BILA KESEORANGAN DI RUMAH






Pada hujung minggu lepas, aku keseorangan di rumah. Tiada seorang pun adik-beradik aku yang balik. Mereka semua melepak di rumah Kak Lang aku. Termasuklah ibu aku yang menginap disana beberapa hari.

Kak Lang aku tak berapa sihat, dan aku syak beliau sedang mabuk-mabuk sebab mengandung. Itu telahan aku sahaja. Tapi harap-harapnya telahan aku betul. Dan yang bagusnya, suami Kak Lang aku, merangkap abang kandung aku yang nombor 3 itu, demam sekali. Itu sebab ibu ku menginap di sana untuk menjaga mereka.







Hmmm... tiba-tiba perutku berbunyi-bunyi. Aku lapar gamaknya. Lalu aku pun berjalan dengan lemah-lembut menuju ke dapur. Ya. Aku mahu makan...

Setibanya di dapur, aku terus membuka tudung saji plastik diatas meja makan....







Ya. Kosong... Tiada apa pun di atas meja tersebut melainkan kosong. Tiba-tiba aku teringatkan Najwa Latif dengan lagunya... kosong.. Owh.. dah lama aku tidak menonton video Najwa di youtube.

Kemudian aku pun berjalan menuju ke peti sejuk, mungkin ada sesuatu yang boleh ku jamah di situ. Lalu aku pun membuka pintu peti sejuk tersebut...





Ya. Aku agak terkejut melihat dalam peti sejuk tersebut. Penuh dengan sayur-sayuran dan bermacam-macam jenis bahan masakan. Aku rasa ibu ku sempat membeli barang-barang dapur dahulu sebelum pergi ke rumah Kak Lang aku tu.

Hmmm.. disebabkan aku teramatlah malas nak keluar untuk membeli makanan malam-malam begini, aku pun mengambil keputusan untuk memasak sendiri. Dan aku pun mula menggeledah peti sejuk tersebut untuk mencari bahan mentah yang boleh aku eksploitasi.

Setelah mengambil semua bahan-bahan yang diperlukan, aku pun mula membuat segala persediaan seperti memotong bawang dan sayur-sayuran. Setelah siap segalanya, aku pun terus memasak. Ya. Dah lama aku tak memasak sendiri. Terasa begitu teruja dan eksaited sekali.







Aku pun memanaskan kuali dengan sedikit minyak, setelah aku pasti ianya panas, aku pun terus memasukkan hirisan-hirisan bawang yang telah aku potong tadi. Bawang-bawang itu melompat-lompat seakan menari-nari bila bersentuhan dengan minyak panas tersebut. Dan tidak lama kemudian, bangkitlah bau harum bawang yang di goreng.

Di pendekkan cerita, setelah berhempas pulas memasak di dapur aku pun mengambil pinggan dan terus menghidang masakan aku tadi dengan profesional.







Setelah ku hidang di atas pinggan, aku pun mengangkat pinggan tersebut dan aku dekatkan ke hidung aku. Dan terhidulah bau masakan yang bolehlah di anggap mampu membuka selera aku.

Kemudian aku mencapai secawan kopi susu yang aku buat sebelumnya dan terus melangkah ke meja komputerku. Aku pun duduk dan mula menjamah masakan aku tadi sambil menonton video klip Najwa Latif di Youtube.

Owh... sebelum aku terlupa, inilah masakan terhebat aku tadi...





megi goreng....


Ya. Megi goreng. Aku manalah tau masak, megi jelah aku balun. huhuhuhu.

Dan keesokan malamnya pula, aku memasak lagi. Ye lah dah dok sorang-sorang. Cuma kali ini tak lah aku masak megi goreng lagi. Aku masak menu lain. Aku masak kari... Ya anak-anak. Aku masak kari... inilah kari tersebut.





megi kari..


hmmm... megi lagi. Kalau beginilah gamaknya, memang akan jadi padang jarak padang tekukur lah rambut aku nanti. Asyik-asyik megi.. megi... megi... huhuhuhu









***** the end *****

**** SHARING IS CARING ****

87 Pelakon tambahan:

  1. waaaa megi goreng tu presentation nya macam kat kedai mamak! cayalah !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... itu sudah pasti...presentation kena ada.. baru kita berselera nak mkn... walau hakikatnya rasanya kelaut... kakakkakakkakaka

      Delete
  2. Wak, berseni jugak hasil air tangan ko.. cayalah!!

    Nyong tabik springs kat lu wak...

    kehkehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... mmm.. tak lah berseni kot dlm bab masak2 ni... serius... tapi dlm bidang seni suara... aku mmg berbakat besar.... pfft...

      aik? ingat pandu puteri ka nak tabik2... aiyoooo.... kakakakkakaka

      Delete
  3. wah..ok la tu...megi pun tp ade syur, telur, cili lgi..kire ok la..klu sy lg kosong..kosng je..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak... sudah sayur mayur tu sume ada dlm peti ais... campak je la dm tu... kalu tak.. sama je...
      kosongggg... kosonggggg.... kakakkakakka

      Delete
  4. haha.. dah tue tu blaja lah masak nasi goreng :P apelahhh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooo... dlm bab masak nasi goreng.. ankel tadehal... sebelah tgn je ankel masak... dlm bab nak menanak nasik tu je yg... malassssssssssss...
      wakakkakakkakakakka

      Delete
  5. hahhaha punyalah akk excited scroll ke bwh nk tgk UJ msk kari apa..ayam ke dgg ke ikan ke.ceitt maggi kari..alalalala kena cpt kawin ni hehehe.

    # alah bila nk buat header br ada komik2 gitu...suka tgk header lama dulu tu ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkehkehkeh... biasalah tu... kebanyakan cerita kat sini mmg camtu... awalnya lain ending kelaut... kakakakkaka...

      kawen? hmmmm.. duit tadak... kehkehkehkehkeh

      huhuhuhuhu... x sempat ah nak jaga blog ni... bw pon dah jarang ... huhuhuhu...

      Delete
  6. oloo loo siannye....rietta xmam megi...tpi ok gak..menu lain lain kan...satu megi goreng, stu megi kari....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak... betul... betul... lain hari plak bantai tomyam... pastu laksa plak... padahal semuanya megi... perisa ja lain2... kakakkakakaka

      Delete
  7. wah... ni la calon harapan suami-suami malaya... sib baik x ada adik pompuan.. nenek boleh???

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... ye ke? time kasih...ankel bercadang nak kembangkan sayap.. bukan setakat di malaya... malahan di jepun, korea dan filipina... kakakkakaka..

      nenek? hmmmm... bukan setakat nenek.. mak long ke... mak teh ke.... biras sebelah atuk sedara pun boleh.... kehkehkehkehkeh

      Delete
  8. Haha... tapi oklah tu megi ada letak bahan2 lain jugak.
    biasa kalau masak megi memang guna bahan ori yg dia sedia dlm paket tu je.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... kebetulan bahan2 tu ada... campak je la bro.. kalu tak.. mmg mkn camtu je ler... kosongggggg... kosongggggg... kakakkakakaka

      Delete
  9. huuhuuu....kurangkan megi ye...bahaya...heeeheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat cemana... dah malassss... nak kuar malas.. nak masak nasi pon malas.... megi ler jwbnya... kehkehkehkehkeh

      Delete
  10. hahaha..hantu megi..! abg jonni ni mesti master chef yg pakar dalam masakan megi..XP

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh !! hantu megi? ada ye... fes taim dgr ni... menakutkan tak? huhuhuhuhuhu...

      ooo.. tidak juga... pernah juga mkn megi mcm mkn mamee... tuang perisa dia sikit... renyuk dan goncang... pastu mkn mcm mamee.... kehkehkehkehkeh

      Delete
  11. tak sangka lak aku, pokcik ni ahli gimnastik yg dah pencen, gimnastik berirama kuali pinggan!..gegegegege!

    *sodap plak nengok megi goreng tu, huhuuhuu ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... itu sbnrnya ankel berangan mampu berbuat sedemikian.. realitinya kalau ankel buat... alamat sebulan dok spital... sakit pinggang...

      wakakkakakaka..

      owh .. sodappppppp... kalu nak rm 3.50 sepinggan hokeyyyy... kakkakkaka

      Delete
  12. hebat apa.. setiap hari tukar2 menu. hoho~

    belajar2 la masak. kan ada banyak blog masakan sekarang ni. mana tau tergerak hati nak pegi audition masterchef. gaya dah ada. hahaha.. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... betul... ada menu kari... goreng2... tomyam... laksa... perisa ayam pon ada... cukup pusing2 utk seminggu... kehkehkehkeh

      owh.. ankel tgn bangku... x reti masak... walau gaya materchef dah ada... ada unsur2 gimnastik gitu.... kakkkakakkaka

      Delete
  13. hahahahahahaha.kemain lagi gaya memasak tu.last2 megi jugakk.

    ouch ! rindunye kat blog abg jonni.dh lama tak singgah nie . wuwuwuw
    harap abg jonni sihat ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak.. ye.. biasalah... tipikal cerita ankel.. awal2 ok... ending kelaut... biasalah... akkakakkakakaka

      Alhamdulillah... terima kasih... ankel sihat2 sahaja.. semoga anda pon sihat2 selalu yah... huhuhuhu

      Delete
  14. apepasal nampak macam sedap je,penuh sayur ye uncle. baguss! =.=b~ baik utk kesihatan. toge tuuu~ wakakaka.

    *hamba malu pada diri sendiri m(_ _)m, megi hamba pun tak sesedap macam tu, T^T*

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... nampak je sedap... rasanya blom tentu lagi... kehkehkehkeh..
      ankel mmg suka toge.. lagi2 kalu masak tak lembik... rangup... krup krap gitu... sedappppp... kakakakkakaka

      owh... tuan hamba jgn berkata begitu... walhal rasa megi hamba kelaut... laut china selatan gitu... kakakakkakakaka

      Delete
  15. Replies
    1. hakhakhak... yak yak yeay.. yak yak yeay.. (sambil menari-nari)

      ooooo.. nanti... nanti... haku cipta satu resepi terhebat masak megi haaaa.. kagum kang... kagum... kakakakkakakaka

      Delete
  16. ala la la la comelnya dia... siap ada deco tu! Minggu depan ramai le beratur masuk meminang nnti ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa... nasib baik tak reti nak buat bunga2 dari cili besar tu... kalu tak.. tark dlm tu... tarukkk... kompommmmm.... kakakakkakakaka

      harapnya begitulah.. moga yg meminang tu cantik2 belaka... kulit putih bak salju.. bdn ramping bak botol koka kola... berlesung pipit dan bertahi lalat di dagu...

      Delete
  17. uiii walaupun meggi jer.... tapi colorfull tuuu... siap hidang ngan cantek lagikk...

    alahai... masak ajer nasi goreng..kan simple je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooo... biasalah... berangan nak jadik masterchef cenggitulah jadiknya... huhuhuhuhu..

      owh... nak masak nasik tu yg malas... dah nasik takde.. apa yg nak digorengnya... kehkehkehkehkehkeh

      Delete
  18. uyoooo nk belajar la cara masukkan makanan dlm pinggan secara profesional tu..tak penah tgk even dlm masterchef hahahaha...rasanya mmg kena update pasal najwa latip la..rindu sgt uncle ngn dia nampaknya hahahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo... sila... sila cuba... jgn lupa stretching dulu.. kang tak pepasal sakit belakang... kehkehkehkehkeh

      hakhakahkahak... yep... lama tak dgr khabar berita dari najwa... entah dah mkn ke blom... wakakakkakakakkaka

      Delete
  19. Replies
    1. owh... sedap memandang ya... sedap menelan.. entahlah.... kakakakkakaka

      Delete
  20. Cerita beria. Rupanya masak maggi jer. Maggi pun maggi ler, asal tak kebulur. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak... biasalah.. intro mestilah pang pang pong tebabo... padahal ending kelaut... itu biasa... kakakkakakaka

      betul...mmg betul... dapat mengisi perut masa lapar... Alhamdulillah...
      huhuhu

      Delete
  21. perghh ankel bergaya masterchef hanya untuk masak megi jer kaaa hihi...tapi megi kari ankel nampak menarik laa...pos ke sini sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa... tu baru masak megi tu gaya dah maveles giler... kalu masak steak dgn sos ladi hitam bercendawan tak tahulah... terbalik umah mak aku tu... kehkehkehkeh

      maaf... pejabat pos dah tutup.

      Delete
  22. Hahahahaha... sedapnyer tengok magi pakcik..macam sesedap jerrr...siap ada timun hiris semua.. terus lapar tengoknyer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa...bukan setakat hirisan timun... cadangannya nak ukir2 tomato jadi bunga.. pastu cili jadi bunga... keret jadi naga... tapi tak jadi... penat dah bergimnastik... kehkehkehkehkeh

      Delete
  23. rasanya xbotak kot makan megi tu.. sbb ada sayur.. sayur kan berkhasiat.. kakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap2 begitulah... ankel sayang rambut ankel yg mcm rambut maya karin ni.... kehkehkehkehkeh

      tapi kan... ankel mkn bayam tak jadik kuat pon mcm popeye... membohong betul katun tu...

      Delete
    2. beli la bayam dalam tin.. baru real..

      Delete
    3. oooooooo... ye ke... tapi cari2 x jumpa pon kat suoermarket.... hueheuheuheuehueheu

      Delete
  24. sy bagik 10 markah sbb penyediaan & susunan yang kemas dan cantek!!!!saper kate mat rock x bleh masak!!!kih...kih...kih....biler lagik nak ade calon neh???

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10 markah je? abis tu... yg gimnastik2 tu takde markah ka? kedekut punya juri.... huhuhuhuhuhu

      mmmm... dah tua2 ni... ankel layan dangdut je la bro... huhuhuhu

      calon? dah ada dah sbnrnya... 2 org plak tu... kompius nak pilih mana satu... mebi ko kenal kott... najwa latip ngan ainan tasneem... kenal tak? huehueheuheuheuheuheuehu

      Delete
    2. dangdut pon dangdut lah!!!!!!!orang tua lah katekan...hakhakhak!!!!!siap name bapak yang x leh tahan....x mo tamak2x....pas sorang kat sy....sy pon single mingle lagik.....wakakakakakaka!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. hakhakhak... best apa gelek2... kakakakkaka

      mesti ah bg nama penuh... kakkakakaka

      ah !! mana boleh !! ankel nak dua2nya....
      kakakkakakakaka

      Delete
    4. jangan yang dikejar x dapat...yang digendong bertaburan udahler....wakakakakkakaka......(x kire nak jugak!!!pakse neh)...heheheh..

      Delete
  25. Replies
    1. time kasih... time kasih... cukup... tak yah tepuk tgn... cukup.. cukup semua.. time kasih....

      khkehkehkehekhekhekeh

      Delete
  26. uih,gaya menghidang megi yang cukup perfecto bro..hahahaha..

    kawin..kawin..kaawin

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... maveles.. maveles.. perfecto hasta pronto por favor... yaaaa... pronto... pronto...

      tadak duit... tadak duit... tadak duit...

      Delete
  27. Adoiaiii Abang Jonni woii... walopon Megi, kekereatipan itu perlu tahu... kah kah kah ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak.. ye la... ye la... nanti ah aku cuba buat eksperimen varieti megi baharu... mungkin megi masak lemak... atau..mmm.. megi gulai tempoyak... atau megi cicah kuah asam...

      kehkehkehkehkeh

      Delete
  28. heheh....makan maggie pon sodap!!! tp sy tak boleh makan maggi nanti kepala pening sangat huhu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooo... pening kepala ya? bukan apa tu bro... megi tu berselirat... serabut tersimpul-simpul tu... tu yg pening tu...

      cuba luruskan dulu megi tu.. jgn kasi bergulung... mkn x pening punya... bwahahahahhahahahaha

      Delete
  29. megi kari tu kasi TH terliur laaaa


    cepat2 la kawin uncle baru ade yg tlg masakkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.. ye ke... nampak je sedap... rasa blom tentu lagi.... kakakakkakaka

      ak ah... best tu... best tu... ankel cuma perlu duduk kat ruang tamu baca paper... tau2 mknn dah siap... best tu... best tu.... wakakkakakakakka

      Delete
  30. lol.. hidup megi!!!

    sama la ankel..
    tapi lainnya.. aku selalu sorang2 kat bilik..
    roomate selalu bali..
    ore ada tok laki kan..
    isk2..

    p/s saya paham.. sabar ye..teeeheee~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.. kalau megi tu hidup ankel dah lari dah... kehkehkeh

      huhuhuhu... mung suko makang megi ya... kantoi.... huhuhu
      takpo... takpo... sore2 bhokey apa.. privasi sikit... huhuhuhuhu..

      mu pahe? woooo... ankel mmg penyabo... huhuhuhu.. lagi2 masok megi... mato nangih kena bawang... tangan panas potong cili... sabo jo lah... kakakakkakakaka

      Delete
  31. agak frame gambo kepala je ke? dah macam muka opah kt kampong. kuikuikui

    hahaha, rambut dah macam megi, struktur badan pun macam megi nanti. hiasan timun tu main peranan. ekekeke

    dah macam gaya pakcik mandi pulak kuali kt atas kepala tu. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bajet takde... frame kepala je la... kalu tak satu bdn... kaki2 pon nampak... kakakkakakakaka

      rambut boleh sempu... bdn boleh eksesais... timun tu saja je tu... padahal tepek timun kat mata... awet muda la katakan... wakakakakkaka

      eh!! takdenya ankel mandi kaki terkangkang camtu... tu gaya gimrama tu... gimrama... kehkehkehkehkehkeh

      Delete
  32. pakcik ni..kowt ye pun masuk dapur tu
    pakai lerr baju ke apron ke..
    hohoho..


    tapi hebat gak pakcik masak megi goreng tu..
    terliur lak padahal dah kenyang ni
    ciss..


    pendek kata : NAKKK!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. apron takde...
      alaaa... saja je... tunjuk bdn ankel yg taf tu.. tu yg x pakai baju tu... kakakakkakaka

      owh.. nampak je ok... rasanya blom tentu lagi... kakakakkakaka

      panjang kata: TAK BOLEH !!!!

      Delete
  33. hahahahaha.. kesannya sampai menjadi tua skali tu huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh tidak... itulah wajah ankel skrg.... kehkehkehkehkeh

      Delete
  34. dah tau dah next masterchef jatuh kepada UNCLE JONNI!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak... ya... mak aku mesti bangga....

      kehkehkehkeh

      Delete
  35. hahahaha..tengok pada gaya memasak kau tu ...dah macama tarian ballet atas lantai..hahahhahah
    terbayang doh betapa hebat nyer masakan kau..
    sekali...hampeh betol lah..
    takan makan megi kot...

    meh lah aku tolong kau masak...
    aku masak tomyam nak tak?..





    megi tomyam...hahahhahahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... gerakan itu tak mungkin dpt aku buat... sakit pinggan... kakkakakaka

      hakhakhakhak... tu je yg aku tau masak.... megi pon megilah... kakakkakaka

      elehhhhhh... megi tomyam? aku bley masok sendirik.... wekkkk !!! kakakakkaka

      Delete
    2. gelak... gelak... cabut pokok2 bunga tu baru tau....
      kakakkakakaka

      Delete
  36. macam2 laaa ankel..masak kari laaa..masak asam laksa laaa..masak tomyam laaaa..tapi semuanya megi..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu... ak ah... dah mcm2 perisa ada megi skrg... bley ah tuka2 kan? huehuehuehuehuehue

      Delete
  37. ahahahha... tpi nampak mcm sedap...

    apa la uncle, megi je reti!!! (ayat poyo) :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... tp blom tentu sedap....

      iyeeeeeeee... megi je ankel tau masak bro... wuwuwuwuuwuwu

      Delete
  38. pergghhhhhhhhhhhhh! sedap gila.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... sedap la sgt... tapi kalau sesedap mana pun ada keburukannya.... botak beb,.... botak... huhuhuhu

      Delete
  39. pehh masak megi tapi presentation ala2 hotel..hebat la uncle!

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... biasalah... aku berangan nak jadi masterchef... jenis yg masak main campak2 je... wakakkakakakka

      Delete
  40. sedapnye megi megi tuh....rindu nak makan labu..wwwuuuuuu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... sejujurnya ianya tidaklah sesedap mana.. hahahaha

      labu? haaaaaa... labu2 kat belakang umah sdg galak berbuah... silalah dtg kalu nak... amik sendiri... kakakakkakaka

      Delete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...