DIANTARA CEKUR DAN KUNYIT


Ibu ankel memang suka membuat pecal. Dan ankel sendiri adalah peminat nombor satu pecal buatan ibu ku itu. Maklumlah ankel ni sebenarnya suka sangat makan sayur dan ulam-ulaman. Jadi macam biasalah tugas membeli bahan-bahan semua memang dapat kat ankel.













tidak lama lepas itu...















Inilah kali pertama ankel tersilap beli cekur, nak cekur terbeli kunyit. Salah ambik sebenarnya. Main ambik dengan penuh konfiden tanpa usul periksa. Padahal sebenarnya tak susah pun nak bezakan cekur dan kunyit...








***** the end *****


Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

73 comments:

  1. cekur tu ape pacik ?? hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkehkehkeh.. cekur tu ... mmmm... cekur lah... kuikuikui..

      entahlah x reti nak explain... kuikuikuikui

      Delete
  2. cekur....huhu...kak lea pun tak kenal hahaha.ankel memang terer ler!owh patutlah ankel terer + bijaksana + kreatif + kelakar + hensem + awet muda sebab ankel suka makan ulam n sayuran.

    wahhh nak juga pecal mak ankel buat...lama tak makan...

    p/s-->nak pinjam mesin jahit ke...tu dah terkoyak seluar kena puji ngeeeehhhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. arghhh !! cukup... cukup... cukup... kembang idung aku.. cukup... arghhhh....besar gila dah ni... arghh !!
      kekekkekekke..

      kuikuikui... sedap tu.. kalu beli kat pasar kuah dia cair.. mak ankel selalu bancuh pekat2 . sedap woooo... huhuhuu..

      owh... xpe... ankel beli suar baru je... bandel byk... akekkekekkeke

      Delete
    2. yelah pernah sekali kak lea beli pecal kuahnya mak aih confused...macam sup kacang tanah lorrrr...nasib baik mak mertua rajin belikan dari kampung,kuah kacang tanah yg dah siap dipaket,tinggal bancuh dgn air suam je,maka taklah kak lea 'mengkantoikan' diri beli cekur dan kunyit ngeee.....


      owh bandel ok2 orang hensem semulajadi pakai apa pun kacak bergaya...ok2..jangan kembangkan lagi hidung itu nanti serupa mcm katak kartunis manggis lukis kat ujang tu hah...

      Delete
    3. kuikuikui.. kalau kuah cair sgt x best laaa.. cepat basi pun ada .. kukkkuikui..
      ak ah.. mak ankel selalu buat perencah dia byk2.. pastu simpan dlm peti ais.. bila akak ankel balik... kompom di tapau bwk balik... huhuhuhu

      kekekeke... hidung aku mmg dah kembangggggggg.. kuiukkui

      Delete
    4. hye uncle awat lama tak update ni nak kena babap ni....ngeee....


      uncle hari tu komen kat blog gee doraemon,kak lea saja je tau usik uncle.bukan kutuk tau.sebab tau uncle mesti sggh baca entri gee.tak mau touching2 tau.suka nyakat uncle he3....

      Delete
  3. cekur, kunyit dan lengkuas adalah adik beradik lain mak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikuikui... yep... lebih kurang sma je kan..
      jgn dilupa halia... kan? huhuhuhuhu

      Delete
  4. anak yg baik dan ada ciri2 suami mithali ni... Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin....

      huhuhuhu.. jadik kalu ada sedara2 pompuan yg blom kawen ... roger2 lah ye... kekekkekkeke

      Delete
    2. ada..
      hantarlah resume beserta 5 gambar bersaiz 3R berlainan gaya...

      Delete
    3. waaaaaaaaaa.... yeahooooooo... yeahoooooooooo...
      wokeh .. nanti ankel siapkan resume, berserta gambar dan sijil2 masa sekolah menengah dulu... kuikuikui

      Delete
  5. samalah dengan somi mak dara .. part barang dapur ni agak mengkonpiuskan dia.. lebih baik mak dara yg gi beli sendiri hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep... mcm org pompuan masuk kedai sparepart kereta atau motor... atau mcm org laki masuk kedai aksesori pompuan... haaa.. camtulah kiranya.... kompius... kuikuikui

      Delete
  6. Replies
    1. ak ah.. cekur... bukan melur atau telur atau tekukur...
      kekekkekekke

      Delete
  7. Salam ankel..
    Huehue..
    Takpe ankel..
    Nanti cari bini pandai masak suruh die belikan ye..

    P.s. baik ankel ngaku.. ankel x tau kan cekur tu ape.. sebb saya pon tak tahu..wuahahahahaha...(larikkkk)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam... owh.. mesti...
      bini ankel kena terer mcm masterchef... kuikuikuikui

      kekekkekekeke.. tau... dah selalu beli.. tapi hari tu tah berangan hapa tah main ambik je... kuikuikuikui

      Delete
  8. eh..pacek..aku suka la kartun pacek yang ke-4 yg mcm malu2 sbb tersalah beli kunyit tu..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekke... tu namanya malu-malu kuda... harap maklum...
      kuikuikui

      Delete
  9. Cekur tue apa.sebenarnya???first time nie dgr..ngehngehngeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... bentuk dia hampir mcm kunyit hidup tapi lain. bau dia sedap tau... huhuhuhuhu..
      sila tanya pd yg lebih xpert...ankel tukang beli je... huhuhuhhu

      Delete
    2. kekekeke... sila siasat... cari semua tempat... bwh meja.. dlm almari.. beh katil.. kekekkeke

      Delete
  10. Replies
    1. owh... senang je bro... cekur atau cekur putih atau nama saintifiknya "kaempferia galanga linn" dari keluarga "zingiberaceace" adalah tanaman herba tropika.. yg... mmmmmm.. (garu2 kepala)... sila rujuk wikipedia sendirik...

      kakakkakakakka

      Delete
    2. wakakakaka... jawapan macam professor.. rupanya rujuk wiki.. wkwkwkwkw

      Delete
    3. tapi ko kagum sekejap kan? kan? kan? kan? ekekekekkeke

      Delete
  11. penah dengar cekur.. tapi tak tau mcm mana rupa.. ada kes sblm ni, mak soh beli salad.. skali konfiden amik satu sayur ni.. balik umah kena piat telinga ngan mak siap cakap, "salad ngan kobis pun tak pandai beza ekk??" adoiiii.. tak psal2 kena g kedai bawa mak skali.. hahahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... alaaa... bentuk dia lebih kurang.. cuma cekur ni lagi kecik dan berbau wangi... kaler putih x mcm kunyit.. kuning oren... huhuhuhu..

      kekekkeke.... alaaa ckp la... kobis pon boleh buat salad la mak... kekekkekkeke

      Delete
  12. memandangkan saya pelancong dari uzbekistan saya tak tau apa tu cekur..tapi kunyit insyaAllah saya tau hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekkeke.. owh.. saudari mesti dari utara uzbekistan.. loghat utara... akekekkekekke...

      biasalah tu... kalau org jawa mmg ada masakan2 yg mmg pakai cekur... jadi sbb tu ankel tau... kuikuikui..

      Delete
  13. Eehhh...cekur.xtaw plak rietta.,daun taw la...hhehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui.... haaa.. len kali kalu jumpa masakan jawa yg ada nama cekur.. sila oder.. huhuhu.. x taulah rita boleh mkn ke tak... tapi bg ankel.. mmmm.. sedap.. lagi2 bau dia... wangi tau... kekekkekeke

      Delete
    2. daun cekur org buat ulam kan? daun dia bau sedap. sedap lagi bila di makan. rumah pensil banyak. nak2?

      Delete
    3. Ooo ye ke....nnti rietta try yea....hrap harap sedap cam tempe cam pecal...

      Haah cik pensil, yg buat ulam tu rietta taw err...

      Delete
    4. cik pensil... ak ah.. daun dia wangi.. kan.. berselera kalau mkn... huhuhuhu

      rietta...kekekkeke...haaaaa... sedap kan bau daun dia... wangi sgt .. hhuhuhu

      Delete
    5. btul btul...kat sni xpernah lagik jumpa pecal...

      Delete
  14. first time dengar pasal cekur (ulam).

    selalu perkataan cekur ni guna dalam ayat, "cekur makanan tu, karang basi padan muka" haa

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan ulam .. tapi mcm kunyit... haaaaa... nanti balik kg tanya mak hang... mesti tau.. kuikuikui..

      kakakaka... siap bagi contoh ayat .. kekekkeke..
      ok.. ankel pun bg contoh ayat guna perkataan cekur...

      ehem.. ehem...

      " Aira, ankel cekur kepala hang kalu tak bagi ankel hadiah mesin basuh dan pembakar roti"

      sekian terima kasih...

      Delete
    2. ohh, tak pernah nampak mak guna pulak. hmm hmm

      aihh pakcik ni, cekur tu maksudnye usik-usik makanan tu, sebab tu makanan tu boleh basi.

      ayat pakcik tu, bukan ke sepatotnye guna 'jotos'. hua hua hua :P

      Delete
    3. kekekekeke... jarang pakai pun cekur nih... tu yg x pemes tu... kuikuikui

      kekekkke... ahhh... cekur ke cukur ke cucur ke... ankel tetap nak cekur pala hang... kekekkekeke

      kekekkekeke... aish... jotos tu perkataan lama... ketinggalan zaman dah... anak12 muda skrg guna perkataan cekur... kekekkekekeke

      Delete
  15. cekur?......ok hari ni belajar benda baru...terima kasih cikgu...selamat hari guru..*tetiba...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekeke... tetiba je ko ni cjc,... ankel buka taraf cikgu laaaa... tapi taraf profesor... kekekekekke

      Delete
  16. Replies
    1. dah baca komen semua. ramai jugak yg tak kenai cekur. hehe

      Delete
    2. awak plak tak kenal pecal?.. hehehehe

      Delete
    3. Aujinz.. dah google , kenal dah :3 haha *maluu

      bagus jugak masuk blog ankel ni . hee

      Delete
    4. kekekekekeke... cik pensil... haaa.. tu lah namanya pecal.. tau kan? sedap kan? kuikuikui

      waaaa.. ojin main pulang2 paku buah keras ye... kekkekekee

      Delete
  17. abg jonni ni kuat mengunyit kot tu sbb terbeli kunyit bkn cekur. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekekeke... mengunyit? waaa.. brg2 dapur pun boleh jadi perkataan baru ya?

      tak lama lagi kita akan jumpa perkataan membawang, mengentang, membunga lawang, mengkayu manis dan mengajinomoto. kekkekekeke

      Delete
  18. suka tengok kartun nie....real...cekur nie adik beradik lain mak bapak dengan kunyi ekkk....? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekke... ak ah kot... ada iras2 sikit... sikit laaaaa... kuikuikui

      Delete
  19. aku pun 1st time tengok cekur..

    ermmm...wat pecal ada taruk cekur ke?..
    aku x pernh letak pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... ooo.. stail masakan sana kurang guna cekur ya,... huhuhuhu

      ak ah.. amk aku mmg boh cekur.... wangi sikit ah bau dia.. huhuhuhu

      Delete
  20. cekur dengan lengkuas tu benda yang sama ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikut pengalaman 25 tahun ankel menceburi bidang membeli cekur nih.... cekur ngan lengkuas tak sama... bentuk pun dah jauh beza... kuikuikuikui

      Delete
  21. Hahahhah tu ikhlas ke dop tu? Kiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikhlas dlm kecekuran..kuikuikuijkui

      bahasa apa nih... huhuhuhu

      Delete
  22. nampak sangat tak selalu duduk dapur. kelau diperhatikan betul2 memang banyak bezanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekeke.. ak ah... sekali imbas tgk pon dah tau kan? kunyit warna kuning menyala.. kan? tah lah... masa tu dok pikir apa tah... tak sesdar langsung ambik kunyit dgn penuh konfiden.. kuikuikui

      Delete
  23. agaknya mak sy xprnah guna cekur ni time masak sebab tu anaknya tak kenal. wakaka.

    err..pecal pulak bagaimana ye?

    ankel ni terrer lah, tp sayang makcik2 sume dh kawin.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekek.. ak ah.. x byk resepi pakai cekur ni kot.. jd tak pemes.. kuikuikui

      oooo.. pecal tu salad versi malaysia... kuikuikui

      oooooo... takpelah.. anak-anak makcik tu semua blom kawen kan? kuikuikui

      Delete
  24. ankle, boleh tak kalau nk rekues mak ankle buat pecal tu untuk saye?? teringin nk mkn lerw..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekeke.. boleh... tapi sayur bwk sendiri... hanya kuah je di bekalkan... kekekkekeke

      Delete
  25. haaa....aku pun selalu tertukor. Kuang kuang kuang.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. asyik2 terbeli aiskrim magnum kan? kekekekkekeke

      Delete
    2. ok lagi aiskrim magnum..kalo nombor magnum tu camne?hahaha

      Delete
  26. yes GENG! gua pon suka pecal! kalo balik kampung tak sah kalo tak makan pecal..

    ReplyDelete
  27. tak dapat nak bezakan jugak..kalau nampak cekur tu mesti ingat kunyit.hehehehe..

    ReplyDelete
  28. baru kutahu ada benda yang dipanggil cekur itu. patutlah ada lagu dia "mintak cekur bagi kunyit" ingatkan sekadar lagu sahaja. hmm huuu hishhh

    ReplyDelete
  29. lampuyang tau tak??

    kalau nak buat pecal, jgn beli taugeh. ternak taugeh sendiri lg sedap..

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger