Susahnya nak berhenti merokok

Adakah anda merokok? Kalau aku jawapannya sudah tentu. Kalau difikirkan,dah lama gak aku berkecimpung dalam dunia rokok-merokok ni. Sejak dari zaman aku muda remaja lagi.

Bukan aku tak pernah cuba nak berhenti merokok, dah cuba dah, cuma tak menjadi. Habis tu kalau dah tgk asap kepul2 keluar dari mulut kawan aku... mana boleh tahan. Lagi2 bila lepas makan, mesti rasa nak cucuh sebatang.

Tapi ada seorang kawan aku yg sudah insaf dari merokok. Tu yg buat aku musykil tu... kenapa dia boleh dan aku pulak tak boleh. Resepi apa dia pakai..... Resepi turun temurun tinggalan nenek moyang atau resepi ciptaan sendiri. Alasan dia awek dia bagi sokongan dan dorongan yg sgt jitu. Tapi pada aku dia kena paksa tahap buruh paksa. Habis kalau awek cun melecun... suruh terjun longkang konfom dia terjun. Ahaks.. tak baik aku ckp camtu. Tapi aku tengok bila dia kawin nanti mesti dia kena basuh baju, basuh pinggan mangkuk dan sudah tentu angkat kain jemuran. Maklumla hari nak hujan.

Aku terfikir nak berhenti sebab rasa rugilah pulak. Dahla harga asyik naik tak pernah turun. Pastu buat semput aku punya paru2 adalah. Skrg nak main futsal pun payah... asyik2 semput... asyik2 semput.... Aku selalu bagi alasan stamina dah kurang sebab kadar metabolisme dlm badan dah turun. Padahal aku bukan tau maksud menatang tu... saja cakap macam orang pandai.

Walau apapun aku memang cadang nak berhenti merokok. Sekarang ni aku dah cuba kurangkan kadar pengambilan rokok. Nak berhenti sekali harung mana boleh, kena buat slow2. Mana tau satu hari nanti aku akan dapat berhenti terus...  Sapa tau... InsyaAllah... satu hari nanti...

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

5 comments:

  1. insyaALLAH boleh .
    dh berhenti 100% ke ? he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah....

      hmmmm.... mmmmmm.... eh? mak aku panggilah... bai....
      kehkehkehkeh

      Delete
  2. sesiapa yg nak cuba berhenti merokok secara semulajadi boleh mengunakan produk i-quit.
    Terbukti berkesan , hanya dalam 7 hari kesannya boleh dirasai.

    Like kami di :
    https://www.facebook.com/jomhenti

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger