HARI RAYA MEMANG MEMENATKAN.


        Bila sebut tentang raya, memang semua teruja. 2 3 bulan sebelum puasa, ramai dah mula membuat perancangan untuk sambut hari raya. Masuk sahaja bulan Ramadhan, maka bermulalah sesi menyediakan persiapan raya. Keadaan makin memuncak dalam seminggu atau 2 minggu sebelum nak raya. Masing-masing sibuk berhempas-pulas membuat persiapan. termasuklah ankel..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           Bila sampai hari raya tu, macam biasalah sama je macam tahun-tahun sebelumnya. Mungkin sebab dah tua, tu yang rasa macam biasa. Raya pertama adalah pergi ziarah-ziarah saudara terdekat sahaja. Tak pegi mana pun, sekadar ziarah mereka yang benar-benar dekat dengan kami.
 
 
      Raya kedua pulak, dok rumah ler jadi surirumah, bantu mak ankel kat rumah. Ye lah dah tinggal kami berdua je. Pada permulaannya memanglah seronok, tadehal sangat nak buat-buat air ni semua... kacang je. Ankel buat keje sambil dok pegang tepon dok mengarut kat group watsep lagi...
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Tapi selepas itu...
dengan tetamu yang datang tak putus-putus...
Lepas satu keluarga.. datang lagi yang lain...
pergh!! memang.. memang....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           Serius memang penat. Mungkin sebab hari raya pertama kami sekeluarga tiada kat rumah, diorang datang semula hari raya kedua. Jadi memang ramailah. Serius jenuh dok bancuh air... basuh gelas-gelas.. topap biskut-biskut. Memang ankel givap taim tu... givap...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
          Tapi nasib menyebelahi ankel hari itu, dalam pukul 12 keluarga pak lang ankel datang. Semua ahli keluarga beliau dari anak menantu cucu semua datang. Diorang lepak lama sampai petang dalam pukul 4 gitu. Jadi keluarga diorang yang banyak membantu dalam tempoh itu.
 
           Pak lang dan mak lang ankel dok layan tetamu, maklumlah mestilah mereka saling mengenali, pi mai pi mai mesti ada hubungan keluarga semua. Dan yang paling best dalam bab buat-buat air semua.. sepupu-sepupu ankel yang muda, cantik-cantik dan berbudi bahasa dok takeover.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jadi apa yang ankel cuba sampaikan kat sini adalah..
 
Hari raya memang cukup memenatkan....
 


 


Post lain yang mungkin akan menarik minat anda:

Share post ini :

22 comments:

  1. assalam..penat sungguh kan heh..heh...selamat hari raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam... betui... dulu ankel tgk mak ankel rilek je buat semua keje... tapi bila ankel kene buat... arghhh !! baru ankel paham perasaan itu.... huhuhuhuhu

      Delete
  2. Samaaa. Penat gila. Rasa nak halau org balik haha. Lepas tu siapa yg basuh pinggan sendiri rasa nak tepuk2 bahu dia tanda terima kasih haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. siot je nak halau2..tu lah. ankel nasib baik sbb sepupu2 ankel dok tolong... siap kemas2 dapur.. dapur mcm tongkang pecah. maklumlah yg incas tu... ankellll.. kuikuikui

      Delete
  3. Sian ankel. Awaa kene kuad ankel. Dongibab.
    tahun ni beraya jauh dr family. Saia ta kuad ankel

    ReplyDelete
    Replies
    1. awaa.. awaa kene kuadd.. kipidap.. dongibap.. eatdekebab...
      sian awaa.. raye jauh ngan femli...

      hahahahaha.. adeih. geli plak pelat2 nih....

      Delete
  4. hahaha teruk sangat dh tu penatnya tengok..
    biasa la ankel raya klu tak kembang jari basuh gelas tak raya la namanya tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakakakaka.. yep.. masa raya ke 2 tu cuaca panas... tak tahulah berapa byk kali dok bancuh sunquick ais... kuikuikui.. tp seronok bila tgk jag dok abis air... maknanya ankel mmg terer buat air ... kakakakakakaka

      Delete
  5. hahahaha oit ankel, mana baju raya daa.. hahahaha, takkan kena panggil 'abang' pun tak jalan? muahahaha, tp mmg penat, rasa cm nak tercabut pinggang ke sana sini mcm lipas kudung, dengan berbaju kurungnya lagi, hahaha rasa cm nk jadi hulk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. takpe ah .. setahun sekali kan? ak ah.. mmg penat, tp tetap seronot kan? huhuhu..

      jgn jd hulk.. nanti sume org panggeyyy.. zyra roxx hijauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....

      Delete
  6. Hahah mengada ngada pulak Ankel nie haha XDD
    A'ah, raya memang memenatkan --' Takpelah Ankel. Setahun sekali jer raya XD
    Selamat hari rayaaa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha... sesekali nak ckp pelat2 mcm bebudak muda jaman skrg.. akekekekeke..

      yep.. kebanyakan sedara mara yg dtg tu mmg setahun sekali je jumpa.. kakakakaka

      Delete
  7. Kah 3 kali pdn muka ankel Kah kah kah :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahha... ehhhh... budak nih... kuikuikui

      Delete
  8. beraya pun penat ankel..penat makan dan sembang..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu.. betui... sehari suntuk berjalan... mana tak penat. rasa nak patah pinggan.... eh.. pinggang... huhuhu

      Delete
  9. Selamat hari raya Ankel!

    Penat2 pon raya ni, dapat lemang ketupat dibedal dengan rendang memang berbaloi...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.betui tu. Taim raya2 mcm ni lah dpt makan yang sedap2... betui.. huhuhuhu

      Delete
  10. Tak raya la kalau tak buat air basuh cawan topup kuih. heheheee

    ReplyDelete
  11. tulah punca sampai menangis pun airmata meleleh ke tepi ye ankel?hehehe.nasib baik ada sepupu-sepupu comel datang membantu

    ReplyDelete
  12. memang penat tapi bile semua sedara dah balik rindu pulak. Almaklumlah bukan selalu dapat berkumpul ramai2 gitu.

    ReplyDelete
  13. sama la titew...sejak dr raya pertama...mmg xpernah ke mana mana...mmg umah rietta jadi tumpuan...nak nak thun nie mom plak xshat...

    ReplyDelete

Sila beri komen dengan penuh kasih sayang...
Terima Kasih.

 
Support : Catatan Ankel Jonni | Ankel Jonni | Facebook Ankel
Copyright © 2015. catatan ankel jonni - All Rights Reserved
Template Created by Ankel Jonni Published by Ankel Jonni
Proudly powered by Blogger