Si Jonni dan labu-labunya.

            Pada minggu lepas, ada sorang kawan saja-saja bertanyakan khabar. Dalam sesi bersembang itu beliau ada bertanyakan tentang aktiviti yang aku buat pada siang hari ahad itu.


Pompuan garang: Jonni, siang tadi ko buat apa? Mesti bantai tido              je ek?


Abang Jonni : Cis!! mana ada, aku dok berkebun kat belakang rumah laaaa.... huhuhu.


Pompuan garang: Berkebun? kahkahkah... ye la tu.....


Abang Jonni: Ek eh? gelak pulak dia... serius laaa... Aku nak tanam labu minggu depan...


Pompuan garang: Labu?....




Abang Jonni: Oi!! betullaaaa.. aku nak tanam labu... ceh!!


Pompuan garang: Sudah la lu... Aku tau ko mesti dok tido je... kahkahkah...


         


         Disebabkan malas nak dengar kenyataan provokatif beliau, aku pun menamatkan panggilan tersebut dengan rakus. Hmmm.. boleh dia tak percaya aku dok tanam labu selama ini. Bukan secara besar-besaran pun sekadar tanam 2 3 pokok untuk memaksimumkan penggunaan tanah belakang rumah tu. 


          Bukannya susah pun tanam labu ni, tanam kalau hidup biar je. Tak payah susah-susah nak siram ke, baja ke, nak buat apa-apa pun. Biar je... lepas berbuah nanti pokok dia mati, kita tanam lagi. huhuhuhu. Senang...


           Pastu tetiba aku terfikir yang aku akan berjumpa beliau beberapa hari lagi. Beliau nak belanja aku makan malam. Siap kau, aku order banyak-banyak. Kahkahkah. Di kesempatan itu aku rasa aku nak.....








         Ya. Aku nak bagi dia labu aku sebijik. Mesti dia akan terpegun lantas mempercayai bahawa aku ada menanam labu dibelakang rumah. huhuhuhuhuhu. Dan aku dapat bayangkan reaksi beliau bila mendapat labu aku nanti....








          Huahuahuahua. Ya. Dia mesti akan kagum dengan aku. Huahuahuahua. Ya. Aku yakin beliau akan terpesona dengan bakat menanam labu aku itu. Dan tak mustahil dia akan....








         Huahuahua. Ya. Satu rancangan yang licik dan hebat dapat aku fikirkan. Aku bangga dengan diriku kali ini. Syabbasss jonni.... syabbasssss.... huahuahuahua.


        Dan pada malam semalam aku ada jumpa beliau, makan kat Jusco Cheras Selatan, kat Balakong sebenarnya. huhuhuhu. Jadi sebelum aku balik aku bagilah labu aku tu kat dia.


Abang Jonni: Hmmmm... nah!! Aku bagi ko labu. Aku tanam sendiri tau....


Pompuan garang: Labu? Tanam sendiri? Kahkahkahkah. Tak percaya aku... mustahil gila.... kahkahkahkah.


Abang Jonni: Oit!! betullah...






Pompuan garang: Ah! sudah la lu... aku tau ko beli kat kedai kan? kan? kan? kan?


Abang Jonni: Ah!! tak percaya sudah!! Aku nak balik.... Bai.


         Huhuhuhuhu. Memang sebenarnya ada tanam labu 2 3 pokok kat belakang rumah, dah dari dulu lagi. Kadang-kadang buahnya banyak. Selalu memang bagi kat sedara-sedara ngan jiran-jiran. huhuhuhu. Tak larat nak makan labu hari-hari. Dalam bab rakan blogger pulak beliau orang ke-2 yang aku bagi labu tu. huhuhuhu. Sesaja je ah. Ada 5 6 bijik kat dapur, takde sapa nak makan. huhuhuhu.








**** the end ***

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

36 comments:

  1. fakta. aku pandai and suka buat pai labu.serious, tak tipu.

    too bad kau tak leh hantar labu kau kat aku.

    ReplyDelete
  2. Alalalaa, comel betul labu nyaa. Haha :D Nice story Abg Jonni :)

    ReplyDelete
  3. kenapa macam terbantut jek labu tu?? ;)

    ReplyDelete
  4. labu sayongggg.....~~~~ooooo labu sayuungg~~~~~...sayunggg~~~...sayung~~~huhuhu(lari lariiiiii)

    ReplyDelete
  5. uncle Jonni dok mane ekk?
    boleh la jumpe bawak labu sebiji yea
    heeeee~
    rajin gak abg jonni ni bekebun ek
    tanam la pokok lain la
    kacang kelisa ke
    besttt..leh wat ulam cicah sambal belacan, heeee~

    ReplyDelete
  6. hahaha kesian laa lu bro.. sampai sudah dia tak caya ko tanam.. tp takpe.. lepas 'disatukan' nnti dia pasti percya.. wahahaha.. best tak statement aku...

    ReplyDelete
  7. kau suka merapu tu pasal lah awek kau tak cayer kan...sian..hahahah..
    wat pengat labu best...tapi aku tak pernah makan pun...
    tak pun wat jemput labu....lagi best...
    tu pun aku tak pernah makan...
    baru nak makan dah habis...huhuhu

    ReplyDelete
  8. kahkahkahkah...

    Tu lah ko wak asyik kelentong org jer... kan dah susah org nk percaya mane yg betul mane yg salah.. terimalah ko natijahny!!

    ReplyDelete
  9. cani a ko g jusco balakong tak ajak, cani a cani aaaaaa....

    ReplyDelete
  10. lain kali tiap kali jumpa kau kasi dia labu.
    jangan sebiji. bagi sebanyak yang ada.
    aku percaya, suatu hari nanti dia akan percaya :)

    ReplyDelete
  11. bak mai kat aku laaa labu tu jonni..
    aku mmg suka labu..masak lemak labu! perghhh..sedap! lepat labu pon sodap...

    ReplyDelete
  12. wahhh, sedap ni kalu buat labu masak lemak :) nyummmyyy.

    :) hehe

    ReplyDelete
  13. eh?????labu ni macam pear????Aku bayangkan labu yang bentuk bujur tu...Hahahahah.....

    ReplyDelete
  14. haha sakit hati bila orang tak percaya dekat kita , kan ? haha siyut je .
    btw , comel labu tu :)

    ReplyDelete
  15. najwa aminah abas:
    huhuhu. Pai labu? wow!! Aku tak pernah mkn.... huhuhu..
    mesti sedap eh? huhuhu.


    Ariena Hisham:
    hahahaha. Labu tak berbaja .... tak berjaga... camtu ah. Labu kurang pembesaran namanya... huhuhu



    Liza Abd Rahim:
    huhuhuhu. Labu kekurangan zat.... sb tu bantut2.... wakakakaka.



    Little_Teddy:
    kehkehkeh. Bukan labu sayung laaaa... labu bantut namanya.... huhuhu. hmmm.... larilah ko... tak larat aku nak kejar.... aku semput...
    wqakakakaka.



    eMMe:
    Huhuhuhu... Aku dok Banting... Aish... segan ah nak bagi labu tu.... bantut mantut sumenya... kurang zat. huhuhu..

    kacang kelisa? hmmmmm.... huhuhuhu.



    POHPALEH BURGER:
    Wahahahahaha. mmg best statement itu bro.. hahahaha... nak "disatukan" buat apa... awek orggggg... kahkahkahkah.



    eita:
    hahahaha. betul... org mmg tak caya ckp aku... serius...

    wah!! itu maknanya ko pandai masak tu... huhuhuhu...



    AzaLea:
    Wahahahaha. Ak ah... tu lah natijahnya.... oreg tak caya ckp aku... kakakakaka...



    Jurnal Murahan:
    wahahahaha. ceh!! bagilah aku peluang berdua-duan ngan gadis.. ko ni ah... len kali ah kita lepak sama... kita gi dangdut eh?

    hahahaha.


    tupaimerah:
    wahahahaha. bagi byk2 eh? kalau yg berbuah pun cuma 3 biji... nak bagi byk2 camna? hahahahaha.



    cimot:
    hahahaha. segan... labu2 aku sume saiz s... kecik dan bantut2... wakakakka..

    ak ah... masak sedap mmg best... huhuhuhu.



    Nadhirah:
    hahahaha. Labu dalam proses penanaman skrg neh... wakakakaka...



    semumerah:
    hahahaha... ak ah... masak lemak sedap.. huhuhu... mmg best... yummmyy... huhu



    Alis Misnan:
    sebijik 2 hengget.......



    sudipVSsenduk:
    kehkehkeh... perli ah tu... tau ah labu tu kecut2... kakakakaka... takpe nanti aku bagi baja byk2... biar jadi labu gergasi... wakakakaka.



    s.y.a.r.q:
    huhuhu... entah... bentuk dia camtu... aku pun tak paham... janji sedap di mkn...
    wakakakakaka.



    Saddila:
    hahahaha. yep!! tapi mmg org selalu tak percaya ckp aku... wakakakaka... biasak ah...

    labu bantut2... mmg namp[ak comel... wakakakaa.



    monster kekhai:
    hahahaha... arererere... ko gelakkan aku eh? hampesss la lu bro... wakakakaka.

    ReplyDelete
  16. dia sebenarnya takut nak makan labu..nanti kentut bertubi2 woo..

    ReplyDelete
  17. wah!! sedapnyer labu tu.. urm.. kalau orang Kedah dah lama dah buat serawa labu.. huhuhu.. sedaapnyer.. tetiba ingat kat mak.. =)

    ReplyDelete
  18. perghh...siap tunjuk bukti lagi. nak percaya ke tak ni?kah kah

    ReplyDelete
  19. ZiZie ZiZot:
    memang... kompiter aku mmg canggih.... tapi pada taun 80-an lah... skrg dah uzur... wakakakaka


    a.samad jaafar:
    ah!! kalau selalu kentut kan sihat namanya.... bdn pun ringan... perut pun selesa... ye dak? hahahaha


    Cik Nisa:
    Serawa? wah!! sedap tu.... tapi serawa tu apa eh? hahahaha...

    aku tak tau plak....



    Hidemichi:
    kahkahkahkah. Silalah jgn percaya.... tanda harganya dah aku buang.... wakakakakakka.

    ReplyDelete
  20. kalau nak ngorat bagi bunga, bukan labu...adeh.Tapi takpe, teknik baru gamaknya.hahahah

    ReplyDelete
  21. little_teddy:
    bunga membazir... layu je terus buang...

    labu boleh buat masak lemak... pengat....

    bunga boleh buat masak lemak? pengat?

    wakakakakakaka.... lariiiiiii....

    ReplyDelete
  22. Takpe Bang Jon, kami percaya yang kau pandai tanam labu...

    Mungkin dia nak sedapkan hati yangcemburu sebab dia sendiri tak pandai tanam labu.. kehkehkeh

    ReplyDelete
  23. little_teddy:
    jommmm.... yak yak yak...

    jap... jap... jap... buruk ah bunyi yak yak yak....

    tukar...

    yah yah yah...

    hahahahahaha




    YOUsof:
    wah!! cayalah bro... thanks bebanyak sbb mempercayai kredibiliti aku itu...

    ni yg buat aku bersemangat nak tanam sawi pulak...

    hahahaha...

    ReplyDelete
  24. labu? mak macy suke la dgn abah. mayc ta makan pn. hihik

    ReplyDelete
  25. maCy:
    huhuhuhu... aku pun dulu kurang suka...

    tapi abg aku yg suka dok tanam dulu... selalu sgt mkn.. kira skrg dah jd feveret aku gitu...

    huhuhuhu...

    ReplyDelete
  26. sabar ye Abg Joni..
    lain kali, hntr le umah saye.
    masak lomak + ikan masin=sodap tu!!

    ReplyDelete
  27. Hahah.. Semangat macam tu la yang dicari!

    Bila pandai tanam sayur, nanti dah berumah tangga senang, malas ke pasar ambik sayur kat belakang rumah je.. ;D

    ReplyDelete
  28. blog-tip-kurus:
    hahahaha... Ak ah... masak lomak mmg sodap... mmmmm... hahahaha.


    YOUsof:
    hahahaha.. ko ni ah...
    suka2 ko je eh... huhuhuhu...

    ReplyDelete
  29. oh! tanam labu... dan labu banyak khasiat... daun labu yang muda boleh mengurangkan keguguran rambut... :)

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger