AKTIVITI AWAL PAGI MASA KECIK-KECIK DULU



Masa kecik-kecik dahulu, pada awal pagi mesti kitorang ada aktiviti khas saban tahun. Aktiviti yang dilakukan oleh kami adik beradik..







Aktiviti ini kita lakukan pada awal pagi, sekitar jam 7pagi. Nak tau apa aktiviti itu? Haaaa... inilah dia aktiviti tersebut..








Cuci tangga sebab ada banyak tapak kaki ayam dan sudah tentu ada taik ayam. Kena basuh sebelum pegi surau, kalu lambat basuh nanti orang datang raya tangga masih lencun lagi.

Yelah, zaman dulu semua orang bela ayam, ankel pun bela banyak ayam gak. Pastu lama-lama makin susut, sekarang dah tak ada langsung. Sekor pun tadak...








Bebudak sekarang lebih suka bela sugar glider, iguana, hamsterlah, takde ke yang berminat bela ayam? Best tau, dapat kutip telur selalu dan kalu teringin nak makan ayam, langsung sembelih ja seekor. Best kan? 

Moral of the story : Belalah ayam, harga ayam dah naik sekarang.





Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

15 comments:

  1. aku geli ngan ayam la ankel . tapi ngan kepsi aku tak geli :p

    ReplyDelete
  2. Haha...mesti stress dgn rege ayam le nie...

    ReplyDelete
  3. dulu ayah aku ada gak bela ayam.. siap ada kaler2 lagi. pastu dah besar sikit bawak balik kampung.. bila kitorang balik je memang selamat ayam2 tu jadi bahan santapan kitorang. muahahaha~

    ReplyDelete
  4. ayah pensil dulu bela itik angsa ngan ayam piru. selalu ja kena kejar dengan anak2 angkat ayah T_T

    ReplyDelete
  5. ankel...kalo saya duk umah kampung... bukan setakat bela ayam, bela arnab, kambing,lembu, semua saya nak bela..hehehe....

    ReplyDelete
  6. dkt rumah nenek duluuuu, pernah masukkan anak ayam dalam tin biskut sbb dia asik mengekor mak dia je... geram

    ReplyDelete
  7. betul betul betul... ayam sedap di goreng, tang bila dia berak atas simen atas tangga tue jer yang jadi geram

    ReplyDelete
  8. x minat ah bela ayam. bela kucing je, hehe

    ReplyDelete
  9. Kt kg rietta msih ada aym...cumanya kitorg xde tgga luar rmah...cuma perlu cuci laman jerr laa...

    ReplyDelete
  10. hahaha.. betul3... aktiviti wajib setiap pagi..klu ari tak raya.. 2-3 hari sekali basuh tangga yang penuh ngan tapak kaki ayam.. klu raya, tiap pagi kena basuh.. ayam kat kg saya ni pandai sikit.. klu berak dia berak kat bawah kolong.. tapi klu nak main2.. dia main kat tangga.. dok berkejar kitorang adik beradik tgk aksi 'ayam terbang'..hahhaa

    ReplyDelete
  11. kat rumah sewa sy tak bleh bela ayamla abg jonni..huuuu..

    ReplyDelete
  12. pasal kes berak merata tu la mak tak benarkan ayah bela ayam..tensen dia kena cuci kikiki

    ReplyDelete
  13. bagus jugak tu ankel kalau ada ayam..
    bleh praktik bgn pagi2..
    kalau tidak mmg x bgn ler pagi nk bersih umah tu.

    ReplyDelete
  14. eh.. betul la, dulu pun ini antara aktivi kami adik beradik tp tk buat di awal pagi la. biasanya kitaorg 2,3 hari sblm raya, dan bukan setkat berus tangga, atas anjung rumah sekali. hehe..

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger