Bukan hari raya tanpa meriam buluh



     Semua orang tau apa itu meriam buluh, tapi tak semua org dapat merasa keseronokan mainnya. Yalah kalo dah dok tengah-tengah bandar mana cari buluhnya.... Sungai Buloh? Tapi aku adalah antara insan-insan istimewa yg bertuah dapat main meriam buluh. Tapi masa dulu lah... masa kecik-kecik dulu.

     Masa kecik dulu, bila masuk bulan puasa je terus redah kawasan semak tak jauh dari sungai, cari buluh. Pasal masa tu budak-budak lagi tu yang rasa macam masuk hutan, dah tak pikir pasal ular ke bahaya ke. Bila dapat buluh tu kena miang buluh plak... sudah gatal-gatal satu badan. Tapi tak kisah semua tu. Lepas tu pikul buluh tu bawak balik umah.... tebuk dalamnya plak. Lepas tu ikat keliling buluh tu dengan tiub moto yang kitorang rembat dari kedai repair motorsikal dan basikal Ah Kong. Bukan ape takut buluh tu pecah bila diletupkan.





      Aku tak dapat bayangkan apa akan jadi kalo meriam kitorang tu pecah. Masa tu dah tak pikir pasal bahaya ke putus tanganke kaki ke.... yang kitorang tau seronok..seronok...seronok.... Tapi Alhamdulillah tak pernah terjadi benda-benda yg tak diingini dulu. Cuma sekarang bila dah veteran nih baru terpikir apasal bengap sangat  sampai bahayakan diri main benda-benda tuh... Macamana kalo menatang tu pecah kat depan muka kitorang... tentu hangus...






Apapun Selamat Hari Raya kepda semua........

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

2 comments:

  1. mase kecik kecik memangla , otak belum mengembang lagi . kan ?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... dah tua-tua ni pon sama je.... nak main meriam je... kakakakaka

      Delete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger