Ahad yang begitu menakjubkan. huhuhu.

            Duduk santai membaca surat khabar dibawah rumah sambil sebatang rokok melekat manja dibibir, adalah satu kemestian buatku di pagi ahad. Tak lengkap rasanya  jika tidak ditemani secawan kopi yang dibancuh kurang manis dan betul-betul kaw. 




        Ketika sedang asyik membaca, aku dikejutkan oleh kelibat seorang budak berlari tak jauh dariku. Rupanya anak buah aku berlari ke parit kecil depan rumah. Ya. Budak tu memancing lagi. Walaupun parit itu kecil sahaja, namun ianya tidak sunyi dengan kehadiran ikan. Selalu juga aku melepak tepi parit itu sekadar menjengah mana tau akan terlihat bayang ikan keli dan haruan.


         Bila aku lihat anak buah aku tu, aku rasa agak kesian pulak, main dan mancing sorang-sorang. Ayah dan ibu serta adik bongsunya pergi kenduri kahwin, tapi dia tidak mahu ikut. Sebab itu dia ditinggal disini. Lagipun anak-anak buah aku yang lain tidak balik hari itu, tu yang dia keseorangan sahaja.


         Akhirnya aku membuat keputusan untuk membawa anak buah aku tu pergi memancing di sungai tak jauh dari rumah aku. Dekat sahaja sebenarnya. Lalu aku pun mengemas suratkhabar dan cawan kopiku dan ku simpan di dalam rumah. Aku pun terus menghidupkan motorsikal dan menunggangnya dengan penuh cermat dan berhati-hati menuju ke kedai runcit Ah Seng. Ya. Keselamatan itu penting. Lagi-lagi jika di kampung, kita kena lebih berhati-hati dan berwaspada ketika menunggang. Aku ingin membeli sedikit udang untuk di buat umpan.








         Setelah siap membeli udang, aku pun balik ke rumah dan mengajak anak buah aku tu pergi memancing. Wah!! begitu seronok dia. Aku pun terus mengambil joran dan peralatan memancing abang aku dan memulakan perjalanan ke sungai berhampiran. Tempat yang aku pilih adalah di kawasan yang betul-betul lapang dan terang. Sebab aku membawa budak kecil, baru darjah 3, jadi aku pilih tempat yang betul-betul selamat dan senang bagi aku untuk mengawasi budak tu.


        Sampai situ, aku terus siapkan semua benda dan bersedia untuk memancing. Dan budak itu pulak tak habis-habis bercakap dan bertanya, pasal itulah... inilah... Maklumlah, sebenarnya dia dah selalu dibawa memancing oleh ayahnya.








         Barangkali dia begitu teruja dapat memancing. Budak-budak.... Aku pun melayan je lah karenah dia dan terus memasang umpan joran dia pulak. Kalau ikutkan tempat ni dahulunya memang ramai pemancing, tapi sekarang dah sunyi. Memang rasa sedih memancing kat sini, sebab sambutan ikan amatlah hambar. huhuhu. Tapi niat aku sebenarnya sekadar nak bagi budak tu baling... tarik joran dia je.... huhuhuhu. 


          Kami memancing taklah lama pun, bila dah pukul 12 lebih, kami pun siap-siap balik. Ya. Haram tak dapat apa. Ikan kat sini sekadar main geli-geli je kat umpan kitorang, jamahnya idak. 


         Dalam sedang nak balik tu pun anak buah aku masih pot pet pot pet itulah inilah. Aku haah kan aje. Malas nak layan. Tapi dari raut wajah dia, memang dia betul-betul seronok hari tu. Baguslah.








         Walaupun terpaksa melayan bertih jagung, takpelah, aku layankan aje. Orang tengah seronok, biarkan aje. Tapi dia sebenarnya betul-betul beruntung, sebab dapat pakcik yang sporting dan penyanyang seperti aku. Dah lah baik hati, sopan santun pulak tu, penyabar,bertoleransi, amanah, suka menolong orang, berdisiplin...... apa lagi... apa lagi.... mmmmmm... hah!!  bertanggungjawab, dedikasi, mengetahui rukun negara, efisen dan sofistikated.


         Sampai je kat rumah, aku tengok kakak ipar aku sedang duduk di buaian bawah rumah bersama anak bongsunya. Bila aku turun sahaja dari motor terus akak aku bangun dan.....








        Ya. Dia pot pet pot pet sebab bawak anak dia memancing. Sebab dia memang tak suka anaknya dibawa memancing. Takut terikut perangai ayah dia. Aku pun buat derk je lah. Biarkan saja akak aku tu pot pet pot pet. 


         Sudah!! tamat!! itu sahaja aku nak cerita pada anda. amacam? Menakjubkan bukan? Kehkehkehkehkeh.




**** the end ****

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

60 comments:

  1. Replies
    1. hahahahaha... serius menakjubkan kan?
      wakakakakaka....


      menakjubkan kepala lutut ah... hahahahaha

      Delete
    2. oit!! oit!! jgn muntah2 kat sini.... oit!!
      cari baldi... cari baldi....
      kehkehkehkeh

      Delete
  2. Abang Jonni tak habis habis dengan memancing dia :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis tu... nak main golf tak mampu... apatah lagi bermain tennis....
      memancing ah jawabnya.... huhuhuhu

      Delete
  3. tak pasal2..kadang2 buat baik x di hargai..xpela..yang penting tuhan th apa kita buat..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.... kdg2 org mmg salah tafsir... tapi apa boleh buat....
      biarkannnnnnnnnnnnnnnn sahaja...
      wakakakakakaka

      Delete
  4. mesti paksu akan jadi s'org ayah yg penyayang satu hari nnti ni...

    err.. maksu sihat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aish!! itu sudah tentu... sudah pasti tuuuuu... paling penyayang di cakrawala ini... kehkehkehkeh....

      maksu takde lagi... mak teh ada...
      wakakakakaka

      Delete
  5. Memang sepoting paksu dia nih ye

    Andai ke anak sedara mu perempuan, sanggupkah kau main anak patung, main masak2..dan pondok2 dengannya jonni...ahu hu hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah... sporting tak ikhlas namanya... huhuhu

      hmmmm... masak2? anak patung? pondok2?
      hmmmm... malasssssssssssssssssssss aku...
      kakakakakaka

      Delete
  6. haha..xpepasal kene bambu ngan kakak pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... tak ah.... dia ckp je.... biasa ah...
      citer2 kat dlm blog nih.... eksaited je lebih....
      wakakakakakaka

      Delete
  7. kah.kah.kah.. kan dah kena marah!!! padan muka ko!!!ops.. kem salam akak ipar ko tuh. memang le aktiviti memancing ni ada bagus, tak bagus nye dok berjam-jam tapi bayang ikan pun tak nmpk. ape kes? mancing kt pasar lagi baik. hihi..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. oit!! siyut ah!! huhuhuhu...
      yep!! mancing kat pasar mlm lagi best tau....
      awek banyak tuuuuuu.....


      kahkahkah

      Delete
  8. padan muka...
    suka2 kau je bawak anak orang....
    hahahha...
    ermmm...kalau dah semua sifat terpuji tu kau yang ambik..habis aku tinggal apanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah... ah!! bukan aku bwk pegi dangdur ponnnnn....

      ko amiklah sifat terpuji yg belen2 tu.... mcm.... mmmmm.... mcmmmm...
      macam tu ah.... huhuhuhu

      Delete
    2. kalau kau bawak gi dangdut...sah2 kau nama kau esok gah kat akhbar...
      'seorang kakak telah menikam adiknya..kerana membawa anak buah nya ke tempat dangdut'....
      hahahahahahhahaha

      mana ada belen nya...sume kau kebas belaka....
      jap lah aku tengok kalau ada belen...

      Delete
    3. Wah!! dahsyat tu kalau kuar muka depan... tapi dah tentu aku tak dpt membacanya.... hmmmmm....

      ooooo... ye ke? dah takde belen ye..... hmmmmm... ini barulah menakjubkan.... hahahahha

      Delete
    4. memang dasat pun.....
      takpe nanti aku gi lawat je pusara kau...
      huhuhuhuhuuhu..

      Delete
    5. hahahahaha... kira ko tolong bacakan lah ye...
      cis!! hahahahaha...

      Delete
    6. oit!! apa ni gelak2 mcm penyamun...

      len kali gelak...
      kihkihkih
      (sambil jari2 menutup mulut)

      kakakaka

      Delete
    7. hanya orang yang ayu je gelak macam kau.....
      huawawawaw..

      Delete
    8. <---- contoh lelaki ayu dan elegan...
      kan? kan? kan?


      kakakakkaka

      Delete
    9. owoh!!!!...dan dan tu jugak kau tukar gambo...
      haprak betol...
      kahkahkah..

      Delete
    10. hahahahaha.... mesti ah... asyik gambo x pakai baju....
      seksi sgt ler...

      kakakakakka....

      Delete
  9. Hari Ahad Pot Pet Pot Pet la ni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep!! pot pet pot pet yg tiada kesudahan...
      huhuhuhu

      Delete
  10. perrgghh!!! wak, ko mmg btul2 pakcik yg mempunyai semua sifat2 mahmudah kat dunia ni... untunglah dpt pak cik cenggini... stok terhad ni...

    Ehem3x... aku nk tny, sape Azalea yg nk wat album zapin tu?? artis dr negara mana tu?? mcm pernah dgr... kalau tak silap dr utara papua new guinea rsnya ndak??

    Anyway, padan muke ko kene marah ngan kakak ko... kawos kwei!! kehkehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... betul.... stok nak expired namanya...
      kakakakka...

      tak lahhhhhhhh... dari utara bkt lanchong... wakakakakka...
      jgn marah eh? gegurau je.... huhuhu....

      kawos? kakakakakaka... adeih....

      Delete
    2. aku tak marah... lagi suke adelah... kembang kempis lubang hidung aku ni dibuatnya... mane tak nya, nama naik kat blog popular lh katakan... kehkehkehkeh...

      wak, umah ko sebenarnya kat ne??

      Delete
    3. blog popular pekejadah.... blog merapu adalah...
      kakakakakka

      dok kat banting la kak....

      Delete
  11. perasaan sesangatlah takjub , kot !
    wakakaka .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya... aku setuju.... mmg menakjubkan bukan? kakakakaka....
      menakjubkan pekejadah....

      Delete
  12. hahaha spoil gila mood seorg uncle yang sporting bla bla bla tu bile kne mrh an..hahah

    tkpe2, skali skala je pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... bukan sporting bla bla bla laaaa... tapi sporting, penyayang, baik hati, penyabar, bertoleransi, amanah, suka tolong org, berdisiplin,

      kakakakakaka... sila muntah ramai-ramai....

      yep!! sekali sekala takpe.... jgn berkala-kala...
      kakakakakka

      Delete
  13. Benar² menakjubkan la Uncle Jon!! hahah

    Tapi aku suka layan mulut bertih jagung bebudak.. Kadang² kita terkena balik dengan soalan dia tu..


    Bergaya sungguh muka kau masa kena bebel dengan mak Ammy tu.. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya!! benar!! menakjubkan kepala lutut namanya.... hahahahaha....

      wah!! kamu ada ciri2 lelaki pujaan lah. Aku kdg2 malas nak layan... huhuhu... soalan tak abis2... mcm ketapi.... huhuhuhu...

      terima kasih... Ya... mmg bergaya dan comel kan?
      wakakakakakaka

      Delete
    2. HAHAHA

      Biasalah tu.. Kenda biasakan, dah ada anak sendiri nanti tak adelah nak marah je.. ;D


      Sama².. hahah

      Delete
  14. uwekkk!
    "pakcik yang sporting dan penyanyang seperti aku. Dah lah baik hati, sopan santun pulak tu, penyabar,bertoleransi, amanah, suka menolong orang, berdisiplin, bertanggungjawab, dedikasi, mengetahui rukun negara, efisen dan sofistikated"
    ayt nak gempakk aje..
    tp nipu je lebih! :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakakakaka... Aik!! ko tak caya ke aku mmpunyai sifat2 tersebut?
      Aku sendiri pun tak caya....

      wakjakakakkakaka

      Delete
  15. Pak Cik saper ler tu? Bagusnya. Dah boleh ader nak sendiri dah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... entahlah pakcik sapa tah.... hmmmm.... dah ada 3 anak sbnrnya. Aku namakan diorg... anak mata... anak tekak... dan yg bongsu sekali... ...anakonda...

      wakakakakakkaka

      Delete
  16. huhu rajin bwk anak buah g memancing..huhu

    weekend aku diabisn dengan melepak n on9 je..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.... ekau tu masih student.... mmgler dok rajin 0n9 je.... huhuhuhu

      Delete
  17. Replies
    1. boleh.... tapi kena bg gaji lah....
      sehari 15 hengget...

      kehkehkehkeh

      Delete
  18. ----------->tukang baca & tukang gelak---->menakjubkan...bukan? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. (tepuk dahi)

      hmmmm....
      mmg menakjubkan.... kakakakaka

      Delete
  19. agak2 bila agaknya uncle jonni nk bawak pi mancing??jgn risau, mulut gua tak mcm bertih jagung..keh keh keh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahaha.... kalu ko pegi mancing aku rasa hujan sepanjang hari.... kakakakka....

      Delete
    2. damn ko uncle~~ko tau tak, dolu2 aku kalo pi ikut sape2 mancing mesti dpt ikan auuu!! org panggil gua slalu bawak luck..haha..

      Delete
    3. hahahaha... siyut ah... huhuhu... alaaaa... memain je ah...
      wah!! dahsyat ko ni .... oooo... dah pernah mancing2 eh?... ingatkan fes taim nak mancing.... huhuhuhu...

      gud... gud...

      Delete
  20. wak jon...apa apa pun...lebih bagus ko ajar budak tuh sifir.Lagi cute.
    hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mana nak ajar... aku sifir2 ni fail tau tak....
      tak pandai bab2 mengira2 neh...

      wakakakakakkaka

      Delete
  21. Memancing ikan lagi elok dari layan justin bieber. Eh tiba tiba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm.... tp kalau dpt memancing bersama justin bieber...
      mesti seronok kan?

      kehkehkehkeh....

      Delete
  22. Alo..kesian pacek kena marah..hahahaha..tu la pacek..len kali ajar ank sdara 2 melukis kat umah ja sudaa..

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger