Bercanda di tepi sungai.

            Masa Chinese new Year korang buat apa? Aku pulak telah pergi menghidupkan kembali hobi aku yang telah lama aku tinggalkan iaitu memancing.


          Sebenarnya pagi tu aku nampak ah bebudak depan rumah aku tu dok berkumpul 3 orang tengah bersiap nak pergi memancing. Jadi dengan muka tak malunya aku telah pergi menegur sapa mereka dengan memasang niat jahat untuk ikut bersama. Nasib aku baik. Aku dipelawa. Jadi apalagi.... jom ke sungai...


          Dan terus terang aku cakap aku begitu teruja dan eksaited sekali hari itu, ibarat kanak-kanak yang melihat motorsikal aiskrim yang berbunyi.... mat kool... mat kool... kawanku.... huhuhu. Ye lah. Dah lama bebenor tak memancing.










         Serius aku suka. Dalam perjalanan aku kesana aku asyik terbayangkan saat-saat indah aku dahulu ketika menaikkan ikan. Dan aku yakin nasib aku hari itu akan baik, dan aku yakin aku akan mendaratkan ikan-ikan yang besar, gebu dan of kos bau hanyir. Wakakakakaka.


          Mula-mula memang seronok, eksaited sangat ketika membaling umpan. Dalam hati begitu girang sekali.Tapi lama kelamaan perasaan itu hilang sedikit demi sedikit. Maklumlah sambutan kurang memberangsangkan. Jenuh menunggu joran kitorang kena usik. 


           Dan cuaca hari itu pulak panas terik. Walaupun duduk di bawah pepohon yang rendang, masih tetap terasa kehangatannya. Habis air mineral sebotol aku balun. Itupun ku rasakan tidak mencukupi. huhuhuhuhu.












         Serius aku cakap, aku rasa nak demam hari itu. Kepala aku berdenyut nyut... nyut... nyut. Ya. Dah lama sangat aku tak merasakan duduk berpanas di tepian sungai. Dan bagi kawan-kawan aku pulak, hampir tiap-tiap minggu mereka turun memancing. Jadi tiada membawa kesan kepada mereka walau sedikit pun. Hebat. 


          Petang tu masa balik serius aku rasa tak larat. Rasa macam ikan masin pun ada. Rasa kering sangat. Mungkin ini dehydration kot. Tah la. Tapi aku memang rasa dahaga gegila sangat. huhuhuhu.








         Member aku ada sms aku bertanya dapat ikan apa? Bagi dia kan lebih senang membeli sahaja ikan kat pasar. Macam-macam ada. Tak yah susah-susah nak berpanas, duduk melangot tunggu joran di ragut keremajaannya oleh ikan-ikan. Ya. Kalau nak ikan lebih elok pegi pasar, tapi memancing ni pada aku adalah mencari keseronokan. Mungkin dia tak faham, maklumlah perempuan. Lain kegemarannya. Dan keseronokannya adalah ketika.....








          Ya. Ketika umpan kita disambar oleh ikan. Dan saat kita berusaha menaikkan ikan itulah datangnya keseronokan atau thrill tersebut. Dan bagi aku pulak tak kisah ikan itu kecik ke besar, yang penting aku dapat naikkan ikan. huhuhu. Serius terasa puas dan bahagia.


          Tapi walaubagaimanapun aku sekarang sudah tidak bernafsu untuk memancing sebenarnya. Dan kali terakhir aku mancing aku rasa dah setahun tak mancing. Kakakakaka. Yep. Dah malas nak memancing lagi. Mungkin aku kena cari hobi lain yang lebih mencabar. Mungkin mengumpul setem.


         Apa yang pasti kitorang tak mendapat tangkapan yang memberangsangkan hari itu. Sekadar ikan-ikan yang boleh dianggap ciput-ciput. hahahaha. Majoritinya belukang dan gelama. Memang banyak yang dihumban balik masuk sungai. huhuhu.




            Tapi apapun aku hepi hari itu. Serius hepi. Lama sangat tak mancing la katakan. Penat? memanglah penat. Dan yang pasti malam itu.....











tidur aku cukup lena.......



**** the end ****

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

54 comments:

  1. tidur saye sentiasa lena, tak perlu memancing di panas terik ponggggggggg!!! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... mesti tilam ko empuk giler.... kan? kan? kan?

      Delete
  2. aku penah gak ikut2 org gi mancing..tapi setiap kali pegi tu mesti org tu tak dapat ikan..kes suwey atau sumpahan ni..?hikhikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... bukan ah. Takde rezeki tu... dulu aku pun camtu... kdg2 tak dimkn pun umpan...

      takde rezeki... huhuhuhuhu

      Delete
  3. wak, pompuan yg sms ko tu pompuan garang tu ke?? hehehehehehe....

    ko mancing kat kolam mane wak?? ko leh join bpk aku tau... bpk aku mmg minat giler mancing... jemputlah dtg bkt lanchong berduet dgn beliau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan.... perempuan kyut... kehkehkehkeh


      Wah!! bkt lanchong? dekat tu..... boleh berduet mancing patin ke.. pacu ke... kat kolam syeksen 24...

      hahahaha

      Delete
    2. kat bkt lanchong ade satu kolam kwn bapak aku... tp aku tak tau ikan ape ade kat dlm ny sbb bapak aku bile dpt ikan dia campak blk dlm kolam... tak de sape nk mkn... kehkehkehkeh...

      Delete
    3. oooo... kat bkt lanchong ada kolam eh? x tau pun.... kehkehkeh...
      memang ... selalu camtu.... kaki pancing neh bukan nak ikan tu sbnrnya ... nak seronok2 je... ikan tu bg kat org...
      huhuhuhu

      Delete
    4. ade beb... dh lame dh kolam tu wujud... ko kalau nk dtg roger2 aku lh... sambil ko mancing aku blh watkan kopi O... kehkehkehkeh...

      Delete
    5. eh? dah lama eh? aku pun tak tau.... wakakakakaka...
      ooooooo... duduk area2 situ ke?

      Delete
    6. aku duk putrajaya... parents aku duk kat bkt lanchong... aku membesar kat sane... setakat umah ko tu, celah gigi aku jer... kehkehkehkeh...

      Delete
    7. harharharhar.... ooooo... org situ upernya...
      ceh!! huhuhuhu....

      ooooo... patut pun mancing2 udang....
      mesti husband pun kaki pancing jugak....

      kan? kan? kan?
      huhuhuhuhuhu.

      Delete
  4. hahaha cuti raya cina, kami dapat,

    16 ekor pari. dasat kan. dekat laut pantai remis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleh... mancing laut bolehlah eksen....

      entah2 tuka-tuka... bukan pari... wakakakakaka.

      Delete
  5. manja sangat...kata brutal..baru berjemur sikit dah jadi kering....apa daaa.....x rok cetong gini...
    ita baru nak ajak pakcik jonni gi trip memancing bulan 6 ni kat tasik kenyir.....
    kalau dah gini lagu dan caranya....xleh lah...mau koma 8 hari...hahahahahahah
    jenuh nak ngangkat.....wakakakakak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huiyyyyyyooooooooooooooooooo... tasik kenyir..... tak pernah sampai lg... huhuhu. mesti best mancing toman eh? huhuhu...

      Takpe... kalau aku pengsan campak ke tasik je... hahahaha

      tapi kan eita... kat tasik mana ada pelancong mandi manda kan? kan?
      tak best arrrr... kehkehkehkehkeh

      Delete
    2. sengal je kau ni....asik nak skodeng orang mandi je....
      orang utan ada mandi manda.....
      lagi comel...
      hahahahha

      Delete
    3. kahkahkah.... org utan mandi manda? x dpt aku bayangkan....

      kalau ko nampak.. jgn lupa snap2 eh?... huhuhuhuhu...

      Delete
    4. hahahahha...kalu jupe nanti snap..khas untuk kau ...siap letak dala frame lagi......kih3....

      Delete
    5. Aku rasa tak payahlah bagi kat aku... terima kasihlah byk2.... aku tolak....

      takut nanti bila aku tgk aku tak dpt lupakan... terbayang dlm tidur...
      kan ngeri tido mimpi org utan mandi manda...
      kehkehkehkeh.

      Delete
  6. waaa.. lama saya tak pegi memancing ni.. Dah bertahun dah. Last pegi dengan mak n arwah bapak. Best.. Walaupun saya ni bukan kaki pancing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu... takpe ah... kan jadi kenangan yg indah bukan?... huhuhuhu..

      yep... mmg kdg2 mancing menyeronokkan... tp kdg2 bosan giler... kehkehkehkeh

      Delete
  7. haihh tak sanggup rasanya berpanas terik untuk nak dapatkan ikan. hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lerrrrrr... pegi beli kat supermarket kan? ada ekon kan? kan? kan?
      kehkehkehkehkeh...

      Delete
  8. gile ah... cadar munger-munger tuh.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oit!! cadar yg ko nampak... abis bdn aku yg berketul-ketul tu ko x nampak?

      cis!! hampeh!!

      wakakakakakaka.

      Delete
  9. hahaha! terus terbongkang abang jonidep.. mimpi dapat ikan duyung ke ape.. kehkeh~ :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan jonidep... tapi jon joni jonathan... tarapam pam pam pam....
      huhuhu... lagu citer industan...

      Habis dah penat,... tidur mestilah bermimpikan gadis2 korea..
      huhuhuhu

      Delete
  10. Abang Jonni tak boleh bla ar. Nak tukar hobi mengumpul setem konon XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkehkeh.... celah mana nak kompol setem... tulis surat pun tak pandai...
      wakakakakaka...

      Delete
  11. haha kan ? memancing memang best tapi kalau tak dpt jugak ikan tu, memang panas la hati kan. terasa mcm buang masa pulak . kan ? kan ?

    amboi, kaber sikit tido tu wei.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... betul... betul... betul... Dah la pegi memancing ngan jantan... naik nyampah dok lama2 kat situ... wakakakakaka...

      Ini gaya org tidur dalam kegembiraan tau.... huhuhuhu

      Delete
  12. CNY hari tu kita balik kg. Seronok sakan meredah jammed. He, he, he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkehkeh... hmmmm... ye la tu seronok...
      dgn pinggang sakit2... lenguh2... ye dak?
      kehkehkehkeh...

      Delete
  13. mancing? hhmmmmm.. tak tersenarai langsung dlm diary sejak dr azali, sbb tak merangsang minda hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaaa... cubalah masa duduk memancing tu ... baca2 buku.. bukak laptop tgk bursa saham.... kan merangsang minda tuuuu...

      kehkehkehkeh

      Delete
  14. aku suka mancing kat dalam utan .. nu belah2 ulu perak nu.. elok lu cuba ke sana.. best woo..pegi sekali nak lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke bro... ikan best2 ke?....

      aku cuma pernah mancing kat laut ngan sungai je... huhuhu..

      masa kecik2... parit dan longkang...
      hahahahaha

      Delete
  15. Replies
    1. hahahaha... padaiyappa... padaiyyappa....

      apa yg apa daaaaaa.... cik blogger wei...
      huhuhuhuhu

      Delete
  16. Replies
    1. alaaa saja je tu nak bermanja ngan kawan2....
      kahkahkahkah

      Delete
  17. tak pasal2 akak senyum sorg2 bila baca cerita ni...tu kenangan terindah lah kiranya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. woooooo... kenangan memancing eh? bersama siapa agaknya tu....

      Delete
  18. gua gelak part tukar hobi kumpul setem tu...kenapa ntah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harhraharhar... napa bro? ko tidak yakin pd kredibiliti aku dlm mengumpul setem eh?....

      Sebenarnya aku sendiri pun tak yakin...


      wakakakakakakaka....

      Delete
  19. ehe.. cuaca mmg panas skrng niyh.. kuar kene pki payung~.. nape humban sungai?? bawak jek la balik wee~ xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu... yg dihumban ke sungai tu sbb saiz dia kecik-kecik.... ambik yg saiz dia ok je. huhuhuhu....

      Delete
  20. yeah , rasenye hobi mengumpul setem lagi sesuai untuk pakcik .
    uuuu , tidur lena umpama tidur di taman kah ? hohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkehkeh... owh tidak.. pakcik rasa pakcik dah terlalu tua nak mengumpul setem.. kakakaka.

      tidur di taman? mana boleh... nyamuk banyak... kehkehkehkeh

      Delete
  21. owh incik. blog anda sunggoh comel hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ain itu mata... terima kasih... sudi-sudilah berkunjung ke sini selalu ye... huhuhuhu

      Delete
  22. Wahh, rajin ye Uncle Jonni lukis semua gambar2 tu.
    cantik-cantik je lukisannye. suke tengok, kelakar ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu... melukis saja nak buang2 masa.... huhuhuhu...
      jgn pecaye sgt... mengarut je semua neh... huhuhuhu

      Delete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger