Satu hari di AidilAdha

       Macam biasalah, seperti tahun-tahun sudah... aku pergi ke surau tak jauh dari rumah aku untuk menunaikan solat hari raya. Aku mengenakan baju melayu yang aku sendiri lupa raya bila aku beli... kain pelikat cap gajah duduk... dan kopiah putih. 



Dengan mata yang agak berat... bersertakan pening-pening lalat... maklumlah mengantuk sebab tido lewat malam tadi, aku melangkah longlai masuk ke kawasan surau. Dah ramai orang yang datang. Ada yang dok hisap rokok kat motor... cangkung sembang-sembang... dan ramai gak yang sedang khusyuk bertakbir di dalam surau.



           Tapi aku perasan dah tak seramai dulu jemaah yang datang ke surau ini. Sebab utamanya tahun lepas masjid lagi satu dah siap di bina. Jadi surau ni cuma di datangi oleh orang-orang keliling surau ni lah... termasuklah aku. Dulu sebelum masjid tu siap... mesti padat surau ni. Pernah sembahyang raya kat luar... bentang tikar. huhu. 



             Macam biasalah, sampai kat situ kita mesti bersalaman dan bertegur sapa ngan jemaah yang hadir. Alah ... yang ada pun semua muka biasa je... jiran-jiran aku gak. Masa aku nak salam Abang Salim... tiba-tiba...









                             Rambut aku di tarik dari belakang.... terkejut aku... nasib baiklah aku tak jatuh terlentang. Bila ku toleh ke belakang..... ciss.... sepupu aku Zaki. Mengenangkan hari ini AidilAdha... kat surau plak tu... aku buat derk je... aku salam mamat tu... kalau takkkkkk....








                          Merasalah jurus tendangan terhebat aku..... keh keh keh... takdelah. Biasak la tu. guru-gurau. Nama je sepupu... rumah pun kira sebelah je. Tapi harap nak jumpa.... haram... masing-masing keje. Hari ahad pun sekadar terserempak gitu je. Tu pun kadang-kadang. Saat-saat macam ni lah kita nak jumpa.... sembang-sembang ngan sedara-sedara... jiran-jiran kita ye tak. 



 Apapun aku nak ucap Selamat Hari Raya AidilAdha.

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

18 comments:

  1. hahahahaha...

    mesti muka geram kan bila rambut kena tarik...kekekeke...

    selamat hari raya korban..:)

    ReplyDelete
  2. markonah... Selamat hari raye...


    Cik Olive... best apa rambut panjang... I rasa sedikit gojes....


    MaWaDDah... tak lah geram sgt... tapi terkejut beruk yang amat... huhuhu...

    selamat hari raya...

    ReplyDelete
  3. 'selamat hari raya korban' abg joni...
    tahun ni ape yg dkorbankan???hehe

    ReplyDelete
  4. CIK BIRU... apa yg di korbankan tahun ini... hmm... jap aku fikir... hmmm.... mmm.... aaaa... takde kot...

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya! smart la baju raya :)

    ReplyDelete
  6. zizie zizot... smart ye tak.... baju melayu tahun bila pun aku tak ingat... huhu...


    slmt hari raya...

    ReplyDelete
  7. selamat hari raya gori..mahap zahir batin.ehhh..macam hari raya eidul fitri lak.he he he he

    ReplyDelete
  8. gua rase lu ptt kawin der.. kah kah kah

    ReplyDelete
  9. Gori, Selamat Menyambut
    'Hari Raya Aidil Adha'

    x pe la Gori, lepas kena tarik rambut tu..mata misti jadi sego dan terang benderang..kalo x..confom org lain sujud..ko sujud n terus lena...ake ke ke...

    ReplyDelete
  10. samat raye! macy ngn kezen sbaye xpna burak pn spnjg hayat. huhu

    ReplyDelete
  11. little teddy... slmt hari raya...intak maaf boleh... mintak duit tak boleh... aku pokai..


    Hamzah Ian... mmg aku nak kawen... tapi blom bincang hal ni lagi ngan awek aku si emma watson tu... tgklah camna...



    Diyana Daniel... mmglah segar mata... tapi rasa mcm nak tercabut tempurung kepala...huh...


    Monster kekhai... duit?... takde... takde... tunda taun depan... masuk buku dulu...



    Macy... slmt hari ray... Lorr... camna boleh jadi camtu... mesti gaduh berebut laki ni... huhuhu...

    ReplyDelete
  12. huii..mase lu tendang tu.. kain tinggi betui terangkatnye.. nasib tak nampak.. confirm tak pakai seluar gusti tuh hihihi...

    ReplyDelete
  13. asamadjaafar... haah lah.... nasib baik tak terselak terus... kalo tak tentu ada kemunculan istimewa....

    huhuhu...

    ReplyDelete
  14. gambar jurus tendangan tu mmg giler la haha

    ReplyDelete
  15. Jank... aku namakan jurus ini.... jurus 1000 gorilla... huhuhu...

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger