangnya pulak.







Haaa... kali ini baru ok. Dah tak kena tempias lagi. Jadi ankel pun cakap dengan beliau...














Minggu lepas ankel ada bersarapan pagi dengan kawan lama di Cheras, lebih tepat lagi di Bandar Tun Hussein Onn. Lama gila tak jumpa beliau sebenarnya, dan sebab utama ankel bertandang kesana adalah untuk menyampaikan majalah Kembara Ustaz. Beliau ada mencari majalah tersebut tapi tidak jumpa, lalu dia mintak ankel belikan untuk dia. Dekat 2 bulan dia kirim baru minggu lepas ankel hantar. akekekekeke.

Owh, ankel paksa beliau belanja ankel. akekekekeke.







Ya, beliau order teh tarik dan roti canai dan ankel pula kopi dan roti telur. Sedang kami makan tetiba hujan lebat, di sebabkan tempat kami makan adalah di warung bawah pokok jadi memang kena tempias la gamaknya. Jadi kami pun bertukar ke meja lain.








Jadi kami pun pindah meja bantai duduk di meja belah dalam sikit. Tetapi walau dah kat dalam ankel perasan sesuatu....







Duduk kat meja tu pun kena tempias gak. Jadi kami pun pindah meja lagi, dok meja belakangnya pulak.







Haaa... kali ini baru ok. Dah tak kena tempias lagi. Jadi ankel pun cakap dengan beliau...













BACA

MUNGKIN BELIAU SEDIKIT CEMBURU











Pada malam tu ankel letih sangat, mata pun mengantuk gila dah. Jadi ankel pun baring langsung tidur. Dah tak ada nak terkebil-kebil ke, guling kiri guling kanan ke, baring je terus lelap. Dan keesokan harinya....
















Masa nak pegi mandi boleh pulak akak aku tegur, komen rambut ankel yang ikal mayang tu. Katanya serabut sangat, padahal ankel tau.... beliau sedikit jeles dengan rambut ankel ini. akekekekeke















Pada malam tu ankel letih sangat, mata pun mengantuk gila dah. Jadi ankel pun baring langsung tidur. Dah tak ada nak terkebil-kebil ke, guling kiri guling kanan ke, baring je terus lelap. Dan keesokan harinya....
















Masa nak pegi mandi boleh pulak akak aku tegur, komen rambut ankel yang ikal mayang tu. Katanya serabut sangat, padahal ankel tau.... beliau sedikit jeles dengan rambut ankel ini. akekekekeke





BACA

SAAT-SAAT MANIS BERSAMA KANGKUNG










Tapi apakan daya, terpaksalah mengalah. Satu hari nanti si kangkung akan dibawa pulang oleh akak ipar aku. Sebenarnya ankel teringin untuk membela anak kucing yang hitam tu. Dan ankel dapat bayangkan saat-saat manis ankel bersama si kangkung tu....


























Tapi apakan daya, terpaksalah mengalah. Satu hari nanti si kangkung akan dibawa pulang oleh akak ipar aku. Sebenarnya ankel teringin untuk membela anak kucing yang hitam tu. Dan ankel dapat bayangkan saat-saat manis ankel bersama si kangkung tu....

















BACA

SIAPA NAMANYA?










Ya, ankel bagi nama salah satu anak kucing ankel kangkung. Comelkan namanya? Dan inilah dia si kangkung itu...





















Ya, ankel bagi nama salah satu anak kucing ankel kangkung. Comelkan namanya? Dan inilah dia si kangkung itu...












BACA

KEGEMBIRAAN DI PAGI HARI










Pada minggu lepas di hari ahad, dalam pukul 7 lebih gitu ankel tengah baring-baring atas kerusi sambil tengok televisyen, tetiba terdengar anak buah ankel jerit-jerit kegembiraan. Jadi ankel pun pergilah tengok apa kesnya...












Rupa-rupanya sebab kucing kat rumah ankel sudah beranak. Ya, anak buah ankel masih memanggil kucing tu baby cat, sebab kalau diikutkan memang kucing tu masih kecil lagi. Tapi tah cemana mengandung pulak. Lepas mengandung tu yang badan dia naik terus, mendadak dah macam kucing dewasa pulak. Jadi ankel pun jenguklah nak tengok beranak berapa ekor.








Sempat jugak ankel snap gambo. kuikuikui. Masa ankel snap ni, usia kucing-kucing ni baru beberapa jam, maklumlah beranak masa subuh. Tapi bila tengok kucing-kucing tu...









Seronok pulak tengok anak-anak kucing tu. kuikuikui. yelah terkejut jugak memula bila tengok kucing tu bunting, masih kecik kot. Tapi apapun, jauh di sudut hati ankel....


















Pada minggu lepas di hari ahad, dalam pukul 7 lebih gitu ankel tengah baring-baring atas kerusi sambil tengok televisyen, tetiba terdengar anak buah ankel jerit-jerit kegembiraan. Jadi ankel pun pergilah tengok apa kesnya...












Rupa-rupanya sebab kucing kat rumah ankel sudah beranak. Ya, anak buah ankel masih memanggil kucing tu baby cat, sebab kalau diikutkan memang kucing tu masih kecil lagi. Tapi tah cemana mengandung pulak. Lepas mengandung tu yang badan dia naik terus, mendadak dah macam kucing dewasa pulak. Jadi ankel pun jenguklah nak tengok beranak berapa ekor.








Sempat jugak ankel snap gambo. kuikuikui. Masa ankel snap ni, usia kucing-kucing ni baru beberapa jam, maklumlah beranak masa subuh. Tapi bila tengok kucing-kucing tu...









Seronok pulak tengok anak-anak kucing tu. kuikuikui. yelah terkejut jugak memula bila tengok kucing tu bunting, masih kecik kot. Tapi apapun, jauh di sudut hati ankel....









BACA
 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger