Aku dan Corby

            Pada suatu petang yang agak mendung, nak hujan masa tu, aku tengah duduk kat bawah rumah sambil menaip sms. Tiba-tiba aku tengok kawan aku yang juga  merangkap jiran aku datang. Mesti takde benda lain nak cari abang aku la tu. Aku malas nak tegur lantas aku buat derk je kat mamat tu.


        Tiba-tiba tanpa bagi salam langsung, dia bantai kutuk telefon aku. Binawe betul...






Jiran: Apa barang ko ni pakai henset zaman tok gajah, mundur betullah. Tengok aku dah pakai henset touchscreen... barulah ada gaya, mutu dan keunggulan.


Abg Jonni: Mutu kepala lutut engkau, eleh nak tayang henset baru la konon. Tak heran aku. Ko pakai henset apa tu?


Jiran: Samsung Corby...


Abg Jonni: Wakakakaka... baru pakai Samsung Corby pun dah eksen, macam pakai henset harga ribu-ribu.


Jiran: Eleh tapi taklah seteruk henset ko tu... siap tampal-tampal soletep. Kahkahkahkahkah.


Ya tuan-tuan dan puan-puan, memang benar henset aku dah tahap tampal-tampal pakai soletep. Jatuh dah banyak kali sampai butang-butang dia pun dah tercabut. Aku ambik butang tu aku tampal pakai soletep. Kakakakaka. Memang dah tabiat aku kalau pakai apa-apa aku pakai sampai reput, nak harap beli baru, takdelah. Maklumlah aku aku pun bukan orang yang banyak duit nak bazir duit tukar-tukar henset nih.


        Selang beberapa hari lepas tu, aku pun tak ingat, dekat 2 minggu kot aku terjumpa mangkuk tu balik. Pastu dia cakap...




Jiran: Wei ko nak beli tak henset aku ni, aku tak reti nak pakailah. Susah sangat... tak reti aku.


Alangkah terkejutnya aku pabila mendengar kenyataan dia itu. Ini sudah bagus, inilah saat dan masanya untuk aku kutuk dia pulak. Kira nak balas dendamlah pasal dia kutuk henset aku yg bertampal soletep tu.










         Jadi tunggu apa lagi ye dak, macam kes aku mengantuk pastu ada orang datang sorongkan bantal nih. harharharhar. Jadi...






Abg Jonni: Huarghahahahaha... berlagak konon pakai touchscreen-touchscreen, kalau dah dok kat kampung buta it  pulak tu, tak yahlah nak touchscreen ke touch and go. huahuahuahua.


Jiran: huhhuhu. Gelak laaa... gelak... tapi memang aku tak reti nak pakai ngok!! susah gila. Ko nak beli tak?


Abg Jonni: Eleh ko yg buta it salahkan henpon tu pulak, huahuahuahuahua. Tanak aku, ko simpanlah touchscreen tu sendiri, aku tanak.


        Aku bantai gelak kaw-kaw time tu, dah macam watak orang jahat dalam cerita pendekar tahun 80-an. Bengang je mamat tu, tapi biasalah kitorang membesar sesama la katakan, dari kecik main sesama, takde hal benda ni sebenarnya, sekadar gurauan semata. huhuhuhuhu.


        Selang 2 hari lepas tu, masa tu aku kat rumah, baru balik dari beli barang sikit. Henset aku ada kat dalam poket. Tiba-tiba henset aku berbunyi, trooot... trooot... dan henset aku pun mula bergetar. Oh geli pulak peha aku bila henset dok vibrate dalam poket. Lalu aku pun menyeluk saku untuk mencapai henset kesayangan aku itu. Tiba-tiba...








Abg jonni: Opocot!!  henset aku...


        Kelentung!!... Henset aku terlepas dari tangan dan jatuh terhempas ke bumi. Aku pun membongkok dan mencapai henset aku tu, masih elok tak berkecai. Tapi bila aku tengok skrin dia dah padam. Aku cuba tekan butang "on" dia, haram satu benda tak jadi. Cuba bukak bateri tengok-tengok kot-kot ada masalah, siap hembus-hembus belakang henset tu buang habuk semua, pastu aku cuba hidupkan. Masih tak boleh hidup. 


       Malam tu aku cuba lagi godek-godek henset tu, siap hentak-hentak kat meja, hasilnya tetap sama, kegagalan. Lalu aku teringat ini mungkin balasan aku sebab gelakkan mamat tu kelmarin. huhuhuhuhu. takpelah aku redha... Bak kata pepatah orang jawa... What you give, u get back... Camtulah bunyinya kot. Maklumlah walaupun aku ni jawa tapi aku kurang pandai bercakap dalam bahasa  jawa.


        Pastu aku teringat mamat tu nak jual Samsung Corby dia tu, dan aku pun terfikir untuk membelinya. Namun aku tau, nanti dia akan gelakkan aku pulak pasal henset aku yang dah kondem itu. Tapi takpelah, biasalah tu kena kutuk ngan dia, dah tak heran dah.


        Esoknya aku pegi jumpa mamat tu, maklumlah rumah dia depan rumah aku je, kehkehkeh. Dengan tersipu-sipu malu bercampur segan aku tanya dia...






Abg Jonni: Bro, henset Corby engkau tu dah jual ke belum? Kalau belum aku nak... nak... nak belilah.


         Aku sangkakan dia mesti akan kutuk aku, tapi rupanya sangkaan aku meleset. Dia tak kutuk aku pun.


Jiran: Belum. Ko nak ke? Baguslah, aku pun tak pakai tu, ada lagi kat atas meja tu. 250 tau, sebab aku tak pakai pun.


Abg Jonni: Hekeleh, dahlah barang secondhand, jual mahal pulak tu. 200 dahlah, aku takde duit.


        Maka bermulalah sesi tawar-menawar yang penuh dengan nada angkuh dan eksen. Dan akhirnya dia pun setuju menjualnya ngan harga 200 ringgit Malaysia.




        Kini dengan bangganya diumumkan bahawa aku adalah tuan punya henpon Samsung Corby berwarna hitam itu. Dan...
















        Dan aku sendiri pun tak reti nak pakai. Kahkahkahkah. Bukan tak reti, tapi aku tensen sebab susah sangat nak tulis sms. Nampak sangat aku ni tak pandai guna touchscreen nih. Mungkin aku tak biasa lagi. Takpelah, bedal je lah. Nak komplen pun tak guna ye dak? Jadi terpaksalah aku memakai Samsung Corby itu sampai reput. Kehkehkehkeh. Padan muka aku.




Wassalam.

....The End....

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

28 comments:

  1. fungsi asal telefon- supaya org leh call n kita leh call org selain sms.. itu sudah memadai bagi saya..

    nak amik gambar -pakai camera..
    nak amik video..pakai video..
    nak o9, fesbuk blogging.. pakai laptop..

    heheee.. walopun dah ada fon yg multi function n galaxy -10 .. gadget sedia ada masih boleh digunakan..

    x mo membazir..

    ;) nice n3..

    ReplyDelete
  2. hahahah..tula abg joni,sape suruh gelakkan org.kan dah rosak.tp tak best touch screen punya fon.lagi suka enset norkiah yg ade lampu.heheheh

    ReplyDelete
  3. kisahnya....hahaha!! Abg Jonni n jiran abg Jonni sorang tu mmg lawak la, gelak kan Abg Jonni lagik! hahahahahahahahahaha...!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. fatin mraz...
    ak ah.. sbnrnya aku lebih suka pakai yg biasa je, janji boleh call dan sms... tapi dah terbeli. kahkahkahkah.



    Aishah Zain...
    Aishah Zain? Aishah Zain?... oooo... echah. long time no see beb. huhuhuhu.

    ak ah. aku sbnrnya lagi suka yg lama2 tu. huhuhuhu




    eMMe...
    hampeh ko eMMe ... gelakkkan aku.. harharharharhar

    ReplyDelete
  5. keh3 touch screen mmg tak best arr

    ReplyDelete
  6. meh cni tolak dgn aku 150 plk. Hehehehehehe.....

    ReplyDelete
  7. aku sama jenis cam ko la kot.. jenis x reti nk bertukar2 barang, jenis setia pada yg satu. ececcececee..

    *seluk poket,tgok tepon*

    Motorola L7.

    bangga aku, punya brg2 antik ini. heh! :p

    ReplyDelete
  8. Bak kata Jawa tu yang tak tahan tu wakakaka
    Saya ni pon jenis pakai sampai confirm lingkup, punah ranah.
    Kalau nak ikut trend gadget ni, tak terkejar punya. Lain la bapak tokey balak ke tokey emas ke hehehehe

    ReplyDelete
  9. hahaha.. seperti biasa gelak ketawa baca blog nie.. huhu.. thanks..

    touchscreen susah.. penah pakai gak tp last2 giveup, bagi adik.. pakai yg besa lg best.. masa drive pun ley je type tanpa tgk screen.. haha.. itulah fungsi utama keypaid.. boleh call ley sms sudeyy.. :)

    btw, selamat meneroka corby baru tu ye abg jonni.. (^_^)

    ReplyDelete
  10. encik jonni ada henfon baruuuuuuu......




    nak pinjam nak pinjam...hehehe

    ReplyDelete
  11. hahahaha

    akupun tak pandai gune touchscreen ni, mengade2 je aku tengok ahahha

    ReplyDelete
  12. semenjaka pakai touchscreen, dah tak sms masa memandu.... sebab susah

    ReplyDelete
  13. orang bilang,ala bisa tegal biasa.aku tak tau lar kalau peribahasa tuh tepat ke idak.

    hari-hari praktis,lama2 cekap lar tuh.sebab aku pun pakai touchscreen.giler babeng punya susah.rasa macam nak tolak amik hp samsung harga RM50 jer..

    ReplyDelete
  14. Saya...
    setuju... setuju 100 persen... lagi best henpon yg xde kaler tu...
    huhuhuhuhu



    Paklang...
    eleh ko pun dah pakai 3 henset... nak tambah2 lg buat apa....

    tambah skandal la tu...
    harharharhar




    chirpy chummy...
    kehkehkeh.. ak ah.. aku suka pakai n70 aku tu.. best giler... huhuhuhu

    L7? best tu.... nipis jer.



    eszek...
    kehkehkeh.. bestkan pepatah jawa tu... harharharhar

    ak ah... aku mmg jenis kalu pakai brg tu ... pakai sampai reput... huhuhu




    nuraishah....
    ak ah... nak taip sms guna touchscreen susah ah... x biasa aku...
    huhuhuhu.





    Aniz....
    jgnkan pinjam... aku bagi terus...

    tapi ko kene masakkan aku terung balado... boleh?
    kehkehkehkehkeh



    JurnalMurahan...
    aku ni bukan reti sgt benda2 camni bro.... huhuhuhu.

    baik pakai yg lama... lg best.. ye tak?





    belogkiter...
    huhuhuhuhu... susah kan? terkial-kial aku... huhuhuhu




    ghostwriter...
    kehkehkeh... ak ah setuju bro.... susah sikit memang... tapi aku rasa lama2 kang biasalah pakai tacskrin tu nanti kan?


    aku pun lagi suka henset yg biasa2 tu je... senang. huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  15. Bang Jon, pinjam kejap Samsung Corby tu boleh? Kawan aku cakap henfon tu jenis mesra pengguna.. Rasa jeles pulak sebab kau dah ada henfon tu.


    Harharhar..

    ReplyDelete
  16. YOUsof...
    kehkehke... kalu aku bg pinjam ko... aku nak pakai apa? public pon? huhuhuhu

    Sedap gak sbnrnya pakai corby... cuma aku tak selesa taip sms guna tacsrin dia... huhuhuhuhu. tak pandai ah.

    ReplyDelete
  17. thanx for the info. Fon saya dah nazak sangat siap selotep & ikat2 getah lagi, selagi bole digunakan saya akan pakai, sehingga ke panggilan yg terakhir...

    ReplyDelete
  18. sudiVSsenduk....
    yeayeh ada geng... ada geng.... huhuhuhu

    samalah kita selotep2 henpon... harharharhar

    ReplyDelete
  19. kah kah kah kah....!!!huk huk huk..

    pening aku..Pe kata ko amik butang corby tuh, ko ganti kat henset lame ko.Aku rasa boleh kot guna.Tpi sengal gak aku ni, corby mne ada butang!hahahaha.

    ok ok ok...takper,lama2 ko akan terel guna corby tuh. hehehe..Meh aku tolong nak bg ko terel.heheheh.

    Masuk air gak aku ni ekkkk.huhuhu.
    Patutnye pikir dulu sblm beli..sekarang sapa yg masuk air?Haaa???

    ReplyDelete
  20. Kodi la pakai hp Corby. Pakai iphone la bari care!hahaha.
    Neway, gua skrg blogging guna hp der. Canggehbeb!

    ReplyDelete
  21. wak, msh susah ke pakai corby tu?? kalau susah, meh beli handset nokia 3310 aku ni... kalau beli hp ni, aku bg percuma 5 housing kalerful.. ndak??

    kahkahkahkah...

    ReplyDelete
  22. dulu memang nak hp cnggih...tapi skrg takat leh 3g dah lah...;d

    ReplyDelete
  23. ha3...lama2 nanti ok lah tu....aku sama macam orlando..henset ada lampu suluh janji leh coll n sms.....

    ReplyDelete
  24. haha.. saya plak nk gelak kkan abg jonni lah..


    err.. tapi sy pun tingin gak samsung corby tu sb dya kalerful..
    yg xbest tu la.. nk tulis msg touchscreen tu tensyen skt

    ReplyDelete
  25. hehe kelaka okeyh! kira murah gak la samsung jual Rm200 wargh!

    ReplyDelete
  26. Jawa celop je la ni? hoho! (same laaa...)

    ReplyDelete
  27. Abang jonni, i baca sampai gelak guling-gulingm dimalam jumaat nie.. hak hak..suka blog nie!

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger