YANG PASTI IANYA BUKAN PISANG BERANGAN








Kalau citer bab berangan nih, semua orang berangan sebenarnya. Ada yang berangan nak beli kereta ferrari la, berangan nak kahwin dengan orang korea la, pendek kata macam-macamlah. Tapi hari ini ankel nak citer pasal masa kecik-kecik ankel dulu.

Zaman ankel kecik-kecik dulu tak lah sesenang sekarang, lain sangat. Kalau citer bab mainan takdelah macam bebudak sekarang. Senang cerita memang tak ada mainan sebenarnya, semuanya buat sendiri. Buat senapang sendiri, buat lastik, pendek kata apa saja yang boleh buat main, kita main. Tin milo ke tin susu pun bedal jadik mainan.

Tapi itulah, masa tu budak-budak la katakan, mainan utama adalah imaginasi. Biasalah masa kecik-kecik memang kita kuat berimaginasi. Bila jumpa kotak besar atau besen, bantai duduk dalam tu dan mulalah berangan macam dok pandu kereta lumba ke atau jet pejuang.








Memang kalau kita tengok bebudak dok main dalam kotak ke besen ke pastu berangan dengan siap buat-buat bunyi, memang nampak kelakar kan? Tapi sebenarnya dalam kepala otak tu tak lah kelakar mana, memang kreatif. Imaginasi tinggi la katakan. Apa yang kita tak nampak bayangan dalam otak tu sebenarnya memang meriah gila. Duduk dalam kotak tapi dalam otak tengah duduk dalam kapal angkasa dok tembak-tembak alien.








Kebanyakannya idea-idea datangnya dari pengaruh tv. Dan ankel ingat lagi, ankel pernah dok main tikar kat dapur rumah macam tengah naik tikar terbang. Alaaa macam cerita Laksamana Do Re Mi. Ye lah, ankel memang minat cerita-cerita P Ramlee tu sejak dari kecik lagi. Entahlah kalau di kira-kira sejak kecil tah berapa puluh kalilah dah tengok cerita tu, tapi tetap tak pernah boring.







Zam zam ala kazam... hahahaha. Memang legend dialog tu. Tapi tu lah, itu semua cerita masa ankel bebudak dulu. Tapi biasalah semua orang melalui fasa tersebut. Kan? Tapi memang seronok kan berangan nih? Dan sebab itulah ankel masih suka berangan sampai sekarang. kuikuikui












***** the end *****

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

39 comments:

  1. saya suka berangan kawen je ankel. hiks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikikiki... ankel pon.. ankel dok berangan kawen ngan orang korea.. kuikuikui

      Delete
  2. erkk.. ankel adekah kita di zaman yang sama..
    owh tidak.. saya datang dari masa depan..huahua..

    tapi kenapa saya rasa macam pernah buat semua benda ni..dem!! cis lagi sekali..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... ye la... biasa la tu... masa bebudak memanglah semua sama je.. memeningkan mak bapak sbb dok ganas main... kuikuikui

      Delete
  3. dah beso ni lain berangan nye cho........ makin hebat...... tahap keberanganan nye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... betui... makin beso makin besolah angan-angannya... kuikuikui

      Delete
  4. Berangan mmg best! Mcm semua impian tercapai je rasanya bila berangan nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui.. ak ah... mcm2 boleh jadik... jadik superhero pun bulih.. kuikuikui

      Delete
  5. betul tu.. budak dulu2 mmg bagus imaginasi diorang.. budak2 skrg mana ada.. semua sentiasa dengan game dan gadget2 canggih kannnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... ye lah... zaman dah maju... tapi bebudak sekarang sgt cepat pandai dlm bidang sains dan teknologi..

      Delete
  6. permainan budak2 hari ni.. terbentuk drpd imaginasi dan angan2 budak2 zaman dulu2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui... ak ah jugak ya... dari angan-angan terciptalah mcm2 benda ye tak? huhuhuhu

      betulkan kak alea... huhuhu

      Delete
  7. Olololo baby wakib suke berangan eh..olololo cumelnye baby wakib nih..lalala..hahaaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ololololo... baby2 wakib plak dahhhhhhhh... jgn laaaaa... jgnlaa tak panggil ankel baby... kuikuikui

      Delete
    2. wakakakaka....dan2 la ankel...ankel dh tua...takleh panggil baby..ekekkeke...

      Jap2 nk berangan jadi gaban jap...oh tak best,berangan jadi genster lah..kuikuikui...
      (sambil karate pokok pisang)

      Delete
  8. klo dulu berangan sesuatu hiburan dlm diri, tp hari ni (dah tua2) klo berangan hny utk perancangan... XDD. sb makin tua makin byk akal, bila xdpt kecapi, dicubanya cara lain.

    tagline "hentikan angan2 tunaikan impian" ceywahh. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekeke... ankel ni.. dok berangan.. tapi satu apapun x capai... kekekekkekee

      Delete
  9. pensil dulu main dengan daun2, potong2 pastu masak syiuhh, syiuhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh... ankel siap masak betul2... dok dlm pondok kitorang buat... tapi panggang2 je lah... biasanya ubi kayu... kakakakaka

      Delete
  10. eh biasa bila makin tua makin kuat berangan ..baru syok..wakakakka

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekkeke... ankel selalu berangan jadik muda... kekekekekke

      Delete
  11. Kalo tgk cite katun slalu tringin jugakk. Nk jd princess..haha. Naik tikar zam2 alakazam pn slah satu gak.ahaks. Pastu prnah buat bola api lpas bca komik goku..haha very the memory

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekekeke... biasa la tu... pengaruh tv.. ankel pun cenggitu jugak... kuikuikui

      Delete
  12. aku plok selalu je berangan dapat naik motor besar..hahahha..
    walaupun kaki aku soh soh tak sampai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekeke...motor2 besar model mini kan ada... kekekkekeke

      Delete
    2. apa barang naik motor mini....

      Delete
  13. eh, samalah kita.. masa kecik memang kuat berangan... wkwkwkw

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekeke... sebenarnya sama je... semua org dok berangan... kan? kuikuikui

      Delete
  14. da tua2 ne berangan apa pulak ye :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. berangan jadik muda laaaaaaa.... kekekkekekeke

      Delete
  15. hmm.. masa kecik2 pon suka berangan gitu gak... lagi2 tikar tu kan.. duk terbang.. best masa kecik2.. main ngan adik2.. rasa mcm terbang betul je.. keh keh... kira hebat jugak laa imaginasi kita masa kecik2 kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekekeke... biasa la tu.. semua org camtu kan? tengok anak buah ankel dok berangan main sorang2... gila lawak... terpikir gak apa yg dibayangkannya... kuikuikui

      Delete
  16. berangan ni ada baik buruk dia pacek..
    cikgu sekolah aku cakapa, bila kita berangan kita meransang urat saraf untuk menjadi lebih aktif..ala, macam yg selalu dok sebut dalam iklan susu bebudak tu..
    tp yang x baiknya, kalau terlalu dok melayan berangan ni dh menghampiri menjadi sahabat setan plak..hoh..so pesan aku utk [acek, berangan ala-ala kadar dah la okek?kakakaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekekeke... tapi tah la.... berangan tu dah macam benda peberet ankel... suka je berangan ... akekekekekke

      Delete
    2. don woru pacek..aku pun kuat berangan..hahahaha

      Delete
  17. budak zaman dulu2 lagi terer kannnnn.. sebab nak main semua buat sendiri.. takde laa macam budak sekarang, main dalm ipad dlm henfon je.. tak kool okehhh..

    ReplyDelete
  18. Rietta pown dlu men mcm mcm gak..kitorg bukan org sng....dah bso bso verangans....ok jugak pe...sesekali....

    ReplyDelete
  19. kita lalui pengalaman yg sama.. mungkin umur ke pun dekat2 sama..
    tapi aku suka main senapang papan..peluru buah kopi..kene muka..demam sari..

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger