PAKSU, ALONG DAN AYAM PERCIK

Masa : 7 pagi
Hari  : sabtu


Aku sedang bersiap nak pergi kerja. Tiba-tiba anak buah aku si Along datang kepadaku...



















Pukul 6 : 30 petang...









Anak-anak buah aku memang rajin berpuasa sejak sekolah rendah lagi. Tiap-tiap tahun mak dan ayah mereka mesti bagi rm50 sebab puasa penuh. 

Walaupun mereka masih budak-budak namun mereka larat berpuasa. Aku tengok walau sudah petang mereka masih cergas dan aktif bermain seolah-olah macam hari-hari biasa.

Namun lain pula ceritanya bagi seorang remaja seperti aku ini...






SELAMAT BERPUASA KAWAN-KAWAN...








***** the end *****

**** SHARING IS CARING ****

117 Pelakon tambahan:

  1. ceh.. remaja lagi konon-kononya.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. oi.. oi... oi... remaja laaaa... remaja lagi tau... bergetah lagi tau...
      kakakkakakakakka

      Delete
    2. eiuwwww.... bergetah konon!
      :P hahaha... dah muncit pon ade hati nak ngaku bergetah?!
      hahaha,,, selamat berpuase ;)

      Delete
    3. hakhakhak... alaaaa... kasi ah can aku nak perasan masih bergetah lagi... ko ni pun.... kakkakakakakka...

      selamat berpuasa nad....

      Delete
  2. remaja ??!! hekhekkehkeh. selamat bpuasa~.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... ak ah.. remaja laaaaa.. kahkahkahkakah

      Delete
  3. paksunya tak bangun sahur kot tu yang lapo

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... ak ah... selalu jarang sahur...
      maklumlah liat nak bangun... kakakkakakaka

      Delete
  4. alolo...sweetnyer...paksu mithali ni..hahahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... mithali la sgt... kehkehkeh

      Delete
  5. kau..dah tua..ramaja itu aku..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... oit... remaja laaa...
      ra.. mim .. alip... jim.. alip... remaja....
      kakakakkakakaka

      Delete
  6. untunglaaa along, ade paksunya...=p

    yang tak untungnya poket paksu..tapi takpe paksu along, bulan ramadhan ni ponnn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... tapi kan...
      harga ayam percik seketul... rm 3.....
      buka ramai2 ngan famili... priceless...
      huhuhuuhu

      Delete
  7. ahaaa ayam percik...tringat kenangan kehilangan ayam percik di hari pertama berpuasa huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... aik ?? ayam percik hilang ?
      magik tu.... magik.... kehkehkehkeh

      Delete
  8. sila pose penuh hokeyy...keh3....

    i'm backkk..wakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. woit... budak.... lama ko ilang....
      bertapa ke.... huehuehuehue

      Delete
    2. hehehhe....ape woit2...ngeh3...

      cer bgtaw bape lama den ilang...

      bertapa utk mnjadi seorg gaban yg hebat atau satria baju itam..wakakakaka

      Delete
    3. ok ah.... tanak woit... tukar ah...

      dey !! ,... kehkehkehkeh..
      5 tahun k da ilang... kekekekkekeke..

      wah... ingatkan bertapa nak jadi indra joned... kakakkakakka

      Delete
    4. kehkehkeh...deyyy plak daaaa...wuhuhuhu

      5 yaon kejap sangat tu..keh3...

      kakakaka...indera joned tu cite ntah hape2....

      nama aku indera joned <--- cer buat suara n gaya dia, klako wehhh...sape pnye idea nk wat cite neh..siyes aku tak paham...

      Delete
    5. hakhakhak... ko kan minat citer hindustannnnn... huehueheuheu...

      ye ke?.. lama tu beb 5 taon... kalu ada anak da nak masuk tadika dah... kakakkakaka...

      ak ah... tah pa pe citer tu kan? huhuhuhu... itu kalau indiana jones tgk citer tu mau pengsan dia.... huhuhuhu

      Delete
    6. kehkehkeh...sila nari2 bollywod...wakakaka...

      nk request lagu industan 1..deyyy...hehe

      tu ke..ingtkn 5 taon kejap jek...huhuhu

      indiana jones tngok ctew tue sure die pengsan...kah3...sbb bantai gelak kuat sangat.....huhuhu.....aku tak suka cite tue taw..wuhuhu

      Delete
    7. owh... tarian ku amat mengkagumkan... takut anda tergoda... so.... tak payahlah... kakkakakaka..

      lagu industan? hmmmm.... maaf... aku bertukar selera ke kpop dah... hueheuheuheu...


      hakhakhak... lama derrrrrrrr... lama tuuuuu... huhuhuhu..

      huhuhuhu... tu lah pasal... aku ada tgk satu episod je,... tu pon sbb anak buah aku nak tgk... aku join je... huhuhuhuhu

      Delete
    8. ahahaha....ala nari la uncle tunjukkn kebolehan uncle..kehkehkeh

      elehhh...kpop tu plastik tu seme..plastikkk..wakakaka

      yela2..lameeeeeeeeeeeee...ngeh3..

      aku ade tengok episode last...kah3...ntah hape2

      Delete
    9. owh... kang aku nari2 kat tiang kang... haaaaaa.... wakakakkaka...

      eh? plastik? tapi cun2 ah beb... huhuhu...

      hakhakhak.... kata tak suka... tapi tgk gakkkkkkkkkkkkk... wakakakkakakakkakakakakkaka... kantoi !! minat indera joned.... kakakka

      Delete
    10. hahaha...try uncle nari..meh den jadi penonton setia...wakakaka

      elehhh...memang ah cun tapi kalo plastik lama2 nt cair ahh....hahaha....

      oiiittt...den tertengok jooo..bukan sengajo laaa...kikikiki....wekkkk

      Delete
    11. kahkahkah... siyut... malas nak jwb ah... kehkehkehkehkeh..

      elehhh... ganti plastik baru.... kakakkakakka...

      hakhakhak... xde istilah ter... tertgk kalau tgk sampai habis... kakakkaka... kantoi.... wekkkkk...

      Delete
    12. kehkehkeh.....ngaku kalah la tu...lalala

      hahaha...cam kitar semula woooo..hihihi

      oittt....org kate tertengok laaa..terrrrr...kehkehkeh...
      wekkkkkk...

      Delete
    13. mmmmmm.... bukan ngaku kalah... saja je bagi can... huhuhhu...

      alaaaaaa... ngaku je la minat citer tu ye.... ngaku je.... xpe... jgn malu2... huhuhuhu...

      Delete
    14. eleh bg can kunun...wakakaka..memang uncle slalu kalah pon ngan den..hehehe

      takkkkkk minaaaaattttttttt....huhu

      Delete
    15. hakhakhakhak... takde ah... mmg bagi can jeeeeeeeeeeeeeeee... tau ?
      bagi can je.... huhuhuhu..

      hakhakhakhakhak... ye ler.. ye ler... abis tu minat apa?

      Delete
    16. hahahaha...yea jek bg can....ngaku jela kalah..kih3

      saye minat tengok padiyapaa...hahahhaa

      Delete
  9. orang muda semangat sbb diorg ni kena saiko dgn ibu bapa..tu sbb diorg beria..tahu je bila pose dpt duit raya..kita ni pose kalau niat baik memang la sebab pahala..kalau nait lain pose hujung bulan duit kopak sbb bg diorg duit raya..apa pon tak boleh..ahahah..XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... yep... bebudak semangat pose sbb ramai janji nak bagi ganjaran kalu puasa penuh... huhuhuhu...

      hakahk... betul tu... kita yg remaja ni takdenya sape nak bagi duit... kita yg kuar duit ada.... huhuhuhuhuhu

      Delete
  10. hahaha..kita serupa.
    ecatgk student2 eca jam 2 mc cool.eca lak yg balik2 ckp lapar lapar.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... kita geng... huhuhuhu...
      kalu tgahari rasa lapo... huhuhuhu...

      ak ah... bebudak aku tgk selamba je... huhuhuhu

      Delete
  11. remaja la sangat kan...laponya melebihi budak2 plak...jgn terbukak posa plak kang uncle jonni k...

    selamat berpuasa uncle...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... remaja laaaaaaa... umur hanya angka... tapi hati... tetap 17 tahun... kakakkakakakakkaka..

      slmt berpuasa.... huhuhuhu

      Delete
  12. Pffft... remaja laa sangat.. wakakakakaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. remaja laaaa.... baik ko p[erecaya... angguk cepat... angguk...
      (sambil lipat lengan baju)
      kakakkakakakkakaka

      Delete
  13. alaa sweetnye...mlut kata xmo....tapi beli jugak....mmg paksu kesayangan lew...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... biasak ah... aku kalu anak buah aku mintak apa2 takdenya aku nak bagi terus... bangkang dulu... tapi tetap belikan jugak...

      x sampai hati nak hampakan bebudak tu... huhuhuhuhu

      Delete
  14. tula pakcik..sahur tak baca bismillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... aku sahur pun idak... maklumlah...
      jenis liat nak bangun pepagi buta... huehueheuheuehue

      Delete
  15. hahaha...budak2 memang tak terasa, nak2 kalau dah g main..tak ingat lapar dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... ak ah... mmg... kalu main dah tak ingat penat ke hapa... huhuhuhu

      Delete
  16. paksu kecik2 dulu xprektis la tu.. hehe.. selamat berpuasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhak... eh... aku dulu kecik2 la rajin pose...
      tapi bila tghari dok bakar ubi kat kebun.... kakakkakakka

      Delete
  17. baru pose setengah hari dah menyanyi dangdut perut kau erk...

    weyh...aku pun nak jugak lah ayam percik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak.... biasak.. perut remaja mmg camtu... sensitip sikit...
      kakakkakakakaka...

      alamak... ayam percik da abislaaa... kakakkakaka

      Delete
    2. kudukut....
      macam kuda...
      :P

      Delete
    3. baik kedekut berbanding dari hidung belang...
      alaaa... mcm kuda belang....
      kakakkakakkakakaka

      Delete
  18. 'remaja PURBA' yang tewas....... (",)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... purba? begitu bersejarah aku ini.... kakakkakakkaka

      Delete
  19. Ishkkkk3.. Tak sahur ke?

    Teringat pulak masa kecik2 dulu time baru nak belajar puasa.. Kekadang curi bahulu makan senyap2 kat belakang reban ayam berjemaah dengan sepupu sepapat.. Kadang2 tu mandi sambil teguk air kolah.. Hahaha kelakar pulak.. Uncle jonni kecik2 dulu mcm mna pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... kdg2 tu mmg tak... malasnak bangun... kakakkaka..

      huhuhuhu... dok bakar ubi kat kebun... mkn apa je buah2 yg jumpa... jambu ke kelapa ke... bantai je... kakakakkakaka...

      kalau kuih kat bawah tudung saji mmg tak usik punya... sbb mak aku dah saspek... pernah siap di kira plak tu takut2 kurang... kakakakkaka

      Delete
  20. Replies
    1. owh... dah la baik... masih remaja plak tu...
      kan? kan? kan? kakakakkakakakkaka

      Delete
  21. nak laaaa ayam percik gak..

    camni laaaa.. anak buah yg ni diabaikan pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak... lupa plak budak cimot sorang nih...
      nanti ah bila paksu dah kaya raya... paksu belanja ayam percik ya...
      kehkehekhekehkehkehkeh

      Delete
  22. Remaja la sangat ye pak cik jonni, ceh2

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... remaja la....
      remaja lagi ni tau.... kakkakkakkakakka

      Delete
  23. hehe, anak bongsu KA yng 6 tahun tu ponw puasa penoh smpai ari ni alhamdullilah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... bagusnya... huhuhuhuhuhu...
      yep... anak2 umpama kain putih... ibu bapalah yg mencorakkannya..
      tahniah.... huhuhuhuhu

      Delete
  24. kalau time sy budak2 dulu aktif berpuasa ada makna tersirat tuh...heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... dapat hadiah ye... wah bestnya.... huhuhuhuhu

      Delete
  25. bagus betul la paksunya...budak2 memang kena diupah duit untuk menggalakkan mereka belajar berpuasa,mcm kita dulu2 jugak kan?

    salam ramadhan bro,kebas mulut siang2 x dpat nak perasap muncung...sabar..sabar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... ak ah.... bebudak kalau di bagi motivasi mmg semangat dorang puasa... huhuhuhuhuhu...

      salam ramadhan.... takpe... mlm2 mcm serobong kapal laut... kakakkakaka

      Delete
  26. kelas kau pak su!...ekekekkekekeke :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh... kelas aku ke ? ingatkan kelas kak senah...
      kehkehkehkehkeh

      Delete
  27. agak la lapar smpai menangis2..haha

    ReplyDelete
  28. Replies
    1. selamat berpuasa... semoga kita semua mendapat keberkatan di bulan ramadhan yg mulia ini... InsyaAllah...

      huhuhuhuhu

      Delete
  29. Replies
    1. huhuhuhu... sekali sekala takpe...
      kalau berkali kala... kopak....
      kakakkakakakakka

      Delete
  30. ahahahaha... bese la tuh... tmbh2 kalo kje dlm ekon, lgi cepat lapar, kalo keje tgah panas plak, haus bukan main...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuuhu... ak ah.. aku dahaga gila kdg2... sampaika nak sembang pon x larat... diam je.... hueheuheuehueheuheu

      Delete
    2. ahahahaha ... bese la tuh ... tmbh2 if kje within econ, fast lgi hungry, if keje tgah plaque heat, thirst is not playing ... <-----versi english slpas ditrnslate...wakakaka

      Delete
    3. hakhakhak... itu sbb aku suka sgt gugel translate nih... maveles.... kakakkakakaka

      Delete
  31. knp along ttp mata?? igat pghung cerita, along tgh mamai msa ckp.. hak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... dia tgh hepi tu... tu yg berckp sambil tutup mata tu.... kakakkakakakkaa

      Delete
  32. btol.. dak2 sekang mmeg aktif walaupon dorang berpuasa... kao da tua2 camtu.. mmg mcm2 pangai.. harharhar

    ReplyDelete
    Replies
    1. aik ? tua ? tolonggggggg sikit ye....
      remaja.... remaja lagi tau.... kakakkakakakkakaka

      Delete
  33. Replies
    1. wah cplud.... alamak lama x singgah blog anda.... da kawen ya ?
      tahniah... slmt pengantin baru ya.... huhuhuhuhuhu

      Delete
  34. nak jadi anak sdara gak bleh?...heeeheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleyyyyyyyyyyyyyyy.... yuran keahlian rm500... sila bayar di kaunter pertanyaan....
      kehkehkehkehkeh

      Delete
  35. pak su nak ayam percik / ayam golek / ayam McD / ayam KFC.....lalalala
    hahaha.. untonglah anak buah.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh no... aku dah ah sengkek... wah... mampus ah kalu camni.... kakkakakkakaka

      Delete
  36. remaja rupanya uncle jonni ni...kompom minat kpop kan???remaja la katakan wakakkkaka..

    along mintak ayam percik jer???ala mintak la lebih2 sket kehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... wei... remaja wei... bergetah lagi tau... kakakkakaka..

      hakhakhak... kalu dia mintak lelebih mmg ada yg kene campak keluar tingkap... kakakkakakaka

      Delete
  37. kalau abg jonni remaja, saya kira kanak2 lagila neyh..hehehe.. XP
    selamat berpose..!!! samela kita, pukul 12 lbey2 tuh dah start lapooo.. TT^TT

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak.... cis !! aku remaja laaaa... remaja tau.... kakakkaka

      huhuhuhu.. aku tghari perut mesti berdangdut kelaparan.... kakakkaka

      Delete
  38. Ha tu la pasal bro.
    Aku usha je adik adik aku naik basikal main badminton konda kondi apa semua.
    Macam tak puasa.

    Sedangkan aku, dah macam paus menggelupur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah? paus menggelupur ? hmmmm.... jap... aku nak bayangkan camna paus menggelupur... kakakkakkaka

      Delete
  39. baik nya hanggg haha
    selamat berpuasa

    ReplyDelete
  40. pacik pacik .. i'm back . rndu aku dop ? haha .

    pacik , nak tye , cmne nak wt komen box mcm ko ni ? simple but nice .. cpt2 gtaw aku ehhh *senyum tayang gg =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik gugu... hai... mesti ah rindu ah... huhuhuhu..
      sori... aku pon dah lama x singgah blog anda... dah jarang bw aku skrg ni... huhuhuhuhu...

      huhuhuhu... ok bebeh... nanti ah aku bagitau eh... kat entri akan dtg,... huhuhuhu

      Delete
  41. Ternyata kau boleh dijadikan cotoh pakcik yang baik walaupun kau masih seeorang remaja.. ;D


    Memang betul, anak sedara aku siap boleh berlari-lari ketika remaja macam aku ni tengah sedap tidur di waktu petang..

    Bila aku tanya "tak penat ke kakak"

    Dia jawab "tak, kita haus je".

    Hebat bebudak kecik ni kan hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... time kasih.. hanya kau sorang shj yg percaya bhwsanya aku ni masih remaja... kakakkakakaka...

      hakhakhak... tu la... kalu ptg dorang boleh lg dok lari2 main2 sana sini... yg akunya ni dah x larat... kakkakakaka...

      Delete
    2. Sama² *jaga hati kehkeh


      kita kena belajar dari bebudak petua nak kekal bertenaga sepanjang hari ni.. hahah

      Delete
    3. cissss !! x ikhlas upernya kenyataan anda... kakakkakakka...

      owh... ingatkan minum tongkat ali dah cukup..... kakakkakaka

      Delete
  42. remaja purba tersesat di alam remaja. kekeliruan identiti. kekacauan personaliti. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhahakhak... sapakah gerangan org tu ? x senonoh betul ah... kakakakkaka

      Delete
  43. budak2 sekola rendah lg semangat puasa sebab dapat duit raya banyak. dah besar ni rasa macam nak taknak je. lg2 bila dpt duit raya sikit. hehee :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... biasak ah...

      budak2.... byk duit raya..
      remaja.... kurang sikit...
      dewasa.... bagi duit raya kat bebudak....

      putaran hidup... kakakkakakkaka

      Delete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...