SI CENGKERIK KEMBALI BERBUNYI


Sejak dari bermulanya cuti sekolah, kesemua anak-anak buah aku dihantar balik ke kampung. Biasalah, itu memang dah menjadi rutin. Inilah masanya bagi mereka semua bermanja dengan nenek mereka.

Namun keadaan di rumah ini berubah dengan kehadiran mereka. Riuh dan porak-peranda dikerjakan mereka. Termasuklah barang-barang aku yang disepahkan sebab menjadi barang permainan mereka. Aku redha. Setiap saat penuh dengan gelak tawa mereka dan gelagat mereka yang selalunya berlanjutan hingga ke lewat malam.


















Anak-anak buah aku memang tidak takut dengan aku, tak kisahlah jika aku bercakap dengan nada marah, mereka akan selamba sahaja. Salah aku juga, aku memanjakan mereka sejak dari kecil lagi. Aku redha lagi.

Sekarang mereka semua sudah balik ke pangkuan keluarga mereka semua. Cuti sekolah sudah hampir tamat, mereka sudah mula membeli belah dan menyediakan semua keperluan persekolahan.

Kini tiada lagi riuh rendah di rumah ini. Tiada lagi gelak ketawa, aksi bergusti Kamen rider dan tiada lagi keriuhan bermain permainan Saidina. 

Kini apa yang tinggal hanyalah....






moral of the story : Sila gulung kuat-kuat jika anda memakai kain pelikat. Percayalah...






***** the end *****

Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

92 comments:

  1. hehehe pastinya uncle seorang yg berjiwa kebapaan sampai anak2 buah tak takut dgn arahan ankel...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... takdolah... ankel suka main2 dgn diorg tu... tu yg kalu serius pon diorg buat derk je... hampeh.... huhuhuhuhuhu

      Delete
  2. sila pakai spender polkadot bila pakai kain pelikat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh tidak... uncle x minat polkadot... uncle nak cari yg belang2.... wakakkakakaka

      Delete
  3. aii.. rindu kew dengan anak buah??? haha.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... ye lerrrrrrrrr... dah takdo geng nak main saidina...
      kehkehkehkehkeh

      Delete
  4. wahahahhaa...same lah kite....anak sedara tak takot..wohoho...


    pakai tali pinggang la kalo pakai kain pelikat noh...kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke? kena prektis buat muka ganas.. terbeliakkan bijik mata beso2... mungkin berkesan... kehkehkehkeh

      pakai tali pinggang? aiyoooooo... x romantik langsung org laki pakai kain pelikat pakai tali pinggang... kehkehkehkeh

      Delete
    2. huhuhu....taknak ahh wat camtu nt tak kiut..wakakkakakkaka

      kehkehkeh...x romantik ke? tak tahu plak kain sarung pun nk kena romantik..wwuwuuwuww

      Delete
    3. kiut ? owh tidakkkk.... lutut uncle selalu menggigil kalu berdepan gadis kiut nih... serius... kehkehkehkehkeh

      ehhhhh... romantiklaaaaa.... rasa mcm teruna melayu terakhir tau... wakakkakakakaka

      Delete
    4. kahkahkah...aku tak kiut jadi ankel takyah nak gigil....hahahhaha

      wakakakkaka...ye jek camtu....tak caya aaa...

      Delete
    5. owh... skrg musim ujan... tetap menggigil gak... kehkehkehekeh

      percayalaa... percayalaaa... nanti ankel bg 2 hengget....
      kehkehkehkeh

      Delete
    6. kehkehkeh...wuuuuu musim ujan sejokkk wooo...

      ok aku caya..bak sini 2 hengget...bakkk..bakkk..wakakkaka

      Delete
    7. hakhakhak... ak ah.. sejuk... lagi2 bila balik kej e berujan.. lencun... wuwuwuuwuwuwu..

      hakhakahkak... nanti ah raya... ankel bagi duit raya 2 hengget ye...
      kehkehkehkeh

      Delete
  5. kikiki..seronoknya


    ni la padahnya bila anak buah dh xtakut
    xpasal kena buli

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... ak ah.. masa bebudak semua ada... mmg meriah... huhuhuhu

      yep... biasalah.. tugas2 nak marah2 ni bagi kat mak bapak diorg... tugas pakciknya... start moto bawak jln2 keliling kampung .. singgah kedai... beli aiskrim.... kakakkakakkaka

      Delete
  6. lain kali pakai tali pinggang hijau, macam orang2 tua selalu pakai tu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooooo... nak kata aku tua la tu.... wekkkk !!

      wakakkakakakakka

      Delete
  7. dah sunyi....xpe xpe...nnti dorg dtg lg memeriahkan suasana....ada rabbit? nak sekor....hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... bunyik cengkerik je skrg nih... huhuhu... yep... tiap2 hujung minggu diorg balik sbnrnya... kakkakakakaka

      ak ah... masa ujan lebat minggu bila dulu... tercabut zink kandang...
      meraung anak buah suruh pasang balik... terpaksalah ujan2 lebat dok pasang balik atap tu... wakakakkakakaka

      Delete
  8. hahha..boring kan kalau umah x riuh dgor sore budok2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ak ah... gila sunyi... yg ada bunyi cengkerik... krik krik krik... pastu dgr plak bunyik cicak... owh.. menyedihkan... kakakkakakakkaka

      Delete
  9. hahaha, pak su diaorg kn baek sgt...pak su mithali la katakan...XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... baik ?mithali ? waaaaaaaa... kembang idung aku skrg nih... nampak x? nampak x? gila kembang kempis nih... wakakakkakaka

      takde ah mithali pon... cuma kita org dewasa nih selalu kalah ngan bebudak kan? nak tolak permintaan diorg pon x sampai hati.. kan? huhuhuhu

      Delete
    2. yela, anak buah aku pn bru sorang, tu pun kecik lagi...agaknya da besar jadi la macam pak cik~ haha!

      Delete
    3. hakhakhak... yep... sudah tentu... oooooooooo.. dah jadi makcik ko rupanyaaaaaaaaaaaaaaa....

      apa kabo makcik... wakakakkakakakaka...
      sian dia... muda2 dah jadi makcik.... kehkehkehkehkehkeh

      Delete
  10. pakai tali pinggang je la pokcik, slamat pon slamat..gagagaa!

    *nasib sempat cover, kannnnnn~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhhhh... tak rock ah pakai tali pinggang... kalu tau org kampung.. teruk kene gelak nanti... kakakkakaka..

      uiiii... sempat... setangkas khairul fahmi che mat menangkap bola...
      kakkakakakaka

      Delete
  11. Rindu lettew kan? haha.

    Krik krik krik :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ak ahhhhhhhh... dah xde geng nak main saidina nih... x dpt nak pulun buat hotel byk2.... kakkakakakaka

      apa krik krik .... lastik kang.... kakakkakakkaka

      Delete
  12. kahkahkahkah..
    pakcik next time jalan undur ke belakang
    kalau tak nak kena lagi laa
    :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... jln undur belakang nanti kene buat bunyi... bip bip bip... malas ah.... baik uncle jln mengiring... kakakakkakaka

      Delete
  13. itulah biasanya org kata..bila ada terasa mengacau bilah dah tak ada..rindulah pulak kan3 heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... tu la pasal... dah takde sape nak di sakat... arnab ngan kucing je ada.. takkan nak sakat kucing kotttttttt.... kakkakakakka

      Delete
  14. seronok kalau berkumpul ramai2... rasa sunyi jer kan bila budak2 semua dah balik.... huhu

    haha.. anak buah tak makan saman arr nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep... mmg seronok bila semua berkumpul... huhuhu.. sunyi sepi plak bila semua dah balik... wuuwuwuwuuwuwu

      ak ah... huhuhuhu... dgn aku je camtu... nagn ayah diorg... takut diorg... huhuhuhuu

      Delete
  15. dah mula rindu bebudak le tu . pergi kahwin la pakcik oii!!

    ohhh~ kain pelikat lalalala kain pelikat lalalala kain pelikat diguna aneka cara . . . . hohohoho

    itu kire separuh bogel la pakcik . gtau kt anak buah tu . ohohohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooooooo... senang je ckp kawen2 ya... bak duit... bak duit... wooooo... kakakkakakakaka

      owh... picing lari... jaga pernafasan masa menyanyi ya.. itu penting... berhati-hati masa not rendah ya... apapun persembahan awak mlm ni kira agak selamat... well done !! wakakkakakakkakaka

      mana adsa.. suku laaaaa... suku bogel laaaaaaa... wakakkakakakaka

      Delete
    2. cehhhh , ape barang mintak duit kat orang lain . sendiri yg nak kahwin . dalam akaun bank pakcik mesti dah berjuta-juta . go on je :P fuuuu

      ohh well done je ?

      Delete
    3. ye la... kalu hang bagi duit , esok gak uncle pinang najwa latip... kakakkakaka

      uiiii... mustilah... dlm bank mmg ada juta2... tapi duit org lain ler...duit uncle nak cucuk pon tak boley keluar dah... wakakakkakaka

      well done je la... nak lebih... bagi ah duit... wakakkakakaka

      Delete
    4. ho'oh , baik pakcik mintak kt najwa latif teros . kan senang :P

      hahaha . marilah kita menabung ye pakcik oii .

      huh , rasuah? ishishish

      Delete
    5. mmm.. err... pakcik segan nak mintak kat najwa latip ... kakakkakaka

      menabung? tabung pon pakcik takde.... wakakkakakkaka

      owh... bukan rasuah... tapi duti eksport import... kehkehkehkeh

      Delete
    6. hek eh pakcik ni . gedik la . segan pulak dah . aihhh . segan segan tokse kawen le macam tu :P

      takpe pakcik . plastik jajan pon boleh jadi tabong jugak . hohoho

      duit? eksport? import?

      Delete
    7. laaa... dah 100 kali uncle ckp.... uncle kan pemalu... pemalu taw... kakakkakaka.

      ingat pakcik ni budak-budak nak beli jajan2 nih... cadangan ditolak !! kakakakkakakaka

      ye... sila rujuk buku teks geografi tu... adalah tentang duti2 nih... kehkehkehkeh

      Delete
    8. dah 100 kali yang pakcik tak cakap , tapi pakcik taip (tak nak kalah ni . hohoho :P )

      hok aloh , jajan takde kenal tua atau mude le . ngaku dah tua le tu . kahkahkah

      ohh buku teks geografi dulu dapat pinjam je . so takde kt rumah tak boleh nak rujuk sekarang . hehehehe

      Delete
    9. ooooo... loyar buruk ya? ah !! pakcik mana ada taip2... pakcik tacskrin je... kehkehkehkeh

      ooo... peramah gak si jajan tu ye... x memilih bila berkawan.. bagus... bagus..
      bila masa plak pakcik ngaku tua... ko pernah rasa tak tersangkut kat bumbung umah ? kehkhkehkehkehkeh

      Delete
    10. fuhhh ni lagi tak nak kalah . yelahh pakcik menang . kaye kan nak tac tac je sekarang . huhuhuhu . lol :P

      ha'ah . asal orang tu berduit nak beli jajan , jajan tu ramah je . kahkahkah .

      ohhh tak pernah rasa la pulak pakcik ku sayang (buweeeekk!) , kenapa , nak sangkotkan ke? huh!

      Delete
    11. kehkehkehkeh... mesti ah tanak kalah... kakakkakka.. alaaaa... semua skrin boleh di tac... cuma tak jadi apa laaaa... kakkakaka

      ooooo... mata duitan gak si jajan tu ye... hmmm... x bley buat menantu tu... kakakkakakakka

      sa... sa... sayang? yeahoooo... yeahooooo... gembiranya akuuuu..
      yeahoooo... (sambil lari lintang pukang).. wakakkakakaka
      tak laaa... tadi ye... skrg tak jadi nak sangkotkan kat bumbung... wakakakakkakakaka

      Delete
    12. okay okay , pakcik menang lagi . aihhh . tak boleh nak lawan dah . tang ni je :P

      ekk? pakcik oii , ade ke jajan nak dibuatnye menantu . ishishish . pakcik ni dah tak lame lagi dah ni . aihhh

      hahahahahahahahaha . yess berjaya bodek . tak jadi dah ea . fuhhh selamat

      Delete
    13. yes... yes... yes... pakcik menang.. jgn lupa pos hadiah ye. terima kasih... kehkehkeh

      kehkehkeh... tak lama lagi apa? tak lama lagi kawen ngan najwa latip? kehkehkehkehkeh

      hins.... hins,... hins.. fuhhh.. penatttt...
      hampeh !! bodek je ke? ingatkan betul-betul...
      semput pakcik lari-lari tadik.. buat penat je...
      hins... hins... hins,.. HERK !! !! GEDEBUK !!
      (sambil jatuh terlentang)

      kehkehkehkehkeh

      Delete
    14. yelahh . bak sini alamat .

      pakcik!! pakcik jangan semput !! jangan penat-penat macam ni , nanti tak sempat nak kawen dengan najwa latif . pakcik!! hohohohohohohohoho

      Delete
    15. yeayyyyy.... nanti uncle emailkan alamat ye... uncle nak mesin basuh tau.... wakakkakakakakka

      biasalahhhhhh... dah tua2 camni... semput2 laaaaaaa.... wakakkakakakkaka

      Delete
  16. haiyo..gila dasyat gurauan anak buah uncle jonni..haha..kena hati2 lepas ni.

    bunyi cengkerik bleh buat ilham baru tu uncle.hhehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... sbnrnya aku yg dok ajo.. aku yg selalu tarik seluar diorg... kakakkakaka... ak ah... x berani woooo tido pakai kain aku... x berani woooo... kakkakakakakka

      ye ke? ilham buat kuih ya? kakakkakakaka

      Delete
  17. :D hahahhahahahaha.. lawakk aje lahh abg niee.. mcm takde cite lain nak story kat org.. pelik pelik aje :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalahnya dah takde cerita lain nak di cerita... wakakakkakaka..
      ankel bukan kaki jln ke .. kaki merayap ke... tu yg takde citer best tu... sumer citer pelik2... kakkakakakkakaka

      wekkkkk !!!

      Delete
  18. hahaahhaa lain kali klu bdk2 tu ada pakai seluar..adeh kelakarrr tgk gambar wkakakkkkkakaa

    rumah aku lagi 4 ari baru leh dengar bunyik cengkerik..budak2 tu ada lagi sampai ahad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. time tido kompom pakai seluar... kakakkakaka.. tapi time lain.. pakai kain ah best... siang2 pon pakai kain... barulah best... kakakkakakaka

      hakhakhak.. lepas ni dah takde ah geng nak main old maid ngan donkey la ni... kakakkakakaka

      Delete
  19. hahahhaha.. nasib baik pakai spenda Paksu depa nie.. kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak... hampeh ko ojin... hampeh....

      nasib baik ko takde depan mata aku ni.. kalu tak kompom aku campak sampai tersangkut atas pokok.... kakakkakakkakaka

      Delete
  20. kat sini pulak bunyi katak jer.. panggil hujan..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo... ye ke... tempat hang banjir tak? kerap hujan kan skrg nih...

      Delete
    2. banjir uncle..oii..
      tak tahu nak bezakan sungai ke jalan..
      siap ada van berenang-renang ke muara lagi..^^

      Delete
    3. huhuhuhu... sabar ye... dugaan...
      tgk gambo2 kat tenet mmg agak teruk ye banjirnya...

      aik? van berenang? huhuhuhuhu

      Delete
  21. harap cengkerik tu tak tarik sependa juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahakhak... komfom aku spray cengkerik tu dgn baigon... huhuhuhu

      Delete
  22. Replies
    1. huhuhuhuhu... bagus? jgn ckp camtu.... terkembang kempis idung pakcik ni... huhuhuhuhu

      Delete
  23. Replies
    1. pakai ah kak... terasa mcm herman tino tau... kehkehkehkeh

      Delete
  24. adoi..kang tak memasal entry ni dh ala2 18sx ada adegan pacek dgn underwear..hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... dia kalu pelakonnya muda remaja mmg ah 18sx... kalu dah tua2 camni.... 40sx... wakakkakakakkaka

      Delete
  25. hahhahahaa... nasib pakai underwear... klu x pakai??? -___________-

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakailah tupperware.... wakakakkakakakka

      Delete
  26. adehhhh...x senonoh lah kau ni....

    sama lah macam aku...
    ph diorang semua balik mesti sunyi tahap gaban punyer..
    kali ni xleh nak toce kau...
    aku memahami kau..
    hahahahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhakhak... alaaaaa... katon jerrrrrrrr... sekadar lukisan.. kehkehkehkeh

      ooooooo... kita serupaaaaaaaaaaaaa...
      jom nyanyi... kehkehkehkeh

      Delete
    2. ehhhh.. best laaa... baik ko ckpbest...
      kalu tak habis semua pokok2 bunga sebelah kau tu aku cabut2...
      haaaa...

      kehkehkehkeh

      Delete
  27. kahkah... tulaa.. lain kali kalau ugut tu kena buat betul2.. baru budak tu takut sket..
    nasib baik pakai spender jugak.. kalau tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau takkkkk... mmg takde tak2 nye brooooo... huhuhuuhu

      hakhakhak... ceh !! ugut bebudak tu? kompom aku akan kene tempeleng mak bapaknya nanti.... huhuhuuhu

      Delete
  28. aku memahami nye..sebab kadang2 tu aku jgak rasa suasana ni..waaaaa...

    tp bjet2 r wat perangai tayang spender depan umum ni oiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda mmg seorg yg amat memahami... terima kasih. kehkehkehkeh

      saje jerrrrrrrr.. nak tayang spender baruuuuuu...
      bwahahhahahahhaha

      Delete
  29. boleh caye ke terbogel nampak sepende? ke tak pakai sepende? ke ganer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aish... pakailaaaaaaaaaa...kalu tak pakai maka takkan wujud entri ini...
      huheuheuheueheheuehue

      Delete
  30. pin je terus kain pelikat tu. takdelah nampak sependa bagai. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai pin? owh tidak...takut aku... bayangkan kalu aku tersalah cucuk... terpin kat perut... pastu keluar darah mancut2... siap terpercik ke dinding...

      tidakkah itu bahaya? wakakkakakakkaka

      Delete
  31. rindu ngan dorang lah tu kan..xpelah..nasib ade cengkerik nak teman..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cengkerik? hmmmm.. kalau cengkerik aku tak buat teman... aku buat umpan nak mancing haruan je.... kehkehekhekehkehekeh

      Delete
  32. haha . ni mesti kes rindu kan kan ? hee

    *lama sudah x jejak sini, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak... rindu le jugakkk.. huhuhu
      yep... bizi eh... huhuhuhu

      Delete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger